Lätt rygga

Hej!

Funderar på att köpa en lätt rygga som komplement till tynga stora ryggan.
Vill ha runt 50-60 kg och inte tyngre än 1,6.

Har tittat på följande säckar;
Klättermusens Hugin, 60 liter och 1 kg.
Bergans Helium, 55 liter och 1,1 kg.
Arcteryx Axius 50 liter, (större om man räknar med kängrufickan) och 1,6 kg.

Är lite rädd att KM säcken är för känslig i konstruktionen och matrialet, håller den?
Axius sitter bra på ryggen men är ju klart tyngre, Heliumen sitter inte fullt så bra men OK.

Har ni några erfarenheter av säckarna? Hållbarhet? Stabilitet även med packning upp mot 15 kg etc?

Tacksam för alla synpunkter!
 
Vill gärna föreslå ytterligare en bra ryggsäck som motsvarar dina behov, på volym ca 60L och lätt.
Crux AK57 är på 57+5 Liter är gjord i kraftig väv av Kevlar/cordura, men väger endast 1250gram. http://www.crux.uk.com/en/rucksacks.php?range=1&product=4

Undertecknad äger en Crux AK70 som jag ä'r mycket nöjd med. var god se recension.
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3201&all=1
Finns även recension på Crux AK57.
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3393&all=1

Lycka till!
Lars Östlin
 
Osprey

Bergans Helium provade jag för något år sedan när jag var på jakt efter ny säck. Den satt inte alls bra tycker jag.

Valet föll på en Osprey Exos 58 som jag är mycket nöjd med. Också tunnt tyg men det har hållt hittills i alla fall.

Ytterligare en säck i samma viktklass som Arcteryxen är ju Haglöfs Matrix.
 
Provade Helium när jag var på jakt efter lätt säck, tyckte den kändes väldigt rund mot ryggen. Vet inte om de gjort om den. Valet föll på en Golite Quest som var mycket bättre formad mot ryggen, vet inte om den finns i Sverige längre (köpte på GetOut). Noterade dock att de båda säckarna hade nästa identisk volym trots att Helium anses rymma 55 lit och Quest över 70 lit. Quest har lite större ytterfickor men inte 15 lit. Olika tillverkare verkar mäta väldigt olika, (bäst är att ha möjlighet att provpacka) men detta har diskuterats tidigare här på Utsidan.
 
Nybliven ägare till Crux AK70. Jag har letat efter en lätt robust säck i 2år, inte heltid men otroligt mkt tid har jag lagt ner... Av en slump så fick jag nys på Crux säckarna. Har ännu inte testat den i fält men har gått några mil med lättare packning och jag är helnöjd. Jag tror att om man vill ha en lätt säck utan avkall på tålighet är Crux ett bra - kanske det bästa alternativet. Jag kan också rekomendera http://www.crux-climbing.se/. Michael s. ger ett mkt bra intryck.
MAO håller jag med ovan, kolla in AK57 eller kanske tom AK70, skillnaden i vikt är marginell.
 
Bergans Helium provade jag för något år sedan när jag var på jakt efter ny säck. Den satt inte alls bra tycker jag.

Valet föll på en Osprey Exos 58 som jag är mycket nöjd med. Också tunnt tyg men det har hållt hittills i alla fall.

Ytterligare en säck i samma viktklass som Arcteryxen är ju Haglöfs Matrix.



Osprey Exos 58 är den smidigaste ryggsäck jag någonsin haft, med två sidofack och dubbla lockfack. Allt jag kan behöva under etappen finns därför lätt åtkomligt. Tack vare fickorna längst end på sidan kan tältduken lätt fästas säkert på ena sidan, madrassen på den andra. Konstruktionen är inte symmetrisk, på ena sidan löper bandet utanpå fickan (där sätter jag madrassenI, på den andra inte (där har jag alltså tältduken). Säcken väger 1,2 kg med regnskydd till.

Hållbarhet? Jag har använt min på alla turer sedan juni 2009, 9 resor (ofta långa, med tåg) 111 dagar. Lite slitage har det varit, men reparabelt. Just nu är tyget lite nött i ytterändarna av ramens nedre kant, men det bör gå att åtgöra med lite vävtejp. Jag har haft värre slitage på "robustare" säckar.

