Kungsleden sommartid

Jag har planer på att vandra hela Kungsleden nästa sommar och skulle vilja ha lite tips från någon som gjort liknande vandring. Tidsåtgång, utrustningskrav samt lite tips.

//Matte
 
Ett bra grundtips

är att läsa Claes Grundstens trilogi Vandra Kungsleden 1-3, STF förlag.
Tro inte att du kan gå 35 km per dygn, men kanske lite mera än vad dagsetapperna är, beroende på hur mycket din utrustning kommer att väga och i vilket konditionsläge du är, alternativt den svagaste du avser gå med.

Go planering till att börja med

Johan K
 
Litteratur

Kan det vara ca 150 mil? Boken är från 1991 och kan vara lite svår att få tag i, bibliotek. Dessutom vandrade de med hund.

Tjernström, Monica
Titel: Till fots genom svenska fjällvärlden : från Transtrand till Treriksröset
Monica och Lennart Tjernström
Utgivning: R&S, 1991
157 s. : ill.
 
Hej!

Jag instämmer till stor del med både Kurt och Johan. Det verkar klokt att börja med en eller två vettiga böcker - dina frågor är såpass stora att de blir hart när omöjliga att besvara kort och koncist i en tråd på Utsidan. (Däremot är det uppenbart att små och ytterst koncisa frågor kan utlösa lavinartade reaktioner med både reella svar och allmänt tyckande.)

Ännu en vettig svensk bok på temat är FJÄLLBOKEN av Grundsten och Palmgren, som Prisma gav ut i nytryck 2000 eller 2001. (De amerikanska och engelska böckerna med en kombination på temat camping och överlevnad, kan du ju också läsa med en nypa salt!)

...men en Kungsled som är 150 mil är kanske att ta i lite. Det går säkert att räkna olika på ledens sträckning (i Sverige har vi närmare 800 mil leder av olika slag) men den Kungsled jag vandrat från Hemavan till Abisko blev knappa 50 mil (på cirka tre relativt lugna veckor).

Har du gjort din militärtjänst, så kan ett hett tips vara att försöka få regementet att sponsra med lån av viss utrustning och (inte minst) mat. I en tid då försvaret försöker profiliera sig på allehanda skumma vis, så finnns kanske en öppning att få grepp på nya ryggsäckar, kängor och frystorkat (det görs försök med alternativ till Blå Bands klassiker!).

Lycka till med både planer och vandring.

Vänligen,
Claes

PS. Lars Monsens VILDMARKSBOKEN (ICA bokförlag, 2000) är en annan bok som kan vara intressant att hämta idéer ur. I de givna boktipsen finns allt från tidsbedömanden via utrustningslistor till tips och klipska råd, som du efterfrågade. DS.

[Ändrat av Tovetjaern 2002-03-07 kl 19:22]
 
14-17 dagar...

Vad kul att fler har liknade idéer.
Planerade själv att gå Abisko-Hemavan förra sommaren och beräknade att det skulle ta ca 14-17 dagar. Tyvärr blev turen bara 7 dagar då jag stannade i Kvikkjokk pga vädret, blixtrar och dunder, och tappade helt enkelt motiveringen.
Tänkte göra om turen i sommar men har i stället beslutat mig för att gå Nijmegenmarschen igen.

Tänk på att ha mat med för alla dagar + 2 då turen kan ta längre tid än du beräknat (hellre för mkt mat än för lite). Jag avverkade i snitt 2.5 mil per dag men man kan gå mer utan problem (anser jag!).
Om du vill spara på krafterna så rekomenderar jag att du åker med motorbåtarna som finns på det flesta ställena i st f att ro själv. Det kostar en liten slant men det är det värt!

Lycka till och jag hoppas att du får en trevlig tur med fint väder.
/Åse
 
Jag har samma funderingar. För allas information är Kungsleden från Abisko till Hemavan 45 mil efter "stambanan".

Tror ni att man kan starta redan i början av juli eller är det för mycket mygg då? Själv brukar jag vandra i augusti för att slippa denna plåga, men nuförtiden får man rätta sig efter chefens nycker vad gäller semestern.
 
Mygg!

Hej Kristofer,

Nog kan det finnas mygg alltid! När jag gick efter kungsleden 4-12 juli förra året höll jag på att bli mer eller mindre vansinnig pga alla mygg. Detta varierar ju visserligen från år till år men var förberedd på en invation: hatt med myggnät rekomenderas!
Fördelen med att gå i början av juli är att det är ljust dygnet runt och man kan gå närhelst på dygnet utan att missa något av utsikten!
Jag tyckte det var mygg över allt, även på kalfjället där det blåste!
Men som sagt; har du myggnät så slipper du ha dem surrandes i ansiktet!

//Åse
 
Kungsledens sträckning...

Turistbyråer, STF och sedan fjällvandrare m fl har börjat att kalla endast den norra sträckningen från Hemavan och uppåt för kungsleden men...

...kungsleden börjar faktiskt i Särna. Den södra sträckningen har liksom "glömts bort" eller hur man ska beskriva det.

Vänligen,

J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.