Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck

Hej! Fick just hem Bergans nya Trollhetta-ryggsäck "V5" 75l. Tog även hem Exped Explore för att prova och jämföra. Bergans-ryggsäcken sitter överlägset skönt på min rygg, och jag gillar att man får med både dagryggsäck och regnskydd. En sak stör mig dock något - detta konstiga "inverterade" blixtlås på insidan. Är det någon här som har erfarenhet av något liknande?

Det är alltså ett blixtlås som är sytt som för att kunna öppnas inifrån det lilla facket som det går till. Facket utgörs av det svarta canvastyget som ni ser på bilden.
 

Bilagor

  • IMG_6923.jpg
    IMG_6923.jpg
    58 KB · Visningar: 543
Ser inte riktigt var på säcken du är, men, är det inte något blixtlås som bara öppnar mot en del av bärsystemet? Alltså ryggskena, stomme, eller liknande? Inte tänkt att man ska öppna/förvara något där? Så har jag på en del ryggsäckar och resväskor.
 
Ser inte riktigt var på säcken du är, men, är det inte något blixtlås som bara öppnar mot en del av bärsystemet? Alltså ryggskena, stomme, eller liknande? Inte tänkt att man ska öppna/förvara något där? Så har jag på en del ryggsäckar och resväskor.

Ah, nä jag förstår, lite klumpig bild. Det är längst upp närmast nacken, så det skulle ju kunna vara som du säger. Jag tänkte det själv först, men saken är bara den att det inte är något därinne, när man pillar upp det lilla "facket". Alltså ryggskenan är bakom ännu ett lager tyg.
 
På min Rondane 46 kommer man åt insidan av bärsystemet och en plastplatta (som täcker hela ryggen) som går att ta ur via den dragkedjan.
 
Nä, man varken kommer åt bärsystemet eller får plats med nån värskepåse där. Facket är inte större än den svarta rektangeln som syns i bild, kanske 20x10cm, och kan som sagt inte öppnas annat än med målmedvetet pillande eftersom blixtlåset är vänt utochin.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Instruktionsbok bergans

Bergans produkter saknar eller har mycket bristfälliga inst.böcker för alla produkter heller ej video.
För att justera ryggsäcken för olika kroppslängd får man öppna på 3 ställen obs olika längd så lägg i ordning.
Är även lite mycket mellanrum mellan band i mitten och säcken som man kan fylla upp för att den ska svänga mindre i sidled.
Höftbältet är bra men axelrem för smala och bröst band kommer för högt upp på max justering.Man får göra eget band och fästa om på själva banden nedan axel vadering.
Obs de stora blixtlåsen för att komma åt underdelen är en fara om de blir slitna dra åt packning med kompressions remmarna för att avlasta blixtlåsen.
För vinterbruk kanske säck utan dessa finesser är att föredra.
 
Hm, det är fortsatta gissningar här. Men för att få ihop konstruktionen under tillverkningen, kanske man behöver en öppning någonstans får att kunna vränga säcken, eller komma åt stommen etc. Snygg-lösningen är att sätta ett "bakvänt"/otillgängligt blixtlås, ful-lösningen hade varit att sy en söm från utsidan, men det är säkert svårare och svårare att hitta en bra position för. Men njae, du skriver ju att det är ett fack på ca 20x10 cm, så det jag gissar kanske inte stämmer.
Som sagt, jag har själv mer än en ryggsäck och resväska med "bakvända" blixtlås, sitter ibland på ganska tajta/svårutkomliga ställen.

Testa att kontakta Bergans, och får du svar, återkom gärna här!
 
På min Helium Pro 55 är det för att ta ut den tunna ramen. Ramen spänner ut ”facket” som dragkedjan öppnar så det känns tomt men längs hela ”facket” sitter en metallram.
 
Okej, det verkar vara som flera av er säger, att det är någon slags kompromisslösning för att kunna få in ramen. Jag upptäckte att ramen visst är inuti det lilla facket, men inklädd i en nyloncanvas som gjorde att jag trodde att den var bakom ett till tyg. Ska ringa Bergans imorgon och höra efter om detta. Kan tycka att det hade varit praktiskt om blixtlåset var rättvänt så man kunde använda facket..
 
Nu har jag varit i kontakt med Bergans kundservice - som alltid en fantastiskt trevlig upplevelse. Bara att ringa numret som står på hemsidan, och så får man prata med någon som sedan rotar fram produkten man undrar över och då kan svara på allsköns frågor.

Inget förvånande svar: facket finns där för att kunna montera - och reparera om det skulle behövas - bärsystemet, och man rekommenderas bara att öppna det om man tex tvättar säcken, detta då det ju har hål i botten som ramen går ner igenom. De rekommenderade mig att inte tex förvara riven ost där :D

Har bestämt mig för att behålla säcken. Nu är jag ganska ny på friluftsutrustning och har bara vandrat en gång tidigare och då med min fars gamla Fjällräven Turist, men upplevde Spine2-systemet som överraskande bra i jämförelse med den och med Exped Explore 75 som jag också tagit hem för att testa. Själva säcken rör sig liksom inte lika mycket med kroppen när man går, vilket känns som att det ger påtaglig bättre balans - åtminstone när jag spankulerade omkring hemma med stadig provpackning på 19kg.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...