Hur mycket vikt säcken klarar vet jag inte, men jag har som mest haft 16 kg på ryggen, vilket är i mesta laget, speciellt i Alperna.
 
Om du ska bära runt 15 kg så antar jag att det inte är en riktig lättviktssäck du letar efter. Annars så får jag som vanligt rekommendera GoLite Jam2.

Och som många har sagt så verkar Crux göra fantastiska säckar. Äger själv AK70 modellen, och har inget att klaga på.

Crux AK70 in action, för några veckor sedan:
 

Bilagor

  • Cruxen.jpg
    Cruxen.jpg
    41 KB · Visningar: 2,962
Osprey Exos

Det finns ju två ryggsäcks-sekter: De Renslickade contra Julgranarna.
Av någon anledning har ryggsäckstillverkarna haft för sig, att Lätt=Renslickat... så De Renslickade har haft sin GoLite, Crux m m, medan Julgranarna fått bära tyngre, sy eget - eller avfalla till motståndarlaget ;).

Jag, en utpräglad Julgran, är dock numera en mycket nöjd ägare till en Exos 58, och delar helt Stengetens positiva erfarenheter. Var lite skeptisk vid köpet p g a det klena utseendet hos åtstramare, beslag, nät m m, men allt har hållit över förväntan, trots periodvis utlåning till familjens allmänt slarviga tonåring.
Ryggsäcken har använts flitigt, på fjället som på kontinenten. Fickor och andra ytliga fiffigheter i all ära, men det jag uppskattar mest är mer grundläggande bäregenskaper: den delvis externa ramen, den ventilerande ryggen och "bananformen", som gör att ryggsäcken inte faller bakåt (och behöver dras till kroppen med axelremmarna), utan ställer sig fint i lod på höftbältet på de bästa gamla ramsäckarnas vis.
Säcken deklareras för max 15 kg. Själv bär jag aldrig någonsin så tungt, men tonåringen lastade utan minsta problem på sig 18 kg under en veckas delvis högalpina fjällvandring.

På minussidan är det något skaviga nättyget i axelremmarna (om man nu någonsin går med bar hud där), samt bristen på ett nedre fack eller -öppning. Detta plus bananformen kräver lite eftertanke vid packning, men det totala packutrymmet är mycket generöst - hittills har inte ens de 18 kilona lyckats fylla säcken helt.
Höftbältets passform är ju en individuell sak, på mig sitter det fint, men jag kan tänka mig att det är i tunnaste laget på mer beniga höftkammar ;).
Den anti-minimalistiska ytan med mycket nät etc samlar gärna på sig skräp och grus, om man slänger runt med ryggsäcken, men det finns en lösning: säcken står helt stadigt upprätt av sig själv, om man har ett rullat liggunderlägg i därtill avsedda öglor nertill.
Detta skyddar delvis de annars ganska utsatta nedre hörnorna av ramen, som där löper inne i det hårt utspända tyget. Egentligen enda större konstruktionsmiss jag kan se på säcken.
Förstår att Camoscio fått nötningsskador där, har själv förstärkt med tejp. Det är ju inte alltid man har liggunderlaget fastsatt där.
Det spända ryggnätet kanske också är en svag punkt, men än så länge har det hållit över förväntan.

De osymmetriskt dragna åtstramningsbanden i sidorna kan man själv dra om, beroende på om man vill ha dem löpande utanpå eller innanför sidofickorna.
Topplocket går att plocka av, jag har använt det som midjeväska för toppturer.

Köp Ospreys lätta kapell till, säcken är hyfsat tät, men fickfloran mer svårhanterlig i regn. Däremot är bärremmarna och höftbältet, som ju hamnar utanför regnskydd (om man nu inte går med poncho), gjorda i ett minimum av vattensamlande material: snabbtorkande nät och hålstansade skumremsor. Farväl aldrig torkande våtvarma omslag på axlar och höfter!

Sammanfattningsvis: underbart genomtänkt säck med mycket hög bärkomfort och (än så länge) överraskande hållbarhet. Men jag kommer igen efter mer feed-back från användningen.
 
Jag hoppar in och snor tråden lite då jag också är ute efter en lätt säck, men tillhör en av de där väldigt smala personerna!

