Konica Minolta slutar göra kameror och film

Hur många kameratillverkare gör vinst?

Hörde i somras någon som sade att bara en tillverkare av digital kameror gör vinst. Stämmer det?

Lite konstigt om konkurrensen leder till att nästan alla stora tillverkare slås ut det borde finnas prismekanismer som motverkar det. På lång sikt gynnas inte konsumenterna av upphävd mångfald.

Thure
 
Re: Hur många kameratillverkare gör vinst?

thureb; sa:
Hörde i somras någon som sade att bara en tillverkare av digital kameror gör vinst. Stämmer det?

Lite konstigt om konkurrensen leder till att nästan alla stora tillverkare slås ut det borde finnas prismekanismer som motverkar det. På lång sikt gynnas inte konsumenterna av upphävd mångfald.

Thure

Det är väl inte det minsta konstigt att konkurrens leder till att tillverkare slås ut. De är ju liksom en stor del av poängen med konkurrens. Den som inte har nog bra produkter till ett pris som kunder tål att betala, dör.
 

avslutad210712

Gäst
Eftersom Sony tar över den avancerade kameratillverkningen (systemkamerorna???) så finns förhoppningsvis de kvar. Enligt tidigare uppgift skulle det vara på det sättet men vem vet.
 
Re: Hur många kameratillverkare gör vinst?

thureb; sa:
Hörde i somras någon som sade att bara en tillverkare av digital kameror gör vinst. Stämmer det?

Nej det stämmer inte. Både Nikon och Canon gör vinst.

Sen beror det säkert på hur man räknar. Räknar man hela företaget? eller kanske bara kameradelen? Eller var det kompaktdelen som syslar med digitala kompakter (det absolut mest prispressade området)?

mvh Christian

PS. Det är nog fler än Canon och Nikon som gör vinst, men dessa har jag dåligt med koll på.
 
Prispress

Det är ännu så länge köparens marknad på digitala kompaktkameror. Man får betala en hel del för märket om man köper Canon och Nikon. Konica-Minolta har varit extra prisvärda på sina digitalkompakter och man kan nog förvänta sig prishöjningar om många företag slutar tillverka just digitala kompaktkameror.

Det är lite logiskt att just Konica-Minolta slås ut i och med att de pressat sina marginaler så hårt. Samtidigt har deras kameror ofta varit minst lika bra som de dyrare kamerorna från prestigemärkena i digitalkompaktsegmentet.

Kanske skall man passa på att köpa barnen varsin digitalkompakt nu, priserna bör väl öka vartefter tillverkare kastar in handduken??

Eller kommer fortfarande priserna att sjunka och kvalitén ach användarvänligheten öka?

Thure
 
Priserna sjunker. Se alla andra tekniska pryttlar, det blir alltid billigare.

Frågan är väl dock om de digitala kompakterna har en framtid över huvudtaget. I och med att de byggs in i telefonerna så kanske hela segmentet försvinner.
 
Ännu inte tillräckligt bra kameror i mobiltelefoner

chralm; sa:
Priserna sjunker. Se alla andra tekniska pryttlar, det blir alltid billigare.

Frågan är väl dock om de digitala kompakterna har en framtid över huvudtaget. I och med att de byggs in i telefonerna så kanske hela segmentet försvinner.

Bra optik behövs för att lysa ut en sensor med många pixlar. Display och minne kan delas med mobiltelefonens eller pda men juste optik med mekanisk zoom och juste genomsiktssökare/ elektronisk sökare med lupp med zoom tar plats och väger en del.

Någon som är nöjd med några mobiltelefonbilder så här långt?

Thure
 

avslutad210712

Gäst
chralm; sa:
Priserna sjunker. Se alla andra tekniska pryttlar, det blir alltid billigare.

Frågan är väl dock om de digitala kompakterna har en framtid över huvudtaget. I och med att de byggs in i telefonerna så kanske hela segmentet försvinner.

Vad har mobiltelefonerna nuförtiden - 2 mäggapixxlar?

Hur många kompakta digitalkameror säljs det idag med 2 mäggapixlar? Inte många om man säger så.

Fast visst är det så att antalet pixlar kommer att öka i kamerorna också och med bra optik så kommer de att ta över en del av det billigare segmentet.

Men handen på hjärtat - nog finns det en hel del andra fördelar med kamerorna som tex stoooora bildskärmar, bättre ergonomi i övrigt. Eller kanske vi nu skall få se telefontillverkarna tävla om vem som har den STÖÖÖÖÖRSTA mobilen för att få in så stor skärm som möjligt :)
 
Nä jag tror nog att de kombinationsmanicker vi börjat se kommer att bli allt vanligare. En telefon med inbyggd mp3, radio, adressbok, kalender och kamera är ju inget nytt. Det finns flera sådana. För ett stort antal användare så kommer kvaliteten på dessa 'kameror' att vara good enough.

Vi andra köper en systemkamera, eller möjligen de där mera avancerade som har en inbyggd 12x optisk zoom. Men de där med 3-7 megapixlar och 3-4 gångers optisk zoom har haft sin topp.
 

avslutad210712

Gäst
chralm; sa:
Nä jag tror nog att de kombinationsmanicker vi börjat se kommer att bli allt vanligare. En telefon med inbyggd mp3, radio, adressbok, kalender och kamera är ju inget nytt. Det finns flera sådana. För ett stort antal användare så kommer kvaliteten på dessa 'kameror' att vara good enough.

Har en sån manick och den enda som använt kameran i den är min dotter. Själv testade jag någon gång men skärmen är värdelös om man vill se hur bilden blev kvalitetsmässigt. Fast nyare kameror, förlåt mobiltelefoner, har lite bättre skärm än min stenåldersrelik som köptes förra hösten *L*.


chralm; sa:
Vi andra köper en systemkamera, eller möjligen de där mera avancerade som har en inbyggd 12x optisk zoom. Men de där med 3-7 megapixlar och 3-4 gångers optisk zoom har haft sin topp.

Det tror jag också bara mobilerna får lite högre upplösning. Att KM lägger ner sin kameratillverkning är lite tråkigt för min del eftersom jag har både en A200 och en D5D och är mycket nöjd med båda även om jag inte använt den senare så mycket ännu.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...