Köpa ryggsäck - en till tråd.

Hej,

Jag har läst igenom en del trådar som berör just ryggsäckar och då dagtur/skola/arbete typen.

Jag håller på med mycket flängande, tränar och är ute allmänt ofta och bara lallar runt och ofta befinner man sig någonstans som inte alls var tänkt.

Nu söker jag en ryggsäck som uppfyller lite krav så jag slipper packa om i stressen på morgonen:

Vattenmotståndighet. Vätskesystemförberedd. Svälja mycket.

Fördelar: toppmatad, reflexer, löstagbart midjebälte. <=30L. Estetiskt tilltalande(man é la ung).

I dagsläget har jag två stycken HIC säckar, vilket funkar sådär.

Budget: Tusenlappen, om vätskesystem är inräknat så blir jag grymt glad eftersom jag är nybörjare på det vätskesystem.

Jag är VÄLDIGT, VÄLDIGT tacksam för svar. Har lite fobi för affärer nämligen och skulle behöva råd.


Vänliga Hälsningar,
Alex.
[Ändrat av Scout^ 2005-10-13 kl 21:55]
 
Klättermusen Ratatosk
30 liter.
Höftbälte som tillval.
Toppmatad med rullöppning.
Estetisk.
Som en liten petitess kan nämnas att den dessutom är suverän att bära.

//Markus
 
Åk till en Stadium och du kommer att hitta exakt vad du söker.

Själv har jag en Everest på 30L som allround rygga i det dagliga, billig o bra.
 
Tre problem

sandwichman; sa:
Klättermusen Ratatosk
30 liter.
Höftbälte som tillval.
Toppmatad med rullöppning.
Estetisk.
Som en liten petitess kan nämnas att den dessutom är suverän att bära.

//Markus

Ser bara tre problem med den.

1. Den uppfyller inte 1000:- (1503 utan vätskesystem)
2. Det är lite för liten för att kunna packa ner träningskläder, skol/jobb prylar, mp3 mm.
3. Förbredd för vätskesystem kan ju diskuteras då det endast består i att det finns ett hål ut för slangen.

Som jag ser det är det svårt att få en "märkesryggsäck" med dom förutsättningarna till det priset. Dock om du inte har några större krav på att kunna överleva med din ryggsäck på Everest Nordvägg så skulle jag som föregående talare rekomendera antingen Stadiums eller Intersports egna märken.
 
Re: Tre problem

Robwah-9; sa:
sandwichman; sa:
Klättermusen Ratatosk
30 liter.
Höftbälte som tillval.
Toppmatad med rullöppning.
Estetisk.
Som en liten petitess kan nämnas att den dessutom är suverän att bära.

//Markus

Ser bara tre problem med den.

1. Den uppfyller inte 1000:- (1503 utan vätskesystem)
2. Det är lite för liten för att kunna packa ner träningskläder, skol/jobb prylar, mp3 mm.
3. Förbredd för vätskesystem kan ju diskuteras då det endast består i att det finns ett hål ut för slangen.

Som jag ser det är det svårt att få en "märkesryggsäck" med dom förutsättningarna till det priset. Dock om du inte har några större krav på att kunna överleva med din ryggsäck på Everest Nordvägg så skulle jag som föregående talare rekomendera antingen Stadiums eller Intersports egna märken.

Jag tror att scouten här inte skulle ångra sig om han skafade sig en Gungner 40l tex. Jag har själv inte testat den men efter allt vad jag hört så uppfuller den de syften han har och skilnaden märks väl sedan om man har en rygga kvar att använda efter ett halft decenium av "bruk och missbruk" för att använda ett av musens egna uttryck. Det vore nog långsiktigare, för att inte nämna alla den tid man sparar in på att göra sina modifieringar på en produkt som håller ett tag istället för en som måste bytas efter 3-4 år. För att inte nämna att en säck som denna kan byggas på och kan då användas för långt mer avancerade saker...med inte allt för sträng minimalism en 5-6 dagar lång vandring tex. Min erfarenhet är (trots min ringa ålder) att det lönar sig ilängden att köpa dyrt, men det är en läxa som kostat mig många billiga slit och slängprodukter som nu bara samlar damm...
 
Hej!

Tack för tipsen men som sagt, jag har en HIC 32 (tror det är en 32a) och det är inte effektiva liter vi snackar om. I den får jag ner skor + kläder + böcker och annat krafs.

