Korsa-linjen-larm?

Hej!
Finns det nån GPS till rimlig kostnad där man kan programmera in punkt A och B, och som sedan larmar när man korsar/närmar sig den tänkta linjen mellan dessa punkter?
Eller kan alla det?

Häls
BAX
 
Tja...

Jag vet inte om det finns någon sådan. Men det finns tvärtom, dvs GPS som larmar om man lämnar linjen.

På min eTrex Vista kan man lägga in de två punkterna som varsin waypoint, och sedan lägga en rutt från A till B. Starta navigering på den rutten, och använd kurspekare, inte bäringspekare, på navigationssidan. Kurspekaren indikerar om man ligger vid sidan om linjen, och i så fall vilken sida. När linjen smälter ihop till en enda pil, då befinner man sig på linjen mellan A och B.

Något akustiskt larm finns inte i eTrex, men däremot i en del andra GPS. Om man sitter i en båt, exempelvis, är det vanligtvis ett större problem om man lämnar kursen än om man kommer till den...

Anders
 
Jo!

Jag tänkte nog att det gick den vägen, men jag vill veta om jag råkar jaga på grannens mark. En del rågångar är ju hemskt dåligt utmärkta.
BAX
 
Med lite pyssel bör du kunna utnyttja närhetslarmet (proximity alarm) som larmar när du kommer på ett förutbestämt avstånd från ett landmärke (waypoint). Med ett stort larmavstånd runt landmärkena och flera placerade med lämpliga mellanrum bredvid varandra blir det någorlunda raka linjer om det är vad du behöver. Precisionen är dock inte överväldigande, åtminstone inte i min GPS V och den klarar maximalt 10 st. närhetslarm. Tänk också på att i skogen kan mottagningen ofta vara dålig.

Om GPS:en kan visa spår (tracks) på skärmen kan du åtminstone se begränsningslinjerna på skärmen genom att skapa spår i datorn (eller att vandra hela sträckan med GPS:en).
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.