Kolsyre/luft patroner vid punka ?

Hejsan

Skulle önska lite synpunkter på att använda "kolsyre/luft patroner" för snabb fyllnad vid punktering.

Blir däcket "hårdare" pumpat när man använder sådana här el blir resultatet ungefär samma som med en minipump ?

Kan få i tillräckligt med luft för att komma hem men har inte tålamod att få däcket riktigt hårt med en minipump så dessa patroner är kanske lösningen ?

Tacksam för synpunkter.

/T
 
CO2 funkar ok, tänk på att även om du kört med en ny patron och fyllt däcket och sedan tänker att spara resten till nästa gång, så kan du då komma att stå utan möjlighet att fylla däcket då CO2:n läckt ut.
En hand/fot pump kräver mer jobb, men riskerar inte att gå på pumpen på samma sätt...
 
Kombo Pump

Har en special pump i mini format (170-240mm x 35mm) som fungerar med och utan CO2, när CO2 patronen är slut kan man pumpa som en vanlig pump, den är dubbelverkande (fyller i luft i draget också), det går att pumpa vanligt också även om CO2-patronen är fylld... Liten praktisk mackapär... den har också en inbyggd tryckmätare så man ser lufttrycket i däcket också.

Är super nöjd med att ha båda delarna i en pump

Jag kan då rekommendera dig en CO2 pump



Mvh troswe
 

Bilagor

  • DSC03482.jpg
    DSC03482.jpg
    73.2 KB · Visningar: 3,191
Senast ändrad:
Klart intressant!

Troswe, den pumpen är helt klart intressant, verkar vara mycket smartare konstruktion än den som jag har testat med bara en CO2 patron. Var har du köpt den?
 
Verkar intressant

Tack för svaren,skall nog överväga luftpatroner helt klart.

Jag frågar samma som greendanger,var kan man beställa en sådan smart pump ?

/T
 
En följdfråga

Jag köpte också en sån pump på Biltema med tillhörande patroner. Nu finns varken pumpen eller patronerna kvar i Biltemas sortiment.

Passar patroner från olika märken varandra (standard?) och vilka passar just Biltemas pump?

Hälsningar

Tommy
 
Har en special pump i mini format (170-240mm x 35mm) som fungerar med och utan CO2, när CO2 patronen är slut kan man pumpa som en vanlig pump, den är dubbelverkande (fyller i luft i draget också), det går att pumpa vanligt också även om CO2-patronen är fylld... Liten praktisk mackapär... den har också en inbyggd tryckmätare så man ser lufttrycket i däcket också.

Är super nöjd med att ha båda delarna i en pump

Jag kan då rekommendera dig en CO2 pump



Mvh troswe

Ingen "Tryckmätare" på denna pump, blandade ihop den med en annan modell jag har..
 
Hårdare och hårdare

Hejsan

Skulle önska lite synpunkter på att använda "kolsyre/luft patroner" för snabb fyllnad vid punktering.

Blir däcket "hårdare" pumpat när man använder sådana här el blir resultatet ungefär samma som med en minipump ?

Kan få i tillräckligt med luft för att komma hem men har inte tålamod att få däcket riktigt hårt med en minipump så dessa patroner är kanske lösningen ?

Tacksam för synpunkter.

/T


Beror väl på. Minipump och minipump är en stor skillnad, samt beroende på vad ditt däck skall ha för tryck och hur bråttom du har. Är du elitcyklist så är det rätt så kört oavsett om du pumpar på 2 sekunder eller 30. Är du motionscyklist så väger kolsyrepumpar i regel mer och du har inte så bråttom.

Minipumpar finns i en uppsjö av kvalisorter. Mitt förslag vore väl att införskaffa en god minipump i alu eller cf som tar minst 11bar, då bättre cykeldäck kan fixa 10-11bar.

OBS! Många minipumpar som säljs i handeln klarar av högst 6-8bar och duger därmed INTE till racer. Pumpar som inte har maxtryck angivet på förpackningen lämnar man i affären.

