Kortare vandring nära Gbg

Jag söker efter tips för en vandring med övernattning med en sträcka på 8-12 km per dag beroende på terräng. Vi är två vuxna och två barn och har tält med oss. Vi vill gärna stanna i närheten av dricksvatten. Vi har tidigare mest gått i Svartedalen och vid lilla Härsjön. Vore skönt att slippa flyg och annat buller.
 
Låter som att vildmarksleden kan vara något? Från Hindås till Delsjön sträcker den sig, antar att man skulle kunna korta den lite ifall hela blir lite lång för två barn att hinna på två dagar. Färskvatten finns i form av sjöar längs vägen. Man är ju dock ute vid Landvetter så jag antar att du inte kommer undan flygen...
 
Vildmarksleden

Gick Vildmarksleden med min son 11 år sent på våren -11 och det var riktigt trevligt.

Början av leden (Hindås) går genom bebyggelse så den skulle man kunna hoppa.
Sedan var det mest vildmark, lugnt och skönt trots närheten till Landvetter. Dock kanske det hänger på vinden (tror dom väljer inflygning/startsträckor beroende på hur vinden ligger).

Kartor vet jag inte riktigt hur man får tag på men jag skrev ut från gröna kartan.

Bra att ni har tält, vi hittade bara ett vindskydd och det var i dåligt skick.
Ni är aldrig långt ifrån en busshållsplats om man skulle vilja hoppa av.
Vi hoppade av vid Stora Kåsjön då vattnet varit slut ett tag och det var hiskeligt varmt (vi fegade och drack inte ut sjöarna utan bara medhavt vatten).

Vi gick leden som en förövning inför ett längre fjälläventyr vilket gjorde att vi hade med oss samma vikter på ryggarna som vi planerat i fjällen, med mer anpassad vikt skulle det helt klart bli lättare.

Även delar av Bohusleden går ju genom samma område och verkar vara trevlig.

Har du några frågor är det bara att höra av sig!
 
Tack för svar!
Vi brukar göra några korta turer vår och höst. Barnen går mellan 7-14 km på en dag beroende på hur lättgången terrängen är.
Just Vildmarksleden och Bohusleden har varit alternativ. Vi har gått delar av Bohusleden, men det var just vattnet som satte stopp för oss. Efter lite diskussion i en annan tråd tror jag att vi skulle våga oss på att dricka iaf kokat vatten i Svartedalen och ska därmed göra ett nytt försök.
Längs Vildmarksleden under inflygningen till Landvetter är jag mer tveksam... Finns det hus som man kan tigga vatten från inom rimliga avstånd? det går ju åt en del vatten för fyra personer. Vättlefjäll har vi bara gått över dagen. Kan man komma runt och slippa allfartsvägarna och utan att behöva gå långt på de "barnvagnsvänliga" stigarna? Kanotleden verkar ju riktigt fin.
/ Sofia
 
Hur ser det ut m bussar till Vättlefjäll? Nån som har några tips för hur jag ska ta mig till tex västra delen av Vättlefjäll, övernatta i vindskydd o sen gå över till östra sidan o åka kollektivt tillbaka till Göteborg.

Jag tänkte mig ut imorn kväll om det är nån som är intresserad av att hänga med.
 
Hur ser det ut m bussar till Vättlefjäll? Nån som har några tips för hur jag ska ta mig till tex västra delen av Vättlefjäll, övernatta i vindskydd o sen gå över till östra sidan o åka kollektivt tillbaka till Göteborg.

Jag tänkte mig ut imorn kväll om det är nån som är intresserad av att hänga med.

jag har gått in dels från Surte (buss dit) och dels från Angered (spårvagn dit, eventuellt kan man fortsätta med buss till Lövgärdet). Men det borde gå bra att gå in från Bohus eller Nödinge också som båda är skapligt försörjda med busstrafik.
 
Det finns inga vindskydd på nån utav öarna i skärgården? Jag vill helst inte gå så mycket så nån längre vandringsled känns inte riktigt aktuellt den här helgen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
slackie Kortare prova-på vintertur mellan GBG-STHLM nu till helgen Vandringsleder 4
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 10
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
MrsYellow Köpa enmanstält för vandring Vandringsleder 48
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
Crossfit_Wanderlust Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten? Vandringsleder 15
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
Kat16648 7dagar vandring och fiske. Grövelsjön -> Femunden. Vandringsleder 2
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
JohannaAdner Vandring i Borås-trakten? Vandringsleder 7
jenny_salo Vandring med övernattning i Värmland Vandringsleder 6
Fjorr Vandring/övernattning längs med 45an Vandringsleder 1
pirx dramatisk vandring i södra sverige? Vandringsleder 12
poijjan Vandring skärgårdsmiljö mellan Gävle och Stockholm Vandringsleder 3
outdoors_andy helg vandring värmland Vandringsleder 6
larsn1 Lättare vandring + fiske Vandringsleder 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...