Kona Caldera / Kona Cider cone

Står nu i valet och kvalet.

Jag söker en tålig hoj som ska stå pall för det mesta, dvs ren cross country, och självklart hålla under en lång tid framöver.

Har provkört Konas två modeller Caldera och Cinder Cone, och är lite kluven.

Calderan höjs ju av många upp till skyarna... men vad är det egentligen som skiljer den från Cinder Cone?
 
Köp den som har...

justerbar framgaffel och inte mins hydrauliska skivbromsar. Har själv en Kona Pahoehoe som snart rullat 2000 mil.
Har bytt till Hayes hydrauliska bromsar då dom mekaniska var ren skit annars är det bara kransar, drev, konor+kulor som behövt bytas. Gaffeln började läcka men jag plockade isär och rengjorde den sedan har den funkat 1 år till. Byter nu oljan 3-4 ggr/år.

Stefan
 
På Pedalogernas hemsida skriver de att 2005 års cinder cone, motsvarar 2004 års Caldera.

Calderan ropar de ut som "tävlingsklar", och iom att tävla inte är det jag har tänkt direkt, så kanske Cinder Cone blir ett mer lämpligt val. Den ligger dessutom i en prisklass lägre. Något som faktiskt spelar roll för en student.

2005:an har både spd-pedaler och hydrauliska skivbromsar, något som just skiljde den från Calderan i 2004 års modell...
 
Cinder Cone 05 har ju dessutom en snyggare färg än 05:ans Caldera :)

Har själv en CinderCone fr 02 och är nöjd med den, skulle dock ha önskat hydraliska skivbromsar och en låsbar gaffel.

/ Peter
 
CinderCone

Tja!

jag kan avslöja att 05'ans Cinder Cone är ett riktigt kap för priset... Grymt skön och kvick hoj. Förvisso är gaffeln inte låsbar men hydraliska bromsar och SPD pedaler + LX bakväxel är ett kap för de pengarna.

Du lär inte bli besviken vilken du än väljer...

//Nisse
 
Re: CinderCone

NinjaNisse; sa:
Förvisso är gaffeln inte låsbar

Låsbara gafflar är mycket överskattade. Jag har haft en lång rad låsbara gafflar, Manitou SXR Ti, Manitou SX, Marthon S och Marathon SL, och använder i princip aldrig funktionen, inte ens på långresor på landsväg. Åkte 400 svenska mil i sydostasien häromåret och låste inte ut gaffeln en enda gång.

För den som tävlar på blodigt allvar och vill vinna sekunder är det intressant. Om man inte hör till den gruppen spelar det ingen som helst roll. Snarare är tendensen, tror jag, att när man väl vant sig vid dämpargaffel föredrar man komforten den erbjuder och struntar i att låsa ut gaffeln på asfaltsväg.

Per
 
Inte heller modell 2004...

...har låsbar framgaffel.

Dock måste jag säga att cykla med tung packning uppför, tex på alpvägar, är låsbar framgaffel oerhört bra att ha. På platten kanske det inte har så stor betydlse, men i uppförsbackar blir det lätt "svajjigt" med dämp!

Mvh
Håkan
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.