Kryddor å annat ätbart

Hej hej

Jag skulle vilja lära mig lite om vad man kan hitta i skogen att krydda sin mat med. Lite tipps på annat ätbart man kan hitta i våra svenska skogar skulle inte skada det heller =)

Tack tack!
 
Hej hej

Jag skulle vilja lära mig lite om vad man kan hitta i skogen att krydda sin mat med. Lite tipps på annat ätbart man kan hitta i våra svenska skogar skulle inte skada det heller =)

Tack tack!
Smeta ner grillkorven med aska är vida populärt bland många nybörjargrillare.....
Äsch, skämta bara, men du, om du tittar på kartan innan du ger dig ut så kan man se till att passera rivna ödegårdar, hus (där grunden knappt syns längre) där kan man hitta gräslök,pepparrot,persilja, nypon,vinbär, hallon, krusbär, libbsticka (gott till grillat, fisk mm) o annat matnyttigt som man kan ta lite av till sitt eget behov.
Här kan det vara lite luddigt, då man inte vet om det är en tomt fortfarande, så kolla det först !
Är det inte en tomt (har förts över till skogsmark) och växterna blivigt förvildade ser jag inget hinder att ta lite.
peter
 

Bilagor

  • imagesdeddd.jpg
    imagesdeddd.jpg
    2.4 KB · Visningar: 819
  • imagesdeee.jpg
    imagesdeee.jpg
    4.7 KB · Visningar: 802
  • imageseeeeeeeeeee.jpg
    imageseeeeeeeeeee.jpg
    6.7 KB · Visningar: 814
  • imagesuyt.jpg
    imagesuyt.jpg
    6.1 KB · Visningar: 820
  • imagesttttttttttt.jpg
    imagesttttttttttt.jpg
    4.9 KB · Visningar: 803
Senast ändrad:
Enbär är en god krydda till (vilt-)grytor.

Annars håller jag med om ödetomterna. Det är härligt på hösten när man kan plocka gammeldags äpplen, som faktiskt smakar något :)

/OJ
 
Hej hej

Jag skulle vilja lära mig lite om vad man kan hitta i skogen att krydda sin mat med. Lite tipps på annat ätbart man kan hitta i våra svenska skogar skulle inte skada det heller =)

Tack tack!

Kombinationssökning på Bokus "relaterade ämnen" inom "Maträtter" "och Träd, vilda blommor & växter":

http://www.bokus.com/cgi-bin/book_search.cgi?search_type=global&subject_code=WB&subject_code=WNP

Ger just nu 22 träffar. Lite övervikt på svamp men rätt mycket annat också.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.