Kvikkjokk eller liknande med barn!

Tänkte gå dagsturer i Kvikkjokk till sommaren med min sambo och ettåriga son. Undrar således om någon har tips på vad som finns att se där och vad man inte får missa? Tänkte eventuellt ligga i tält några av dagarna. Planerar en vecka där i alla fall. Hur är det med fisket där? Bra eller dåligt? Tips och råd mottages tacksamt.
 
Efter som du skrev "...eller liknande..." skulle jag föreslå Abisko eller rent av Saltoluokta istället. Där finns mer att göra och du kommer upp från björkskogen mycket lättare.

HåkanF
 
Efter som du skrev "...eller liknande..." skulle jag föreslå Abisko eller rent av Saltoluokta istället. Där finns mer att göra och du kommer upp från björkskogen mycket lättare.

HåkanF

Kvikkjokk-Saltaloukta då? Det borde väl vara en ok sträcka? 73 km på 4-5 dagar..Har en bra bärstol men det blir ju lite svårt med all packning för 2 st vuxna i en rygga. Hmm..Har också tänkt på Abisko men jag vill gå nånstans jag inte varit förut och Keb_abisko via Nikkaloukta och Ammarnäs-Hemavan har jag redan gått.
 
Kvikkjokk med omnejd

Med barnet i bärstol kan ni gärna gå upp på Snjerak och tälta nån natt,även upp till Prinskullen eller Nammats som dagsturer eller övernattning.
Ni ser mycket fjäll runtom och har fin fjällhed att gå på.
Paddling på deltat är en fin upplevelse,bada om det är varma sommardagar.Åk båtturer.
Abborre kan man alltid fiska i kanalen vid badsjön Märtik.
Mototrbåt behövs om du vill prova fiskelyckan i Saggag;iband får man fin öring när man kör drag.
Gå upp efter Tarraleden mot Bäcken,fina spännande fiskeställen i älven och kanyon.
Kortare tur till Kvarntjärnarna med omnejd,småröding finns i vissa små tjärnar
FInt boende kan rekommenderas i Årrrenjarka;egna välutrustade superfräscha stugor,med sjön utanför.Äter gott gör man med,finns även ett riktigt hyggligt minilivs att köpa mat i .
tror man kan låna båt där också,sen finns fina turer att utgå från där med,inte minst den gamla Poststigen mot Kvikkjokk som går över fjället.
 
Med barnet i bärstol kan ni gärna gå upp på Snjerak och tälta nån natt,även upp till Prinskullen eller Nammats som dagsturer eller övernattning.
Ni ser mycket fjäll runtom och har fin fjällhed att gå på.
Paddling på deltat är en fin upplevelse,bada om det är varma sommardagar.Åk båtturer.
Abborre kan man alltid fiska i kanalen vid badsjön Märtik.
Mototrbåt behövs om du vill prova fiskelyckan i Saggag;iband får man fin öring när man kör drag.
Gå upp efter Tarraleden mot Bäcken,fina spännande fiskeställen i älven och kanyon.
Kortare tur till Kvarntjärnarna med omnejd,småröding finns i vissa små tjärnar
FInt boende kan rekommenderas i Årrrenjarka;egna välutrustade superfräscha stugor,med sjön utanför.Äter gott gör man med,finns även ett riktigt hyggligt minilivs att köpa mat i .
tror man kan låna båt där också,sen finns fina turer att utgå från där med,inte minst den gamla Poststigen mot Kvikkjokk som går över fjället.


Tack så mycket för bra tips!
 
Kvikkjokk-Saltaloukta då? Det borde väl vara en ok sträcka? 73 km på 4-5 dagar..Har en bra bärstol men det blir ju lite svårt med all packning för 2 st vuxna i en rygga. Hmm..Har också tänkt på Abisko men jag vill gå nånstans jag inte varit förut och Keb_abisko via Nikkaloukta och Ammarnäs-Hemavan har jag redan gått.

Barnet kommer alltså vara ett år då? Det går utmärkt att bära en ettåring i bärstol, men inte för länge. Ryggen är inte så stark och det skumpar en del. Någon timme i taget och sedan tid för vila, kravla runt i riset och bara njuta av naturen. Dagsturer är definitivt att föredra för föräldrarnas bästa också. Jag har burit en veckopackning i Jotunheimen för två vuxna och ett barn medan frun bar barnet. Det är ingen rolig upplevelse. Det går en dag men knappast kul en vecka. Vill ni övernatta, bär in packningen till ett basläger och utgå lätt därifrån. Pigga glada vuxna ger pigga glada barn.

God tur

Anders V

villut.se
 
Ok Anders!

Ska tänka på det. Kanske räcker med dagsturer. Man vill ju njuta så mycket som möjligt och vill inte riskera barnets rygg.
 
Sarek

De stora fjällen ligger lite för långt bort från Kvikkjokk för att vara bekväma vid dagsturer med små barn. Jag skulle föreslå ett område där fjällen ligger närmare. Sarek kan komma att kunna locka dina barn när de är tonåringar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.