kompensation vid exponering.

Gäller samma tankegångar för både dia och vanlig negativ färgfilm när man skall kompensera vid exponering? Jag har hört någonstans att på vinterfjället är det rakt motsatta förhållanden mellan dia och vanlig film? Dia bör exponeras -0,5 till -1 medan negativ färgfilm bör exponera +0,5 till +1 steg. Ligger det någon sanning i detta?
 
Öka exponeringen vid snö

Hej!

Dia och neg kompenseras likadant; vid för mycket vitt i bilden ökar man tiden eller bländaröppningen. Dock har diat ofta högre kontrast vilket gör att man kanske inte kompenserar lika mycket som för neg. Detta för att inte få helt utbrända snödrivor.

Man får bättre kontroll på exponeringen om man istället jobbar med spotmätare. Mät på det som är viktigt och bestäm dig för vilken ton detta ska ha på bilden.

Med neg blir det dessutom extra svårt med vita och svarta motiv då firman som gör papperskopiorna kanske inte vet eller förstår hur du hade tänkt dig bilden.

M v h
Örjan :)
 
kompensering..

Det är en vansklig fråga att ge ett rakt svar på,men jag gör ett försök..
Om det är en bra exponeringsmätare i kameran ,kan den själv fixa exponeringen,men annars gäller följande..
Vid ett väldigt ljust motiv ,typ snö eller sand, kan en + kompensation vara nödvändigt p.g.a att kamerans ljusmätare tror att motivet är 18 % grått och exponerar därför lite snålt..gäller vid diafilm..Normal hudton ligger nära detta så exponering efter detta kan vara en bra ide..
Negativ film ljusteras i labbet när du lämnar in den så detta kan du inte påverka själv så värst mycket..
Ta gärna en testrulle på en vit vägg och anteckna tider och bländare.
mvh/Gunte..
 
Gråkort

Precis som de andra säger tänker kameran "grått" och strävar alltid efter att skapa en bild i tonen 18% grått och 82% vitt. detta gör att kameran i ett motiv med mycket snö eller sand vill göra denna grå.

Ett tips är att mäta på huden, men ännu bättre är att använda ett s.k gråkort. Dessa har den gråton kameran söker. Mät på gråkortet mot motivet och vipps så har du en perfekt exponering.

Gråkort finns att köpa i fotohandeln och sparar in många kronor jämfört med en spotmätare.

Ciao
 
Mer om gråkort (vadå 82% vitt?)

Hej Nemo!

Med 18% grått menas att gråskivan reflekterar 18% av infallande ljus.
Övrig ljusmängd 82% absorberas alltså i kortet.

Om det sedan (vipps?) blir en perfekt exponering med ett gråkort kan diskuteras.
Man bör ta hänsyn till både filmens och motivets kontrast och karaktär t.ex kvällsmotiv eller mycket mörk- och ljushyade personer.

Dessutom har systemkamerorna ofta en inbyggd spotmätare (brukar funka bra).

Mvh/Örjan :)
 
Ang Ljusmätning

Hej Pucko

Det jag försöker förklara är ett enkelt sätt att exponera rätt i de flesta situationer. För en inte så insatt fotograf kan det bli lite körigt att förstå begrepp som "Mät på det som är viktigt och bestäm dig för vilken ton detta ska ha på bilden"

Annars kan man ju mäta enl. zonsystemet? räkna på löjligt små förändringar i reciprocitetseffekt. Ja vägarna till en perfekt exponering är outsinliga.
 
Alternativt gråkort

Nemo:
Du har rätt; det skall vara så enkelt som möjligt.
Jag finner inget egenvärde i avancerade metoder.
De kommer snarare med ökande krav på "rätt" exponering.

Alternativt gråkort:
Ett alternativt gråkort (18%) är en bit vitt papper.
Gärna något tjockare och inte glättat.
Mät med kameran mot papperet och kompensera exponeringen med +2 eller +2,5 steg.
Vitt papper ger cirka 90% reflektion.
Matematik: log(90/18)/log(2) = 2,3

Annan metod:
En bra metod vid svåra ljusförhållanden är att göra någon alternativ exponering.
 
Mina erfarenheter att exponera snömotiv

Hej

Jag tänkte bara nämna hur jag brukar göra. (har nikon F90 och fotograferar diafilm)

Ett motiv som helt domineras av snö, med endast ett fåtal mörka områden bör överexponeras. 2/3 till 1 stegs överexponering tycker jag brukar bli bra. Speciellt viktigt att överexponera tycker jag det är om det är mulet ute. Vid normal exponering på snö i sådant väder brukar det bara bli smutsgrått och tråkigt. Detta tips gäller mitt på dagen.

Framåt skymning/gryning brukar det ej vara nödvändigt att överexponera, då brukar det bli fint som det är.

Om det finns ganska många mörka områden i bilden så brukar många av de moderna kamerornas exponeringsmätning kompensera och göra en rätt bra bild automatiskt och då behövs ingen kompensation

Många kamerors exponeringsmätare tar extra hänsyn till mitten av bilden och tar man en bild på t.ex. en person på ganska nära håll så kommer troligtvis exponeringen att bli ganska bra automatiskt, även om det är snö runt om.
 
Exponera solbelyst snö är enkelt

Det är enkelt av en enkel anledning: snön ska ju alltid ha samma ljushet! Vilken ljushet det är kan förstås vara en smaksak, men jag vill ha det så vitt som möjligt utan utfrätning. Dessutom varierar oftast inte ett snölandskap särskilt mycket i ljushet - en definition på ett lättexponerat motiv.

+2 steg för den snö som ska vara vitast och +1,5 för resten av bilden med manuell ljusmätning.

Vill minnas att jag läste mig till detta innan jag tog min första diafilm på vinterfjället. Resultatet blev att jag missade exponeringen på EN ruta, vilket troligtvis bara var slarv!
 
Med polfilter ?

Ska snart testa mitt nyinköpta (första) polarisationsfilter på motiv med förhoppningsvis mycket snö. Jag har fattat att man ska överexponera lite för snöns skull, men måste jag överexponera ytterligare pga filtret ?

Jag ska använda diafilm också för första gången, måste jag göra någon annan justering pga det ?

/Niklas -villrådig
 
1. "överexponera lite..." - om du mäter manuellt krävs som sagt en kompensering på 1-2 steg och det är mycket. Med "manuellt" menar jag för övrigt manuell exponering, inte lös ljusmätare.

2. När du mäter med kameran märker ju ljusmätaren att det blir mörkare när filtret sitter på objektivet, därför är det bara att fota som vanligt. Med polfiltret på blir dock motivet lite annorlunda i ljushet mot vad man är van vid, vilket ju syns genom sökaren. Mäter man då manuellt blir mätningen ibland lite annorlunda.

3. Ett polfilter till ett snömotiv vet jag inte riktigt meningen med. Det man vanligtvis vill förstärka med hjälp av ett polarisationsfilter är grönska. Himlen brukar bli rejält blå på snömotiv ändå, risken är snarare att himlen blir för mörk...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.