183 och ~ 60 kg... är det så att alla "lättviktssäckar" har tunna avbärarbälten? För jag måste tyvärr ha en del vaddering över höfterna.. måste jag då gå upp i viktklass? Har kikat på en Exos 58, men förstått det som att den är rätt avskalad över höfterna. Över axlarna har jag inga problem med tunnare vadering, de sliter inte på samma sätt där tycker jag.
 
Pröva ändå - min erfarenhet är att det inte behöver hänga på stoppningen, utan oftast mer på utformningen. Lasten ska helt enkelt råka hamna på rätt ställen. Haft problem med betydligt mer välpolstrade höftbälten, medan Osprey sitter som gjuten, kanske just genom sin mjukhet. Den luftiga nätkonstruktionen gör att det inte heller blir vått/svettigt/skavigt undertill.
Men det finns inget annat sätt att få reda på än IRL. Öppet köp + vanka runt med rätt tyngd i säcken alltså.

Vad man ofta glömmer är hur mycket kläderna undertill betyder - skippa plagg med sömmar, dragsnören, bälteshällor etc, som hamnar under höftbältet. De i vandrarbrallorna så vanliga skrynkelpartierna med resår i midjan kan jag aldrig ha utan att genast få skav.
 
Har använt Bergans Helium

till och från under 3 års tid. Bland annat ett par veckoturer vintertid med stugövernattningar. Jag är väldigt nöjd med säcken. Var först tveksam till blixtlåset men det har hållit bra. Väven är inte så nötningshärdig men är man försiktig när man packar in säcken i bilar och liknande så är det inga problem.

Vid skidåkning så sitter säcken och vikten bra dvs en bit lägre på ryggen än idealisk vandringsplacering.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
grodanbolle Lätt ryggsäck? Transportera 22
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Deltidseremiten Lätt ryggsäck för kort dam? 65-70 L Transportera 26
majjen Lätt, liten pulka? Transportera 19
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28
whynot Lätt och bra ryggsäck Transportera 8
Jackiie Lätt ryggsäck ca 1 kilo? Transportera 16
Elvah Kraftig, rymlig, lätt, ergonomisk ryggsäck? Transportera 8
Rikard_L Större lätt ryggsäck Transportera 25
MS Frog Packa "lätt ryggsäck" Transportera 1
pelka Vill ha tips på Lätt 25-35L ryggsäck?? Transportera 3
Oskar R. Lätt ryggsäck Transportera 8
Bulldozer Lätt vandringssäck? Transportera 7
tiddelipom Lätt dagturssäck 25 - 30 L Transportera 4
majjen Lätt - men bra - 60-liters-säck Transportera 52
dojjan77 Lätt ryggsäck för veckoturer Transportera 6
Adam_Skevstad Lätt ryggsäck för snabbmarsch i fjällen Transportera 8
grodanbolle Lätt bra dagryggsäck? Transportera 8
Christinar Lätt ryggsäck till liten tjej Transportera 3
svartöra Lätt 55L säck? Transportera 15
Ekorre Finns det någon större Fjällräven-rygga i #630-färgen? Transportera 9
danielm71 Rygga Transportera 6
DoktorGlas Identifiering gammal rygga Transportera 0
Lico Weekend rygga? Transportera 8
jonas72 ny rygga 50-60 liter Transportera 7
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Fettotvandrar Tankar om rygga för en ny vandrare Transportera 14
brillone Nikkaluokta - Saltoluokta rygga Transportera 2
BadCash Att packa en rygga Transportera 5
oddput Lågprisutrustning: Biltemas 65 L "Hikerryggsäck", Rygga eller reservdelslager? Transportera 13
akta Rygga ca 35 liter med många fickor? Transportera 9
utemänniska 70 liters rygga för tjejer? Transportera 1
ctve8n Ny rygga 70 liter Transportera 18
hallonraden rygga Transportera 5
kakapo Erfarenheter av Snigel design-rygga? Transportera 3
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
Haddock Volym på arméns Haglöfs-rygga? Transportera 17
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
bushmaster84 rygga Transportera 7
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
niben handla rygga för andras pengar Transportera 18
sverastian fin rygga med 40% rabatt Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.