Vi snackar renodlad att-ha-med-överallt förutom hajk (vandring) för då har jag min Lundhags V8 som jag är GRYMT nöjd med, haft det i 2 år precis, innan dess var det en everest ramsäck på typ 40L och då var det julgranspackning.

Jag är tyvärr Inte motiverad att betala 1500 för en rygga som kan mer än jag behöver, men jag är heller inte sniken nog för att köpa en kvalitétssäck.

Jag har hittat ett par säckar på Addnature men är kluven, det verkar inte finnas en säck som uppfyller alla dessa önskemål. Här är listan, några tankar?

MacPac Tepako 25, Vattenavstötande, lösttagbart midje. Reflexer?
http://www.addnature.com/default_re...O25L&mscssid=JPBEDQJV0M0F9KWM3NXT64B8XV8QB9L5

MacPac Tepako 35, typ som ovan.
http://www.addnature.com/default_re...T35+&mscssid=JPBEDQJV0M0F9KWM3NXT64B8XV8QB9L5

MacPac Weka 30, budgetversionen mer street.
http://www.addnature.com/default_re...KA30&mscssid=JPBEDQJV0M0F9KWM3NXT64B8XV8QB9L5

Millet Axoime 32, helt klart intressantast ur flest aspekter, men, reflexer och väta?
http://www.addnature.com/default_re...ME32&mscssid=JPBEDQJV0M0F9KWM3NXT64B8XV8QB9L5

EDIT: Var ute på millet sidan och den hade reflexer och var citat: "Waterproof gusset on main volume". Men ryggplatta, är det ickeexisterande? Gillar att ha hårdplast eller så, förhindrar att saker sticker ut i ryggen.

Om jag väljer Millet säcken, vilken vätskeblåsa funkar bäst?

Om ni undrar över varför vattenmotståndighet är viktigt:
Böcker + Kamera + Väta == Inget bra.


Är rätt förvirrad.


Tack för all hjälp hittills!
[Ändrat av Scout^ 2005-10-14 kl 20:16]
 
Jag tror du bör kolla enbart på topplocksmatade ryggsäckar om du vill ha med den till lita allt möjligt. En topplocksmatad ryggsäck är en smula mer flexibel eftersom man oftast kan packa mer i den än vad den var avsedd för. I en panelmatad rygga blir en sån sak svår.
Tycker också du bör kolla på ryggor som är mer än 35 liter. En rygga som utger sig för att vara 35 liter är sällan det utan någonstans runt 30-32.
För att greja jobb, gymmet, lunchlåda, kamera och mp3 (tar en nano så mycket plats? ;-)) så skulle jag nog vilja ha 45 liter eller liknande. Jag har en shosho3000 (30 liter) och har använt den till det mesta på ungefär samma sätt som du tänker använda din. Så fort det är mer än en aktivitet som jag packar för så blir den för liten. Då är det skönt med topplock som man kan packa under á la bergsbestigare från 40-talet.
Själv ska jag köpa ny ryggsäck och har kikat på Black Daimonds revalation. Jag vet att den inte är topplocksmatad och därmed tappar flexibilitet, men den har så många andra bra detaljer som en bra skidryggsäck ska ha. Skulle jag köpa en rygga för dagligt bruk skulle det utan tvekan bli en macpac persuit 40 (eller vad nu siffran för den stora är). Dom sitter förbaskat skönt.
mvh/Samme
 
Scout^; sa:
Tack för tipsen men som sagt, jag har en HIC 32 (tror det är en 32a) och det är inte effektiva liter vi snackar om. I den får jag ner skor + kläder + böcker och annat krafs.

Håller helt med om att HIC är fenomenalt liten i förhållande till angivna liter, den är verkligen grymt oekonomisk att packa.

Jag röstar också på de toppmatade säckarna. Bättre hållbarhet eftersom vikten i säcken inte belastar någon dragkedja, samt möjligheten att expandera och komprimera säcken (livsviktigt med en vardagssäck som ska klara massor med olika laster) med topplocket tycker jag väger tyngst.

Haglöfs Shosho 30L var en fin säck, synd att den inte tillverkas längre. Finns dock kvar på flera butiker, och Everest har en närmast identisk kopia (som av så många andra bra prylar). Klarade stora laster och vikter över 20 kg.
 
Om du är inne på toppmatade säckar kan begagnat-annonser vara ett tips. Sök på "haglöfs" på allaannonser.se t ex, så får du upp en del fräscha säckar. Har själv bara goda erfarenheter av att handla beg på nätet.
 