Förslag på "bra" pumpmärken är: Zefal, Topeak, Blackburn, SKS... och vettigt pris är över 250kr.

Sedan så får man väl inte bortse från användningskostnaden.
 
Mitt förslag vore väl att införskaffa en god minipump i alu eller cf som tar minst 11bar, då bättre cykeldäck kan fixa 10-11bar.

OBS! Många minipumpar som säljs i handeln klarar av högst 6-8bar och duger därmed INTE till racer.

Tvärtom om vad du påstår är det INTE att rekommendera att ha så högt tryck i däcken som 10-11bar.
Ett MAXtryck på 6-8bar är tvärtom MYCKET bättre, men då med en däcksbredd anpassad efter det.

Många tycker att ett (onödigt) högt däckstryck gör att det känns snabbare, men rullmotståndstester utförda i verkligheten (dvs på vanliga vägar) visar att det inte stämmer.

Visst är det så att högre däckstryck ger lägre rullmotstånd.
Men bara upp till den punkt när trycket blir så högt att däcket/hjulet/hela cykeln börjar 'studsa' istf att 'fjädra' över de ojämnheter som alltid finns på våra vägar, även de man tycker verkar jämna och släta.
De tester jag har sett visar tvärtemot att FÖR högt tryck i däcken ger ett onödigt högt rullmotstånd, åtminstone på vanliga vägar.

Kolla tex detta test
"above a certain pressure (what I like to call the 'breakpoint pressure' higher inflation pressures make a rider slower for a given power input to the pedals. Adjacent is a simplified schematic representation of this effect. "
6922-medium_tire2.jpg

"this author undertook an experiment "on the road" armed with a PowerTap power meter and a method for determining the Crr"
"The outcome of this analysis is shown in the following plot, which reveals the “breakpoint pressure” for the particular tires tested, with the particular wheel loading, and the particular road surface roughness of this test."
6927-medium_tires3.jpg

http://www.slowtwitch.com/Tech/What_s_in_a_tube__1034.html

Detta med att rullmotståndet minskar hos NÅGOT bredare däck och att då även NÅGOT lägre tryck ger lägre rullmotstånd (på vanliga vägar) har varit kännt sedan åtminstone 80-talet.
Men varför det ännu inte riktigt har slagit igenom vet jag inte.
En förklaring kan vara att smala hårt pumpade däck KÄNNS snabbare.
När man cyklar fortare snurrar hjulen fortare (duh!), det gör att vibrationerna man känner får en högre frekevens.
Med smala hårt pumpade däck får man en liknande känsla.
Därför väljer många som enbart går på känsla smala hårt pumpade däck, trots alla nackdelar.
Den som säger:
"Vadå tester? Jag känner ju vad som är snabbast!"
Har alltså 'lurat' sig själv.

Vilka däck och vilket tryck bör man då använda?
Det beror förstås på, men om man väljer däcksbredd enl PDFen nedan så att man hamnar på ett MAXtryck på 6-8 Bar så är man inte helt fel ute
http://www.vintagebicyclepress.com/images/TireDrop.pdf


Även proffs-stall, åtminstone de med kunnig ledning, kör med NÅGOT bredare däck ( och NÅGOT lägre tryck i däcken).

Vroomen explains:
"In general, I think everybody should be riding wider tyres all the time"
..
"Every mechanic of every professional cycling team puts too much pressure in the tyres. We've weaned them off of that so at least there's not 12 bar in them any more.
We don't run these crazy high pressures ever because it actually increases rolling resistance.
"
http://www.cyclingnews.com/features/cervelo-testteam-get-testing-in-belgium

OBS:
Optimalt tryck är inte alltid det samma som det tryck som ger lägst rullmotstånd.
 
Tvärtom om vad du påstår är det INTE att rekommendera att ha så högt tryck i däcken som 10-11bar.
Ett MAXtryck på 6-8bar är tvärtom MYCKET bättre, men då med en däcksbredd anpassad efter det.

