Kona

Hej

Sportson har 15% på Kona. Jag funderar på en munimula eller en pahoeho. Ser ut som samma cykel frånsett skivbromsarna på den senare. Är det värt de extra pengarna (ca 1300kr) för mekaniska skivbromsar? Det är snyggare färg på pahoehon också :)

/Mats
 
Det beror på...

vad det är för fabrikat och modell på skiv- resp. V-bromsarna. (Och vilka färger på cyklarna...)

/Håkan
 
Jag vet inget...

om bromsarna, förutom att märkena är relativt kända och inga lurendrejare. Om jag förstår saken rätt så är skivbromsen Hayes billigaste mek skivbroms och V-bromsen ligger nånstans i mitten av Avids sortiment. Mek skivbromsar är ju inte kända för sin höga kvalitet och bromsprecision (Shimanos sägs ju dock funka). Jag skulle ha valt Avid, för att vara säker. Provkörning möjlig?

(Sen är ju äckelgrön inte så vackert, som sagt...)

/Håkan
 
Hayes mekaniska skivbromsar brukar väl anses som de bästa vad jag vet, eller kanske delad förstaplats med Avids mekaniska skivbromsar.

Det verkar ju inte var mycket som skiljer dem åt. Jag gick in och tittade på specarna på http://www.pedalogerna.com. Jag skulle tro att ramarna är lika vad gäller vinklar och så, men det är olika sorters aluminium. (Mini Mula blir nästan aluminium baklänges, hehehe )
Pahoehoen får väl antas ha något finare ram alltså. Vidare har den riserstyre, annat vevlager samt grövre däck än Mini Mulan. Fälgarna är ju självklart inte samma heller men kvaliteten är väl samma.
Det som gjorde mig lite förvånad är hur mycket tyngre Pahoehoen är, 11,6 mot 10,9kg. Lite kan väl skyllas på däcken och styret, men det verkar nästan som att ramen skulle vara tyngre också eftersom de är så lika i specen i övrigt.

Men 11,6 kg är inte överdrivet tungt ändå så man ska väl inte stirra sig blind på det.

Hur som helst, jag hade nog valt Pahoehoe. Skivbromsar är faktiskt inte fel att ha. Visst en hydraulisk broms är bättre men Hayes mekaniska räcker långt. Personligen så gillar jag inte riserstyren så jag hade nog bett att få ett vanligt rakt istället, men det vet du ju vad du gillar själv.

Lycka till med din nya hoj, vilken det nu blir. Och välkommen in i gänget av glada Kona-ägare! =)

(Glider själv runt på en gammal Kula-ram. )
 
Slå till på munimulan du vi sålde ett par sånna förra sommarn å de som köpte dem är då hel nöjda med dem.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.