Mammut Flight 35 med det nya butterfly bärsystemet.
- Toppmatad
- Vätskesystemförberedd (köp en riktig camelback-påse och stoppa i, det kostar obetydligt mer, håller bättre och smakar bättre)
- Komprimeringsremmar om du inte fyller hela.
- Ficka i topplocket, samt liten innerficka i toppen för värdesaker.
- Bra avbärarbälte som går att ta dän, eller tål att knäppas bakåt runt säcken för att få undan
- Otroligt smidig ram som följer med alla rörelser, vare sig du klättrar, går eller cycklar osv med säcken, dessutom kan man ta ur den att torka kläder på inne i tältet om man vandrar
- täl ganska mycket regn, men om du ska vara ute hela dan i ösregn kan man köpa till ett regnskydd, storlek small från samma tillverkare passar denna säck.
- flera snygga färger (roströd, gul, silvergrå och svart)
finns bl.a. på Addnature:
http://www.addnature.com/product.as...HT35&mscssid=RJ45D2TEPVWR9L5K0XPHB5GX47MBA7R6
 
Strykarräven; sa:
Om du är inne på toppmatade säckar kan begagnat-annonser vara ett tips. Sök på "haglöfs" på allaannonser.se t ex, så får du upp en del fräscha säckar. Har själv bara goda erfarenheter av att handla beg på nätet.

Tja. Är det ditåt det lutar i dina (scoutens) tankar så troar jag att ovan skrivet är ett mycket bra förslag. Själv springer jag nu omkring med en haglöfs vertikal (tror det är 30l) och den är lagom till nästan allt som är dagsaktiviteter med den ytterficka com jag fäst utanpå den (en ganska slukande militär variant på 1,5-2l) för filofax, pennor och liknande skit. Att jaga några av haglöfs lite äldre säckar tror jag är vycket lönt då dras kvailte forut var i toppklass och nu är mediåker. Att kolla på en shosho är nog en mycket god ide, den har ju trots allt bevisat sig. Skulle jag inte ha en tra att min vertikal är väldigt svår att få tag på skulle jag rekomender den, skit samma det gör jag ändå (kolla recension). Begat kan du någ få för halva det pris som du hade tänkt dig med 500 spänn över till godis eller kondomer (jag är också scout så jag vet!)...

Lycka till i ryggsäcks djungeln och medela vad det blev sedan.

/fabian
 
Rulltop

Jag är för rulltopsäckar då man får en mycket tightare säck, med topplock måste man alltid ha säken packad för att topplocket inte skall svänga för mycket. Man fyller liksom alltid topplocket med en massa saker.

Kolla Lundhags, arcteryx, Millet etc.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nordqlin Var kan jag köpa nytt spänne till ryggsäck? Transportera 3
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
tabula Ytterligare en köpa ny ryggsäck-tråd Transportera 20
JosseRitzman Var kan jag köpa Modan Ryggsäck Transportera 5
tanya var köpa ryggsäck Transportera 14
maaacus Köpa topplock med midjebälte till Xenith 88 Transportera 3
ramsis_iv Köpa Ryggsäclsselen? Transportera 1
flierman Köpa lösa kompressionsremmar Transportera 0
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
Reichhi Lightwave Ultrahike 60 - Var att köpa? Transportera 0
pal2 Golite Quest - Var köpa? Transportera 9
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
graylingman Det går bara inte att låta bli att köpa :) Transportera 12
fson Var köpa stora kraftiga plastpåsar? Transportera 6
estetdrägg Vita blixten - var köpa i stockholm? Transportera 10
maaramez Gregory Whitney 95l - Köpa i Sverige/Europa? Transportera 2
Damberg Köpa lösa sidofickor? Transportera 3
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
nummeråtta Köpa Arcteryx från USA? Transportera 10
eXz Är ryggsäcken värd att köpa? Transportera 6
kakapo Vart köpa P30 Transportera 2
slabbe Vulcan, köpa från tyskland Transportera 1
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
pqrstuv Var köpa FlashFlo eller Day Trekker? Transportera 0
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
Var kan man köpa Svensk plastskalsrygga? Transportera 1
Nyman VAr kan man köpa m/90 uppdragssäck? Transportera 8
Var kan jag köpa en Berghaus Vulcan/Atlas? Transportera 4
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.