Kungsleden....

Undrar om nån där ute vandrat kungsleden kan vandra utan kompass. Är det uppmärkta leder. Och hur långt behöver man gå för att komma till nåt bra öring vatten? Kom gärna med tips om transsporter ska inte gå hela leden ska vända efter x antal mil.

Tack på för hand Jonas.
 
Kungsleden är i allmänhet en bred upptrampad stig med orangemarkäta stenar på lite oregelbundet avstånd. Kompass ska man alltid ha med sig, även om man egentligen inte behöver den för att ta sig fram på själva leden. Men du kan drabbas av tät dimma och annat elände som försvårar orienteringen och karta och kompass är oundgänglig säkerhetsutrustning till fjälls.

Jag vet inte riktigt var och hur man får fiska i fjällen. Men jag misstänker att du behöver gå lite vid sidan av leden, och då ska du absolut ha med både karta och kompass.


Öringvatten kan nog någon annan bistå med råd om här på forumet. Försök med ett inlägg under rubriken "fiske".
 
Gäddfiskarn; sa:
Undrar om nån där ute vandrat kungsleden kan vandra utan kompass. Är det uppmärkta leder. Och hur långt behöver man gå för att komma till nåt bra öring vatten? Kom gärna med tips om transsporter ska inte gå hela leden ska vända efter x antal mil.

Tack på för hand Jonas.
Jag vet inte vart kungsleden börjar och slutar men jag vet då att den passerar många väldigt bra öringvatten i t.ex jämtland/härjedalen. Lederna där är iallafall bra uppmärkta men är du okänd i området och tänker fiska så är det alltid smart att ha ett kompass i fickan.
 
Mepps; sa:
Raskesven; sa:
Kungsleden går mellan Hemavan i söder och Abisko i norr. Här har du info:

http://www.svenskaturistforeningen.se/templates/Area.aspx?id=217

Raskesven
Hemavan? Startar den där?! Vad är det för led som heter kungsleden nedanför hemavan då?
Ursprungligen kallades sträckningen Hemavan-Abisko Kungsleden. Idag kallas ibland även sträckningen från Grövelsjön och norrut för Kungsleden. Ibland, för att undvika förvirring inför denna nymodighet;-), kallas den södra sträckningen för södra Kungsleden. Leder i söder har alltså knutits ihop med ursprungliga Kungsleden, till en "Stor-Kungsleden".

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Ursprungligen kallades sträckningen Hemavan-Abisko Kungsleden. Idag kallas ibland även sträckningen från Grövelsjön och norrut för Kungsleden. Ibland, för att undvika förvirring inför denna nymodighet;-), kallas den södra sträckningen för södra Kungsleden. Leder i söder har alltså knutits ihop med ursprungliga Kungsleden, till en "Stor-Kungsleden".

Raskesven
Aha, tack för förklaringen! Man lär sig något "nytt" varje dag! :)
 
Så glöm allt vad jag sagt om fiske efter kungsleden för jag vet ingenting om den! :)

Men börjar du på den södra kungsleden så är det bra fiske och du behöver inte gå speciellt långt!
 
Fiskevatten (röding)

Vik av söder om Sälkastugorna och följ Nordkalottleden till sjön som är märkt med 818. Mycke röding och perfekt att flugfiska utan att behöva gå ut i vattnet.

Fiskekort köper du på Fjällstationen Abisko
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.