Många tycker att ett (onödigt) högt däckstryck gör att det känns snabbare, men rullmotståndstester utförda i verkligheten (dvs på vanliga vägar) visar att det inte stämmer.

Visst är det så att högre däckstryck ger lägre rullmotstånd.
Men bara upp till den punkt när trycket blir så högt att däcket/hjulet/hela cykeln börjar 'studsa' istf att 'fjädra' över de ojämnheter som alltid finns på våra vägar, även de man tycker verkar jämna och släta.
De tester jag har sett visar tvärtemot att FÖR högt tryck i däcken ger ett onödigt högt rullmotstånd, åtminstone på vanliga vägar.

Kolla tex detta test
"above a certain pressure (what I like to call the 'breakpoint pressure' higher inflation pressures make a rider slower for a given power input to the pedals. Adjacent is a simplified schematic representation of this effect. "
6922-medium_tire2.jpg

"this author undertook an experiment "on the road" armed with a PowerTap power meter and a method for determining the Crr"
"The outcome of this analysis is shown in the following plot, which reveals the “breakpoint pressure” for the particular tires tested, with the particular wheel loading, and the particular road surface roughness of this test."
6927-medium_tires3.jpg

http://www.slowtwitch.com/Tech/What_s_in_a_tube__1034.html

Detta med att rullmotståndet minskar hos NÅGOT bredare däck och att då även NÅGOT lägre tryck ger lägre rullmotstånd (på vanliga vägar) har varit kännt sedan åtminstone 80-talet.
Men varför det ännu inte riktigt har slagit igenom vet jag inte.
En förklaring kan vara att smala hårt pumpade däck KÄNNS snabbare.
När man cyklar fortare snurrar hjulen fortare (duh!), det gör att vibrationerna man känner får en högre frekevens.
Med smala hårt pumpade däck får man en liknande känsla.
Därför väljer många som enbart går på känsla smala hårt pumpade däck, trots alla nackdelar.
Den som säger:
"Vadå tester? Jag känner ju vad som är snabbast!"
Har alltså 'lurat' sig själv.

Vilka däck och vilket tryck bör man då använda?
Det beror förstås på, men om man väljer däcksbredd enl PDFen nedan så att man hamnar på ett MAXtryck på 6-8 Bar så är man inte helt fel ute
http://www.vintagebicyclepress.com/images/TireDrop.pdf


Även proffs-stall, åtminstone de med kunnig ledning, kör med NÅGOT bredare däck ( och NÅGOT lägre tryck i däcken).

Vroomen explains:
"In general, I think everybody should be riding wider tyres all the time"
..
"Every mechanic of every professional cycling team puts too much pressure in the tyres. We've weaned them off of that so at least there's not 12 bar in them any more.
We don't run these crazy high pressures ever because it actually increases rolling resistance.
"
http://www.cyclingnews.com/features/cervelo-testteam-get-testing-in-belgium

OBS:
Optimalt tryck är inte alltid det samma som det tryck som ger lägst rullmotstånd.


Så sant så. Anledningen till att jag rekommenderar till att ta en pump som klarar 11bar är att (nu kommer du tro att jag är helt koko) jag har sett för många "billigpumpar a 6-8bar" inte klara att pumpa ens 4. Dvs har du en pump som klarar 11bar så kan man iaf hoppas på att den kommer upp i dina 6-8bar utan att du behöver anstränga dig för mycket. Min Zefalpump tycker om 8 bar och klämmer lätt in det i däcket, dock när man skall upp över 10bar eller iaf i 10 så vill den inte. Har även för nyfikenhetens skull klämmt på mer eller mindre varje pump som funnits inne i en mer välsorterad cykelaffär de senaste 2 åren.

Summa summarum: ja, högre tryck är inte alltid = bättre rull, men en pump klarar inte alltid av det den säger sig klara, dvs bättre att ha lite felmarginal.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.