Komma i kontakt med Kebnekaise fjällstation

Tjena.

Nu har jag under två dagar försökt att prata med någon på Kebnekaise fjällstation. Jag har ringt åtskilliga gånger men inget svar. Jag har lämnat medelande på telefonsvararen och även skickat ett mail men har inte hört något ännu.

Har dom blivit insnöade eller brukar det ta lite tid att komma i kontakt med dem?

Vi sticker till Kebnekaise nästa vecka för att bl.a. ta oss upp på Sydtoppen. Då det är första gången vi är vid Kebnekaise hade vi velat stämma av med en guide eller någon annan med stor erfarenhet.

Jag har läst både här och på andra sidor om för att få torrt på fötterna. Beroende vem man pratar med så får man olika besked.

Vi har tänkt att vandra från Nikkaluokta och ta den västra leden upp till södra toppen. På vägen ner tänkte vi gå ner via Durlings led och sen tillbaks till Fjällstationen för lite bastu och en pilsner (eller två..) :)

vad tror ni om vägen? Är det möjligt eller får vi slita ihjäl oss så att vi inte hinner njuta av vandringen?

Hur ser snö-läget ut på toppen? Kan vi enkelt ta oss upp med endast kängor?
 
Det som kan vara ett problem, beroende på väder, är när ni ska ta er från Durlings led (som slutar nere i Singivagge) via silverfallet tillbaka. Det är en brant passage och om det är taskigt väder är den inte kul.

Så i det läget skulle jag nog ta västra leden ner igen.

Christian
 
Jag har själv ingen erfarenhet av Silverfallet men har fått höra av betydligt mer erfarna vandrare samt läst mig till är att det är en besvärlig och något farlig passage. Vid dåligt väder, eller med mer betydande packning, verkar det vara ett mycket olämpligt vägval, särskilt för mindre erfarna vandrare.
 
Ja det är inget bra läge att vara tvungen att gå nedför vid silverfallet vid dåligt väder. Mycket brant och vid regn dessutom osäkert.Altenativet är då att gå omvänt upp där och västra leden ned.Det är normalt lättare att gå upp än ned,när det gäller branta passager.
(Jag har gått ned vid Silverfallet i bra väder)
Det finns tidigare inlägg om detta så begrunda åtminstone tidigare erfarenheter.
[Ändrat av matserik 2007-07-05 kl 19:31]
 
Ring till Nikkaloukta om du...

absolut måste komma i kontakt med ngn där uppe då jag har hört att de har problem med telelinan i Keb! :)

Matti
 
Glöm helst Silverfallet

Jag har varit på Sydtoppen både sommar och vinter. Västra leden är, i mina ögon, slitsam. Den kräver en viss tåga men nu är det ju ljust dygnet runt så tidsåtgången spelar ingen roll.
Ett bra alternativ och betydligt snabbare är att gå med stationens guider den Östra leden.
Det bör vara rätt mycket snö just nu på toppglaciären. Den övergår ofta till isform senare vilket kan innebära att man får vända, faktiskt snöpligt nära toppen.

Glöm Silverfallet (ett gott råd i all välmening). Ni måste passera där om ni går Durlings väg och Singivagge. Jag har gått där två gånger, men att komma väster ifrån och vara ovan anser jag direkt farligt. Det gäller att hitta den lilla passagen som finns i lutningen samt att ta sig förbi en hylla. Att komma på fel sida av denna hylla sida innebär i värsta fall risk för störtning (uppskattningsvis 100 m). Chansen är stor att underlaget är både vått och halt.

mvh Björn
 
Silverfallet while we're at it

Här är en bild på Silverfallet tagen nedifrån (söderifrån). Jag var upp till fallet i somras och kikade, och det är ingen tvekan om att passagen är riskabel när det är blött och man har packning. Vi hade dock strålande sol så det upplevdes inte så farligt då. (Vi gick dock inte upp, bara in till fallet och kollade nedifrån..)

Jag undrar var man går för att ta sig upp? Jag har hört att man ska hålla ganska hög höjd (mot Tuolpagorni) medan stigen in till fallet går längre ner. Ser man färdvägen i bilden?

silvfall.jpg
 
Ett beskrivningsförsök

Första gången vi gick där gick vi den nedre vägen nästan fram till Silverfallet. Du har en brant strax före som man kan hasa sig upp i (som jag minns det nu många år efteråt).

Andra och tredje gången vi gick in och tog höjd direkt där Singivagge öppnar sig under Tuolpagorni. Det finns en i början otydlig stig där. Den blir tydligare när man kommer upp i höjd.

Vi kom hur som helst fram till samma plats lite ovanför Silverfallet. Jag har svårt att beskriva exakt efter din bild. Där finns en hylla som vi rundade genom att gå tillbaka ett tiotal meter och samtidigt ta höjd. Sedan kommer några knixigheter där vi rundade ett stenblock (hyllan och stenblocket är väl de punkter som jag upplever som de riskabla passagerna, i varje fall vid halka och packning. Här är risken stor att man rutschar ner i jokken som befinner sig långt ned under en om man skulle vurpa).

Sedan ska man delvis hasande ta sig upp i en ränna i berget. Man fortsätter tills man kommit upp i höjd och då befinner man sig i en nivå lite över det inre Singivagges dalbotten. Här finns också några tydliga rösen och man går på en platåhylla ned mot Singivagge. Östra Singivagge är blockigt innan man kommer fram till ängarna där Kaffedalen öppnar sig.

Vi har konstaterat att detta verkar vara den enda vägen men det skulle vara roligt om någon hittat en enklare variant. Man gjorde på 30-talet försök att rösa den här vägen men man fick ge upp då laviner tog bort rösena i de värsta branterna.

Hoppas beskrivningen är till någon hjälp. Sista gången vi gick där var vi ganska överens om att det här inte är en väg man rekommenderar utan att påtala riskerna.

mvh Björn
 
Waster; sa:
Tjena.

Nu har jag under två dagar försökt att prata med någon på Kebnekaise fjällstation. Jag har ringt åtskilliga gånger men inget svar. Jag har lämnat medelande på telefonsvararen och även skickat ett mail men har inte hört något ännu.

Har dom blivit insnöade eller brukar det ta lite tid att komma i kontakt med dem?

Vi sticker till Kebnekaise nästa vecka för att bl.a. ta oss upp på Sydtoppen. Då det är första gången vi är vid Kebnekaise hade vi velat stämma av med en guide eller någon annan med stor erfarenhet.

<lite klippt>

Hur ser snö-läget ut på toppen? Kan vi enkelt ta oss upp med endast kängor?

Jag mailade fjällstationen nu i veckan och frågade om snöläget (vi skall också upp dit nästa vecka). Fick svar i fredags att det är lite mer snö än normalt just nu, men "fullt möjligt" att vandra upp till toppen.

Jag kan tänka mig att stigningen från Kitteldalen upp mot Tuolpagorni/Vierramvarri kan bli rätt tuff om det är mer snö än normalt. Vi var där för två år sedan, en som jag förstod det "normal" julivecka (en vecka tidigare än nu) vad gäller snömängd, och den backen kändes rejält i benen när vi pulsat i halvmeterdjup snö nästan hela vägen upp...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanna Törnquist Kontakt sökes, alltså mobilkontakt :) Fjällvandring 4
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.