Lätt och tunn jacka i tropiskt klimat - Singapore

Jag kommer i vår att befinna mig i Singapore och har av vänner blivit rekommenderad att köpa en tunn och lätt jacka för att skydda mig mot regnskurar. Finns det någon rutinerad själ i forumet som kan tipsa om en riktigt bra jacka för ett sådant tropiskt klimat? Jag är beredd att slanta upp några tusen om jackan är av hög kvalitet. Vad bör man annars tänka på när det gäller märken, tygkvalitet osv?
 
Varmt?

Borde inte en väst vara bättre? Visserligen blir man rejält blöt i monsunskurar, men jag blir hellre lite blöt än för varm. Har inga konkreta tips, men när jag åker till Amazonas i Colombia om drygt en månad tänker jag ta med min lätta Itab Packaway-jacka och en vattenavvisande väst från Marmot. Får se vilken jag använder...
 
Singapore er varmt

Jag kommer i vår att befinna mig i Singapore och har av vänner blivit rekommenderad att köpa en tunn och lätt jacka för att skydda mig mot regnskurar. Finns det någon rutinerad själ i forumet som kan tipsa om en riktigt bra jacka för ett sådant tropiskt klimat? Jag är beredd att slanta upp några tusen om jackan är av hög kvalitet. Vad bör man annars tänka på när det gäller märken, tygkvalitet osv?

Jeg har vært mye i Singapore det siste året. På alle turene har jeg hatt med en tynn Berghaus anorakk i GTX Paclite. Den har aldri blitt brukt, ettersom det har vært mye mer komfortabelt å bruke paraply.

Du skriver ikke hva du har tenkt å gjøre, men til generell forflytning utendørs anbefaler jeg t-skjorte, shorts og paraply.
Tenk på hva slags sko du skal bruke. Sandaler er bra, men ofte er det greit med sko på grunn av alt vannet som samles på bakken. Jeg synes det funker bra med lette lær sko uten membran. Disse puster bra og tåler noe vann.

Hvis du skal bo på hotell så kan det være greit å han en fleece genser e.l. Det er godt og varmt ute, men hotell rommene har ofte ekstrem air condition som gjør at du blir fort kald når du kommer inn og er fuktig i klærne.

God tur !
 
Poncho?

En regnponcho kanske kan duga? Det var det jag hade i somras i Amazonas, skulle inte ha velat vara utan under båtturerna på Amazonfloden (skurarna går inte att jämföra med regnet härhemma och är kalla, trots att man är i tropikerna). Kostar några få kronor på plats eller några hundra här.
 
Några månader gammal tråd, men jag slänger i ett svar ivf för andra med samma frågor.

Jag har rest en del runt i sydostasien under regnperioden och anser för egen del att en Haglöfs proof funkar perfekt. Väldigt tunn och lätt, samt att den tar nästan ingen plats i väskan. Den kan således packas i ett ytterfack utan problem och är alltid lätt att packa fram. Vid tropiska regn funkar den utmärkt, vilket jag har fått testa mer än en gång.

Utöver min Haglöfs jacka har jag en gammal amerikansk regnponcho jag köpte i Thailand för nästan inget. Den är sydd i ett lättviktsmaterial (någon ripstop historia i Nylon) och överdragen med något gummi lager. Den har jag haft massor av nytta av, Ryggsäcksöverdrag, "markskydd", sovsäcksöverdrag, (och så klart regnskydd...) etc etc etc. Grymt användningsbar artikel!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bico Tunn och lätt vindjacka för sommarhalvåret? Kläder 16
vandrafjäll Lätt och varmt, dunkläder för extrem kyla. Kläder 0
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
Arvidsjaur Lätt vadarsko/sandal Kläder 9
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
periskop Lätt jacka för MTB och vardag Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
sir Toby Lätt fleecetröja Kläder 5
Elinoor Tipsa mig om en lätt och smidig jacka Kläder 16
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Davva2 Lätt bomullsskaljacka Kläder 17
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
Vandrare Lätt parkas i syntet Kläder 2
niben Lätt regnställ (andas???) Kläder 94
lätt dunväst? Kläder 3
tango Tunn vindtät långärmad tröja Kläder 19
Moga Seglarstövlar tunn sula? Kläder 7
Listigaräven Ullunderställströja, modell slitstark men tunn. Kläder 14
SLMT Tunn jacka Kläder 9
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Alvide coolmax vs tunn ullstrumpa Kläder 7
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
Janne harr Tunn Jacka Kläder 17
EvaR Tunn och varm fleecejacka, finns det? Kläder 10
srpp tunn och enkel softshellsbyxa? Kläder 16
bigfish Tunn GoreTexjacka? Kläder 15
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.