Kompressionsfodral som "smalar av"?

Tjena hej

Jag har min egna lilla teori om jag jag skulle vilja packa smalt i ryggsäcken istället för att packa brett.

För att kunna testa detta så skulle det behövas kompressionsfodral som smalar av påsen istället för att trycka ihop höjden.
Jag såg att Klättermusen verkar ha dessa till sina sovsäckar (se http://www.klattermusen.se/km_Images/produkter/Brage_detalj.jpg). Frågan är om det finns att få tag i sådana "stand alone"?

Är det någon som vet så vore jag duktigt tacksam. =]
 
Sy om?

Varför inte ta och sy om en enkel tvåvägspåse?
Finns många modeller t ex från Haglöfs och Fjällräven.

Alternativt sy en själv.

Men enklast är naturligtvis att beställa en från Klättermusen om det går.

Thure
 
Jag har en så'n

Jag har en så'n kompressionspåse från Klättermusen köpt för ohyggligt länge sedan. Den har fungerat bra och hållit i snart femton år, dock så blir formen inte hög och smal efter kompremering utan snarare som en gipspacketerad fot "old style" vilket inte är helt idealiskt när det gäller att fylla upp allt i utrymme i ryggsäcken. Själv tror jag däför på den andra typen av kompretionspåse. Men som så sant sagt; gräset är grönast hos grannen".
 
Samma erfarenhet

Jag håller med Klippen. Jag har en liknande påse av annat marke, 3 remmar som ska smala av påsen. Funkar inte, det ser ut som julklappar i gamla Bamsetidningar (tjock korv med 3 midjor). Men det ar en gammal påse jag hittat, kanske funkar klattermusens?
 
Även jag har Klättermusens påsar, jag tror de hette "Boa". De funkar bra, det är bara om man har lite i dem som formen blir konstig.
I Fjällrävens katalog, sidan 49, finns en "Tent Bag" som är v-formad och har "tvåvägs kompression". Den kostar 199 kr.
 
Fast min blir konstigast ...

Boludo; sa:
Även jag har Klättermusens påsar, jag tror de hette "Boa". De funkar bra, det är bara om man har lite i dem som formen blir konstig.
I Fjällrävens katalog, sidan 49, finns en "Tent Bag" som är v-formad och har "tvåvägs kompression". Den kostar 199 kr.

Fast min blir konstigast när jag använder den som sovsäckspåse till min Caravan carry Combi eller min TNF Snowshoe. Båda är volyminiösa sovsäckar så påsen är rätt så fylld redan innan jag drar åt kompressionsremmarna.
 
Oj, har du en Carry Combi! En sån hade jag i början av 80-talet. Hur gammal är din? Håller den fortfarande dunet och värmen?
 
Johoråå

Boludo; sa:
Oj, har du en Carry Combi! En sån hade jag i början av 80-talet. Hur gammal är din? Håller den fortfarande dunet och värmen?

Den gör en vintertur nästan varje vinter, är sjutton år, varm men har varit varmare, duninnersäcken gör jobb som sommarsäck ibland när det är riktigt varmt.

Funderar på att behålla yttersäcken och köpa en ny lätt dunsäck som innersäck.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.