Kollektivtrafik i Italien (buss o tåg)

Hur tusan söker men information om kollektivtrafik i Italien? Vill åka från Milano till tex Cervinia över helgen och vill helst inte hyra bil.

db.de kan inte hjälpa mig, antar att jag måste åka buss sista biten.

Nån som vet hur jag ska göra?
 
Efter en dryg veckas backpacking i italien i sommras så är det lätt att konstatera att trots på turistort så kan man inte räkna med att folk man träffar pratar engelska. Inte poliser inte butiksägare inte busschaffuörer.

Men det här var iofs i södra italien och det varierar givetvis.

Men det kan vara bra att förbereda sig på! :)
 
Tack för tipsen. Ska kolla upp de ikväll. Men det finns ingen sida, typ resrobot/resplus?

Det går alltid att hanka sig fram språkmässigt tror jag. Jag har hankat mig fram på svårare ställen tror jag. Men när språket kan vara ett hinder (som här) kan det ju vara bra att förbereda sig lite.
 
Enkelt resa med tåg

Besökte norra Italien för ett par år sedan. Fick lite hjälp från hotellet där jag bodde första natten. Köpte min biljett enkelt och rätt billigt direkt i en biljettmaskin på stationen. Tåget gick snabbt, höll god standard och var så där lagom fullt. Återresa samma väg med bil, vilket tog mycket längre tid. Annars är det ju, som flera påpekat, dåligt ställt med italienarnas intresse att tala engelska.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.