krymper lundhags kängans nya cellgummi?

det gammla certec gummit, som byttes ut för 4-5år sedan, kunde ju som bekant dra ihop sig en hel del.

hur är det med det nya materialet i kängans nederdel? har ni överhuvudtaget märkt om det drar ihop sig någonting, eller behåller det exakt samma form som vid inköpet?

har ni några andra erfarenheter av materialet? personligen tycker jag det känns lite sladdrigare, nästan lite gummistövelaktigt...
 
Lundhags kängornas cellgummi

Jag har 2 par Lundhagskängor, det ena paret (Militär/Winter Trekker) är 7 år och det andra paret (Park) 1 1/2 år. Kan inte se att cellgummit krympt/dragir ihop sig på något av paren. Hoppas att detta svar kan hjälpa dig. MVH/ Albert
 
Nya tider råder.

Sedan ett (för mig) okänt antal år sedan bytte Lundhags från läderbindsula till bindsulan i T70, som är ett fibermaterial med polymerkärna och inbyggd stålgelänk för stabilitet och vridstyvhet.

Detta byte medförde att krympningen hos Lundhagskängorna minskade markant.

Jag har haft två par Jakt jubileum som båda krympte 7mm i innerskomått vilket är väldigt mycket.
Har nu mitt andra par Proffesional och upplever ingen krympning alls, har dock inte mätt men om de krymt är det försumbart lite.

Sedan vill jag påstå att de nyare cellgummit upplevs följsammare, eller kalla det sladdrigare om du vill.
Ser dock inga direkta nacktdelar med det.
 
Tyvärr så krypte mina Lundhags Pro inköpta 2008.
Ett snabbt inskick till Lundhags för en utlästning, där upptäckte dom även att sulan hade lossnat så den blev utbytt på båda kängorna.
Så nu är dom som nya.

En anledning till att dom krypte var förmodligen att dom användes under sommaren och fick sedan stå orörda till nästa sommarsäsong. Det var ett big no no enligt skomakaren.
 
Mina Syncro inköpta 2008 har också krymt en hel del :/

Det är lädret på insidan av cellgummit som kan krympa om det får torka, inte cellgummit ;). Den gamla läderbindsulan är som redan sagts borta.

Enligt skomakaren bör man sköta om innerlädret genom att smörja det med vaselin/hudsalva.
Och använd skoblock om kängorna ska stå länge ;).

//J
 
Mina Syncro inköpta 2008 har också krymt en hel del :/

har dom det "nya" nästan helt släta gummit, eller har du ett par som tillverkats precis innan övergången som har det mer "skrovliga" gummit?

vad jag hört så är det här skillnaden ligger, det äldre gummit har luftbubblor i sig och är av en annan kvalité, som gjorde att det krympte.




Sedan ett (för mig) okänt antal år sedan bytte Lundhags från läderbindsula till bindsulan i T70, som är ett fibermaterial med polymerkärna och inbyggd stålgelänk för stabilitet och vridstyvhet.

Detta byte medförde att krympningen hos Lundhagskängorna minskade markant.

Jag har haft två par Jakt jubileum som båda krympte 7mm i innerskomått vilket är väldigt mycket.
Har nu mitt andra par Proffesional och upplever ingen krympning alls, har dock inte mätt men om de krymt är det försumbart lite.

Sedan vill jag påstå att de nyare cellgummit upplevs följsammare, eller kalla det sladdrigare om du vill.
Ser dock inga direkta nacktdelar med det.

betyder det att man kommit i från att dom efter en tid fick en "rundad" sula, alltså att tån pekar uppåt?

håller med om att dom är följsammare, men också lite väl stora runt foten, vilket ger en känsla av för stor gummistövel..
 
Jag har ett par Professional Mid som jag hittills inte har märkt av någon krympning på alls. Dom är tillverkade med den nya sulan. Dock har jag försökt använda mina kängor minst en gång i månaden under vinterhalvåret för att minska risken för att dom drar ihop sig. Om det har hjälpt eller om dom helt enkelt är bättre nu för tiden vet jag inte, men det är ju helt klart värt att använda dom ibland tycker jag.
 
Usch ja, krympande Lundhags, har ju varit problem sedan tidigt 80 tal då jag köpte mina första och sista, gick över till Hanwag och tittar inte tillbaka.
Trapper Top på vintern & Alaska till Svenska sommaren, har även ett par flångnya Chayenne som jag bara använt i Thailand och ska brukas på resor och korta turer hemma när det är varmt och fin terräng.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ancaja Hur mkt krymper Lundhags Forest? Kläder 23
pejo Hur mycket krymper Lundhags ? Kläder 3
balo Krymper g1000 väven? Kläder 1
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.