Kompisen fastnar inte på filmen??

Häromdagen tog jag ett par bilder på en kompis som skulle hoppa ut från en snöklädd kulle. Det var mörkt ute och i bakgrunden syntes stadens ljus. Så jag exponerade i 20 sekunder för att få med staden. I slutet av exponeringen hoppade kompisen in i bild upplyst av en extern blixt. Tyvärr fastnade han inte på filmen. Kameraavståndet var ca 10 meter, bländarn på 8. Varför fastnade han inte. Ska jag gå närmare, minska bländarn? Detta måste väl fungera, eller är jag helt ute och cyklar?

Tacksam för svar,
Felix
 
Räckte blixten?

Blixtens ledtal vid manuell exponering är beräknat på vanliga rum där man får en hel del reflexer från väggar tak och golv mm. När man exponerar utomhus måste man blända upp 1-2 steg för att exponera rätt. Hade du TTL? Hur stor del av motivet upptogs av kompisen?

Om du hade automatikläge inställt på blixten så kan reflexer från snön i förgrunden stängt av blixten utan att din kompis blev tillräckligt belyst.

Hälsningar Thure
 
Hörde du när slutaren stängdes?

Om bakgrunden var mörk där personen borde synas i bilden och om det inte syns något alls på filmen verkar det som du bränt av blixten efter slutaren stängts. Appropå ljusmätning verkar det som Thure missat att du hade en extern blixt - det betyder väl att du utlöste blixten manuellt utan inblandning av exponeringsmätning av kameran?
 
Kan det vara så att de där 20 sekunderna gjorde att filmen blev överexponerad just där personen sen kom? Om filmen var överexponerad så kan ju inte blixten ha skapat nån bild eftersom filmen redan var maximal exponerad. (Fast jag är nog mer inne på att det var nån miss med "synkningen" mellan blixt och slutare. Slutaren kanske stängde tidigare än du trodde?)
 
Slutaren hade inte stängt när kompisen hoppade in i bild. Jag gjorde säkert 10 exponeringar för att vara på den säkra sidan. Den externa blixten var inte synkad med kameran. Jag gick själv fram med bara blixten ca 2-3 meter från kompisen. Resultatet på bilderna visar en oerhört vacker stad i mörker, korrekt exponerad dock utan min kompis. Tilläggas ska att jag vid tillfället hade en 100 film och ca 150 mm på brännvidd. Kan det vara så att det inte finns något "material" kvar på filmen som han kan fastna på.. Oerhört förvirrad nybörjare som synes.....

Tacksam för svar,
Felix
 
felix75; sa:
Kan det vara så att det inte finns något "material" kvar på filmen som han kan fastna på.. Oerhört förvirrad nybörjare som synes.....

Det var det jag menade med att filmen kanske blivit överexponerad av staden. Jag har dock ingen större erfarenhet av såna där plåtningar, men jag hade ju börjat med att försöka ta en bild på kompisen först, och sen öka slutartiden mer och mer för att få med mer av bakgrunden. Alltså börja med 3-4 sekunders slutartid (och bländare enligt blixtens ledtal och avstånd från motivet).

Det var väl inte så att blixten stod på Auto-läge?? För då släcker den sig när den sett lagom med ljus, men eftersom den inte är på samma plats som kameran släcker den sig för tidigt.
 
men om jag först skjuter av blixten på honom och sen väntar 3-4 sekunder, blir han inte "genomskinlig" då eftersom han hoppar ur bild ganska snabbt??

Felix
 
Genomskinlig.

Det är precis vad din kompis blir förmodligen blev han exponerad för kort tid för att det skulle synas.
Om du exponerar din kompis först så kommer det som ligger bakom att exponera över och det blir inget kvar av din polare.
Du får exponera honom lite längre
/Stefan
 
Grejjen är den att det blir lite svårt. Han hoppar nämligen förbi och det hela går ganska fort, min tanke var att en rejält tilltagen skur med blixt borde få honom på film. Det måste ju gå...

