Kortare del av Padjelanta

Eftersom vi endast har 7 vandringsdagar men är väldigt sugna på Padjelantaleden undrar jag om man kan gå en kortare variant av denna led. Vilken sträcka skulle det kunna vara? Efter att ha kollat runt lite här verkar det som den norra delen är att föredra, men hur tar man sig ifrån leden efter ca 7 dagars vandring norrifrån?

Hur lång tid tar det att gå från Sulitjelma via Sårjåsjaure och vidare norrut mot Ritsem?

Mvh, Mikael
 
Det går helikopter fran Stalo. Har för mig att den går två gånger om dagen, en gång mot Ritsem och en gång mot Kvikkjokk. Kostnad: 700-800kr senast jag kollade.
 
Från Kvikkjokk till Staloloukta kan du dansa fram på 7 dagar - fast då blir det helikopter tillbaka... Det tråkiga med den sträckan är dock 2 dagar i spenaten, som stockholmaren skulle säga.... Den 3:e dagen börjar fjällen på rikt' som norrlänningen skulle säga....

Höjderna vid Touttar är fina, men annars skulle jag valt norra halvan (som jag inte gått - men flugit)
 
Flyg ut till Staloluokta och gå tillbaka till Ritsem.

Lättgånget, förmodligen går du 20km/dag om du inte såsar alltför mycket...
 
Staloluokta till Ritsem tar 3 eller 4 dagar. Att fortsätta till Tarraluoppal ca 27 km tar ju max 2 dagar.

Ska du tälta rekommenderar jag dig att tälta mellan Arasluokta och Staloluokta, fantastisk vy över Virihaure.

/Ulf
 
Sulitjelma-Ritsem

För Sulitjelma-Ritsem kan 7 dagar räcka bra, men många rätt långa etapper blir det ju nog. Ta taxin upp till Ny Sulitjelma så sparar du en hel del. I slutet av juli var det lite vatten i glaciärbäckarna på norska sidan, läget kan ha ändrat efter det.

Andreas
 
Vi har gått hela, från Kvikkjokk till Ritsem. Skulle vilja slå ett slag för södra delen. Inte alls tokig, iaf om man är det minsta växt intresserad, det är mångfald som gäller! Många fina rariteter och även fina vyer. Skulle jag välja på en av sträckorna hade det blivit den södra.
Däremot tälta gärna, vi gjorde en stugtur det året, i fjol, och det var inget vidare med skicket på stugor och service överhuvudtaget i Laponia delen.
Mvh Birgit
 
Södra-gå gärna av leden och kolla.

Det finns ett par väldigt fina canyons i tarradalens början;en längs Vallebäcken mot Kaskaivo,en nära Bäcken.
Att gå upp och tälta ovanför Njunjesstugan mot det branta berget,Akkamfallet,Fiskekåtan av sten vid nedre Tarrasjön,all frodig växtlighet och blommor,området kring bron vid Tarraälvshyddan:allt är ju innan man alls börjar tala om "fjäll".
Många tycker ju "spenaten" är tråkig,men jag gillar att vara där.Sen är det ju väldigt fint mellan Tuoddar och Stalo.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
Norrdjup Kortare vandringar sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Struensee Tips på kortare fjälltur önskas! Fjällvandring 2
m490c Tips på kortare vandring med 9 åring. Fjällvandring 7
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
uldall Tips på kortare fjälltur? Fjällvandring 4
4000mil.se Kortare vandringar längs Vildmarksvägen Fjällvandring 0
Smultronfagre Tips på kortare Islands-tur Fjällvandring 0
Elin75 Kortare turer runt nordligaste delen av Kungsleden? Fjällvandring 4
Tilert Tips på dagsturer eller kortare turer kring Boden Fjällvandring 5
patrikfo Kortare vandring Fjällvandring 1
MarieJ Kortare, lättillgänglig fjällvandring, helst inte Sylarna...? Fjällvandring 12
MarieC Kortare vandring på Kungsleden? Fjällvandring 9
spiffa kortare hösttur från Göteborg Fjällvandring 1
Anarkaplupp Kortare turer kring Kebnekaise Fjällvandring 0
jecka Kortare vandringstur Fjällvandring 6
oskarlin En annan del av Vindelfjällen Fjällvandring 3
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
qy Outdoorkartan - en del info måste vara med Fjällvandring 1
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
gerritholl Vadning i västra Padjelanta, del X. Fjällvandring 1
Ljung_dalen Padjelanta del 2 Fjällvandring 11
Ljung_dalen Padjelanta del 1 Fjällvandring 9
maskon Expedition vildmark Del 6, 21/12: Det magiska berget Fjällvandring 0
Stefan N Narvik - Keb, del II - upplösningen... Fjällvandring 4
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
Vandraren79 Padjelanta sommaren 2022 Fjällvandring 5
Uteförjämnan Padjelanta - Stibok Fjällvandring 5
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
adropofnature Rago to Padjelanta via Trolldalen Fjällvandring 15
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
Sigi Myggläget i Sarek/Padjelanta just nu Fjällvandring 7
cloud76 Padjelanta - snö Fjällvandring 4
cloud76 Padjelanta/Kierkevare Fjällvandring 7
Sigi Söder om Padjelanta (Fierrovagge,Ravejaure) Fjällvandring 1
cloud76 Isarna på sjöarna i Padjelanta Fjällvandring 1
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
olahan Padjelanta Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...