Lätt, effektivt och billigt..

Söker ett nytt kök då mitt "gamla" ska ersättas med lättare modell.

Vad rekommenderas?

Lätt <100 gram
Stryktåligt
Effektivt
"Billigt", inga 1000 kr-kök..

Berätta gärna vad ni kör för utrustning till i form av stekpanna i alu eller vad ni nu kör.

// Jocke, lägger beställning snart men vill få lite inspiration från andra också
 
Japp, att konsumera är en sann glädje :) Omnifuel har jag och är nöjd. Har bara kört på bensin ännu, gas blir senare och fotogen vete fasen om jag ens ids testa. Kastruller är däremot ett sorgligt kapitel, inte ens primus egna rymmer brännaren utan att det tar i lock/stekpanna...vete fasen vad jag ska satsa på där. Kör 2 gamla alutrangia just nu i brist på annat.
 
Kan bara jämföra de två kök jag använt, och där spöar MSR PocketRocket-brännaren mitt gamla Primus Alpine PowerCook med hästlängder. Skillnaden är nålfin, men viktig.
 
Pocket Rocket om du vill ha lägre pris, Crux om du vill ha tuffare kök (och större brännaryta).
Aluminiumkastruller till det, och sen ett hemgjort vindskydd.

Lätt, effektivt och billigt :)
 
Joakim Ambrosson; sa:
Har ett sådant i garderoben, vill dock komma ner under 100 gram på köket.. ;) MSR Pocket Rocket? Någon? Eller något annat?

// Jocke

Jag har ett Primus Micron som funkar finfint,ett stycke Trangia Alu kastrull,multidisken och Teflonstekpanna.Tidigare hade jag en Coleman-brännare (snarlik Pocket Rocket) men Micron har Piezo.


peter
 
Staffan: Provat MSR?

MSRs kokkärl är kanske lösningen på ditt kokkärlsproblem, Staffan? Jag har tryckt ner en lånad omnifuelbrännare i ett MSR Alpne cookset. Nu rekommenderar jag inte just de rostfria kastrullerna tillsammans med bensin eller fotogenbrännare men jag skulle knata bort till min välsorterade handlare med brännaren i näven och kolla om inte aluminiumvarianten Blacklight classic cookset funkar lika bra. De är dessutom lättare och kostar lika mycket. Kastrullerna rymmer 1,5 respektive 2 l. Något större än trangias alltså.

/Tommy
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.