Finns det en risk att han är för ful och därför inte fastnar, eller har inte det någon betydelse? :)

Skämt åsido, detta måste ju funka...eller?
Felix
 
Re: Hörde du när slutaren stängdes?

kaw; sa:
Om bakgrunden var mörk där personen borde synas i bilden och om det inte syns något alls på filmen verkar det som du bränt av blixten efter slutaren stängts. Appropå ljusmätning verkar det som Thure missat att du hade en extern blixt - det betyder väl att du utlöste blixten manuellt utan inblandning av exponeringsmätning av kameran?

Ad extern blixt.

Nej det noterade jag men hade du en blixt som stänger automatiskt när motivet är exponerat/belyst? I så fall kan reflexer från snön ha stängt av blixten utan att kompisen fick så mycket ljus att filmen uppfattade det. Du skriver inget om ledtalet på blixten.

Nästa försök bör du göra med manuell blixt full styrka och lite olika bländare. Ställ också in kameran manuellt eller kör med B. Du kan ju göra en automatisk exponering på bara bakgrunden först för att få en uppfattning om exponeringstiden för denna.
Om möjligt kontrasterande bakgrund till åkaren.

Lycka till.
[Ändrat av thureb 2002-02-28 kl 17:02]
 
Skur med blixt skriver du, körde du alltså "strob-funktion" på blixten?? Det ger antagligen alldeles för lite ljus per blixt, du bör köra en manuell blixt med rejält ledtal och EN blixt (det är laddningen i kondensatorn i blixten som styr hur mycket ljus det blir, det lönar sig inte att köra fler blixtar för kondensatorn hinner inte laddas upp mellan dem).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Chrille74 Vill ha tips på bra funktioner att redigera bilder med Fototeknik 1
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
hsp Raw fil på camera som ger Jpg som Std. Fototeknik 2
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
KristianMattiasson bra stativ för fjällen men även på andra platser Fototeknik 13
Lägga upp foton på Google Earth Fototeknik 1
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
HPP Problem med bildvisning på forumet. Fototeknik 1
äventyrssugen Upplivningsförsök på batteri Fototeknik 3
gahm Att tänka på vid kallt väder? Fototeknik 2
mordarsnigel2 tips på GPS Fototeknik 0
t_andersen Dynamic range på fjället Fototeknik 13
landonia Kompaktkameraväska att fästa på en haglöfs oxo säck? Fototeknik 4
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
4623 Begagnat, vad ska jag tänka på? Fototeknik 2
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
gro Frost på mattskiva Fototeknik 12
Ante_82 Tung kamerautrustning på turer Fototeknik 51
Sandrae Övergivna ställen i Göteborg att fotografera på? Fototeknik 5
Lindapinda Ladda digitalkameran på långa vandringar? Fototeknik 24
ekaterin Brus i P-läge på Nikon D80 Fototeknik 4
Håkan K Kameraexperten - blåst på pengarna? Fototeknik 1
peter1969 Filma på tur? Fototeknik 11
alven Foto på canvas Fototeknik 19
JohnnyL Spara foton på minneskort Fototeknik 10
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
seobserver På gränsen till Fototeknik 16
Colt3n Kvalitén på bilden när man spelar in! Fototeknik 1
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
Ralph4info Kan en Sony HC-7 & Teleobjektiv * 2,0 verkligen ge kvalite på 20ggr Optisk ?? Fototeknik 2
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
spiTe Ljudbortfall på bröllopsvideo! hjälp Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
Blåbär Bärbar bator med på långcykling? Fototeknik 11
xtrem Fuji Finepix F11 på REA! Fototeknik 0
Toval Är det dumt att slå till på en dynax 5d nu? Fototeknik 3
Dragstaren Foto på DVD Fototeknik 5
frarol Se inspelat på DVD:n, hur? Fototeknik 2
deeppowder Stativ på kajaken Fototeknik 0
montanaemma Tips på snöbilder? Fototeknik 12
oskarlind Tips på DV-kamera och pennlins??? Fototeknik 4
malamuteberger Tips på enkel allväders-digitalkamera Fototeknik 5
stefan.andersson_perstorp.com Instruktionsbok till Canon Powershot S1 IS på Svenska Fototeknik 1
jd Hur tar man kort på sig själv? Fototeknik 14
Lasse Björkeson Snabb knäpptid på ny digitalkamera Fototeknik 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.