Kommunicera mera.

Bevittnade nyligen detta på Villskuddväggen, Välseröd.

Ett replag på Jungfuns andra replängd, ett replag från annat sällskap på Villskudd. Förstemannen på Jungfrun Har klättratutom synhåll från standplatsen, men är fortfarande inte uppe, när förstemannen på Villskudd ropar "lägg av!" till sin säkringsman. Jag ser då att säkringsmannen på Jungrun, som är nybörjare, lägger av trots att förstemannen fortfarande klättrar. Eftersom någon såg vad som hände kunde misstaget fort rättas till och all kom hem oskadda.

Vad lär vi oss av det här?

Om ni är flera replag nära varandra så använd namn tillsammans med kommandon, t.ex. "Peter,lägg av!". Svara gärna med ett "OK, jag lägger av!"
 
Eller kommunicera så lite som möjligt. I Slovakien var det omöjligt med några replag runt sig som skrek i tid och otid. Man lägger inte av om man inte är absolut säker.
 
Liten billig walkie-talkie från Clas Ohlson t ex, på axelremmen eller i halslinningen.. Småprata med varann i stället för att vråla.
 
Har man två rep är det lättare med repsignaler. Walkie talkie är väldigt bra för det behövs inte mycket vind för att blåsa bort en röst på berget. Ska man ut på turer där man inte ser varandra bör man ha beprövad kommunikation. Det kan även hjälpa med grundläggande kunskap om ljud då det är lättare att studsa ner ljudet mot en närliggande bergvägg än att ropa ut i rymden. Se ut lämpliga studsväggar i förhand och bestäm att kommunicera åt det hållet.
 
Peter, slacka resp Peter, ta hem... alltså namnet tillsammans med kommandot borde vara självklart numera, särskilt eftersom alla klättrar inomhus.
 
Repsignaler funkar bra om man ser till att man är mycket tydlig med sina drag. om man är osäker så är det ju inte jättesvårt att räkna ut vart förstemannen befinner sig (om han sätter standplats osv) förutsatt att man känner personen ifråga och vet på ett ungefär hur han/hon har för rutiner då det gäller att leda.

annars låter Walkie talkie som en bra idé, borde jag testa :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mike C Solo ledklättring - mera frågor Klättring allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.