Kommer vi att dö!?

Hallå.
Jag och mina nio kompisar hade tänkt åka till alperna i Frankrike för att köra lite utförsåkning.
Jag har inte riktigt koll på ifall vi kommer att åka offpist eller inte vad rekomenderar ni, är det stor risk att starta en lavin och i sånna fall rent statistiskt hur många av oss kommer att dö i fall detta händer?
Undrar även hur många av er som åker offpist? Även ifall ni känner någon som dött i en lavin?

/Slalomexperten
 
Slalomexperten; sa:
Hallå.
Jag och mina nio kompisar hade tänkt åka till alperna i Frankrike för att köra lite utförsåkning.
Jag har inte riktigt koll på ifall vi kommer att åka offpist eller inte vad rekomenderar ni, är det stor risk att starta en lavin och i sånna fall rent statistiskt hur många av oss kommer att dö i fall detta händer?
Undrar även hur många av er som åker offpist? Även ifall ni känner någon som dött i en lavin?

/Slalomexperten

För att svara på din första fråga: alla kommer att dö ;)

Mer seriöst: om ni inte känner att ni har koll på eran off-pist vare sig det gäller utrustning, risker med laviner etc så rekommenderar jag att ni hyr en guide.

Jag känner en person som dött i lavin.
 
Väldigt lätt att hemifrån svara på om ni kommer utlösa en lavin...
Om ni är osäkra, använd guide även om du är slalomexpert och extrem äventyrare.
Ni är ju 10 st så dela på en guide kan ju inte bli så fasligt dyrt. Vet inte hur många man får vara i varje grupp iofs.

Konstigt namn förresten, Slalom Experten, trodde man skulle använda riktiga namn i detta forum.

/Daniel

Edit: Jag åker offpist, borde gå en lavinkurs och känner ingen som dött i en lavin.
 
Jag var i Val d'Isere en gång för många år sen, under mina 9 skiddagar dog 19 personer i laviner i Val d'Isere/Tignes. Den första dagen dog 6 pers, sedan var det ett par, enstaka per dag.

Det var extremt mycket snö osv, och folk åkte verkligen på idiotiska ställen. Själv åkte jag offpist med guide och transponder, och det kändes som en acceptabel riskexponering, men jag är inte säker på att risken var så himla lite egentligen.

Ta de försiktigt, och självklart finns det vettigare och mindre vettig offpist.
 
Lägg pengar på en guide om ni vill åka offpist. Utan rätt kunskaper är det farligt, dessutom är guiderna (iaf i chamonix) duktiga på att hitta puder så det kan bli riktiga kanondagar.
Trevlig resa!
 
Sista dagarna har det kommit mycket snö på högre höjder. Lavinrisken är på många ställen stor.

Visserligen ändras ju riskbedömmningarna ständigt precis som det är med vädret och de lokala förhållandena kan variera mycket.

En guide ger dig inte bara säkrare åkning utan dessutom möjliheten att kunna åka på bra ställen.
 
Eftersom själva principfrågan i rubriken har aktualiserats igen, väljer jag att redovisa min syn på detta.

Det finns nog olika sätt att se detta på, men ser man lite historiskt på det så finns inget som talar för att vi kommer att dö. Många människor har ju dött historiskt sett, men gemensamt för alla nu levande är just att de aldrig hittills har dött. Det mesta talar därför för att vi som nu lever är odödliga.

En möjlighet är dock att en del av de som nu lever tillhör den sortens människor som dör, men att de bara ännu inte har hunnit göra detta. För detta finns dock inga bevis.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.