Läckagerisk med markill-adapter

Jag har precis köpt markills gasadapter och eftersom jag har väldigt stor respekt för gas så så tycker jag att den verkar lite känslig om den skulle hamna fel i ryggsäcken, jag har väl inte tänkt att stampa på den men den skulle ju kunna hamna snett eller något.

Hur förvarar ni gasadaptern med påsatt gasbehållare i ryggsäcken?

Vad händer om det läcker gas (bortsett från att gasen tar slut), finns det risk för självantändning, explosion eller nåt?

Vad skulle hända om jag började skruva av adaptern när det fortfarande finns gas i, skulle den kunna explodera?

Finns det någon som har dåliga erfarenheter av gasadaptern?
 
Jag har aldrig haft något problem med adaptern. Den sitter på hela tiden, skulle du få för dig att ta loss den innan behållaren är helt tom, vilket man ju gör när den är nästan tom och man inte vill asa med sig mer än en behållare, då pyser resterande gas ut. Men de fåtal gånger jag har gjort detta har den pyst ut lugnt och försiktigt. Jag tror explosionsrisken är obefintlig så länge de inte har öppen eld i närheten. Jag förvarar gasbehållare och adapter i en liten persedelpåse. Jag har använt den i ett par år till en gasbrännare för trangiakök och tycker att den funkar utmärkt. Gasen är ju onekligen billigare på biltema...

/Roland
 
PaulPersson; sa:
Jag har precis köpt markills gasadapter och eftersom jag har väldigt stor respekt för gas så så tycker jag att den verkar lite känslig om den skulle hamna fel i ryggsäcken, jag har väl inte tänkt att stampa på den men den skulle ju kunna hamna snett eller något.

Hur förvarar ni gasadaptern med påsatt gasbehållare i ryggsäcken?

Vad händer om det läcker gas (bortsett från att gasen tar slut), finns det risk för självantändning, explosion eller nåt?

Vad skulle hända om jag började skruva av adaptern när det fortfarande finns gas i, skulle den kunna explodera?

Finns det någon som har dåliga erfarenheter av gasadaptern?

Du gör rätt i att ha respekt, det är en brandfarlig vara som har lett till en hel del olyckor. Men med lite försiktighet behöver man inte oroa sig speciellt mycket.

Vår gasol har en illaluktande tillsats (Merkaptan) som gör att du vid mycket små mängder gas känner lukten av gasen. När du börjar känna lukten ligger den långt under gränsen för vad som kan brinna/explodera. Om ett läckage uppstår, så vädrar man självklart ut det ordentligt och undviker tändällor just då.

Jag har också använt mig av adapter och inte fått annat än mycket små läckage vid enstaka fall. Det är inget stort problem. Jag spänner ett extra gummiband runt "benen" på adaptern så att den sitter riktigt ordentligt.
 
Gränsvärde

Gränsvärdet IDLH för propan är 2100 ppm (0,21%). Som jämförelse ligger förnimbarhetsgränsen (när du känner lukten) på ca 11 ppm. Du har en ganska schysst säkerhetsmarginal där. Jag har för mig att definitionen för IDLH innehöll en exponerinstid på 30 minuter, en mycket lång tid, inte trolig exponering. IDLH = IMMEDIATE DANGER TO LIFE OR HEALTH.

Källa: RIB
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.