kvinnliga fjällskildrare?

Jag skriver en artikelserie om fjällskildrare för nättidskriften eProvins. Hittills har Knud Rasmussen, Ester Blenda Nordström och Pallin avhandlats. Framöver har jag material till artiklar om Svante Lundgren, Ossian Elgström, Hans G Westerlund, Torsten Boberg. Förutom Ester Blenda Nordström är det idel män. Emelie Demant-Hatt är så ofantligt träig, så henne orkar jag inte med... ;-)

Nog måste det funnits fler kvinnor som skrivit om fjällvandringar, expeditioner, forskningsresor eller skidfärder i de svenska fjällen? I Till Fjälls och STFs årsbok finns ibland kortare reseskildringar av kvinnliga skribenter, men det verkar vara mer enskilda texter än författarskap.

Samtida eller dåtida. Svenska eller utländska. Några uppslag?

(för den som är intresserad finns de tidigare texterna här:
http://eprovins.se/index.php/portraett/36-albin-holmgren-knud-rasmussen
http://eprovins.se/index.php/portra...ester-blenda-nordstroem-en-svensk-bland-samer
http://eprovins.se/index.php/portra...hugo-nicolaus-pallin-och-viljan-till-roerelse
)
 
Någon kvinna och fjällskildrare känner jag inte till. Men jag vill passa på att tacka för fina texter. Jag läste den om Rasmussen på morgontåget och absorberades till den grad att jag missade att gå av vid rätt station.

Uppfylld av läsningen måste jag även delge detta Rasmussen-citat:

Långt bort ifrån kommande hörde jag en stark åska; den dånade genom fjällen, och eko skrek genom de tysta skogarna. Det var människan och dynamiten, som togo vildmarken i besittning.

Profetiskt.

Jag vill också passa på att slå ett slag för att Sten Selander ska tillföras din lista. Det är i mitt tycke den fjällskildrare som har störst litterära kvaliteter.
 
Många fjällskildringar, även de bättre, är skrivna för att författaren vill berätta vad han genomfört. Inte direkt skryt kanske, men i alla fall en vilja att visa vad man åstadkommit och varit. Kanske är denna drivkraft inte lika stark hos kvinnor? I alla fall får man lätt den uppfattningen när man träffar par i fjällen, det är nästan alltid mannen som berättar om fantastiska strapatser.
 
Någon kvinna och fjällskildrare känner jag inte till. Men jag vill passa på att tacka för fina texter. Jag läste den om Rasmussen på morgontåget och absorberades till den grad att jag missade att gå av vid rätt station.

Tack! Ett betyg så gott som något! ;-)

Jag vill också passa på att slå ett slag för att Sten Selander ska tillföras din lista. Det är i mitt tycke den fjällskildrare som har störst litterära kvaliteter.

Selander har jag bara skummat, men hör definitivt till skaran. Något tips var man ska börja? I somras hade vi högläsning av hans förord till Fjällfloran han översatte från norska. Det var onekligen en litterär upplevelse!
 
Tack! Ett betyg så gott som något! ;-)

Selander har jag bara skummat, men hör definitivt till skaran. Något tips var man ska börja? I somras hade vi högläsning av hans förord till Fjällfloran han översatte från norska. Det var onekligen en litterär upplevelse!

Jag har enbart läst "Lappland", men den tog mig med storm. Det finns en biografi skriven om honom också, Martin Kylhammar "Den okände Sten Selander - en borgerlig intellektuell".
 
Jag har enbart läst "Lappland", men den tog mig med storm. Det finns en biografi skriven om honom också, Martin Kylhammar "Den okände Sten Selander - en borgerlig intellektuell".

Jag ska ta en avstickare till antikvariatet imorgon!

Kan inte låta bli att citera något ur fjällfloran:

Fast man vet hur meningslöst och vilseledande det är att ge naturen en själ, kan man inte låta bli att uppfatta fjällblommorna som symboler för glad, okuvlig tapperhet i striden mot en fientlig yttervärld. Och de bär den aristokratiska prägel som bara karga yttre villkor kan ge: den uppblåsta fetman som hos somliga låglandsväxter är dem alldeles främmande. Deras doft är aldrig påträngande, utan fin och försynt.
 
Härliga texter! Jag håller med om att Sten Selander är ett bra val. Kvinnliga fjällskildrare är svårare, Inga Borg är den första jag kommer att tänka på. Hennes fjällsklidringar var nog de första jag läste men hon avviker ju en del ifrån det övriga gänget. Vetenskapliga skildrare bör det också finnas. Jag såg att Abisko forskningsstation har en litteraturlista som kan vara en god början. Ájtte bör kunna hjälpa dig om du vill ha några samiska fjällskildringar.
 
Härliga texter! Jag håller med om att Sten Selander är ett bra val. Kvinnliga fjällskildrare är svårare, Inga Borg är den första jag kommer att tänka på. Hennes fjällsklidringar var nog de första jag läste men hon avviker ju en del ifrån det övriga gänget. Vetenskapliga skildrare bör det också finnas. Jag såg att Abisko forskningsstation har en litteraturlista som kan vara en god början. Ájtte bör kunna hjälpa dig om du vill ha några samiska fjällskildringar.

Nu gav du mig något att tänka på! Kanske är anledningen att jag inte bara finner manliga fjällskildrare att jag bara letar för snävt. För visst är Inga Borg en fjällskildrare. Likaså Sara Ranta Rönnlund. Även om de inte passar in den "Vita", manligt äventyrslystna tradition jag berättat om hittills.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.