• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Köpa yxor o skruvar, frågor

Hej,
Har tänkt börja med isklättring och är i färd med att inhandla utrustning.

Är i anderna nu och har klättrat lite alpint med BD vipers som intw är mina.

Tanken är när jag kommer hem att börja klättra isfall som träning för alpinklättring, vilket är det jag är intresserad av.

Har mest kollat på Vipers å Quarks, men bör jag kolla på något mer teknisk yxa, då verkligheten troligen ser ut att man kommer klättra mkt mer isfall å mixat än alpint? Troligen kommer ju yxorna vara kapabel till mkt hårdare klättring än jag själv, men läser man lite reviews ståe det ofta "yxan gjorde leden en grad lättare" osv.

Har också tänkt inhandla säkringar.

Isskruvar, hur många bör man ha och vilka längder?
Har kollat på BD express, någon som vet skillnaden på dom och BD turbo (som är mkt billigare)?

Vad mer för säkringar kan man tänka sig behöva för svensk alpinklättring, tänker på kilset, hexor?
 
Yxorna är avhängda på hur brant du skall klättra, extrema vinklar på yxorna är värdelöst på moderata lutningar medan de hjälper dig på brant klättring. karbonskaft tar upp mycket av vibrationer.
Balans och vikt är en smaksak tycker jag.
Har man möjlighet att låna och testa sig fram är det självklart bra

Skruvar med någon form av vev underlättar mycket men kostar mer, värt pengarna på brant is
Antal säkringar är också en fråga om hur långt du är bekväm med att gå, i min värld så faller man inte på is eller alpina klättringar och ett långt fall på is har alla möjligheter att sluta olyckligt!

Blev du något klokare

Själv använder jag Petzl Nomic men gillar också Grivels yxor
inte någon större fan av BD
 
Jag kör bd express skruv. Men nya (om en fortsatt kan kalla de nya?) Petzl har betydligt bättre slipning och biter bättre i isen. Så skulle jag köpa nytt rack idag skulle det bli petzl - i stål eftersom de i alu inte går att slipa ner så mycket. Eller optimalt - alpinrack i aluminium och is/mixrack i stål.

Jag har petzl nomic och grivel matrix, klättrar bara is med petzl nomic, och de funkar väl bra alpint med även om de väger lite mer än grivel

Jag tror nya quarks är fin för alpint och duger på is. Men om du mest kommer klättra is med dem och får till mer än nån enstaka helg tror jag du blir nöjdast med nomic
 
Längder på skruv - för mig är ett halvt rack typ 8st, 1x23cm, 1x19cm, 4x17cm, 2x13cm. Men där har nog allla olika svar :)
 
Är det bara jag som känner mig helt naken i alpin miljö om yxan inte har ett skaft som går lätt att trycka ned i snön?
Ett sånt skaft är ju dessvärre väldigt jobbigt på brant is och rent smärtsamt när du skall över en bulle i isen.

Alpint innebär ju med stor sannolikhet branta snöpassager, om inte på själva leden så på anmarsch eller hemväg. Hur mycket jag än älskar mina Nomic på is så är de inte vad jag vill hålla i handen då. Fast det kanske bara sitter i mitt huvud? Någon som har verklig erfarenhet av att rädda upp en incident (snubbling, tappat fotfäste) på brant snö med tekniska yxor?

Vad jag vill komma till är alltså: Köp inte en kompromiss mellan ren is och alpint. Det slutar bara med sönderslagna knogar på isfallen och en onödigt nervös tur i bergen.
 
Ett par typ grivel quantum samt en petzl snowracer till alpint beroende på om du ska klättta is eller gå på snö samt ett par nomic till isklättring och petzl ergo till mix, det är mitt tips ;)
 

Logga in