Köpa paddel

Håller på och bygger en kavatkajak. Den är strax klar och jag behöver därför snart införskaffa paddel.
Var på kanotcentrum i Gbg idag och hörde efter lite vad de tycker man ska ha. Jag beskrev min paddling som inriktad på långfärd och dagsturer, inga hastighetsrekord, utan den ska vara lätt=ekonomisk att pladdla. Självklart rekomenderar de en ganske dyr paddel, med kolfiber, för runt 1800kr. Paddeln hade en ganska smal och långt blad.

Har ni några tips för mig när jag ska bestämma mig för om jag vill lägga 1800kr på en paddel? Är kolfiber värt pengarna? Hur lång ska jag ha den? (KC föreslog 220, men jag funderar på en längre, uppåt 230) Hur är de långa och smala bladen?
Tacksam för svar!
 
När du ändå är bygger din egen kajak så tycker jag att du självklart ska bygga en paddel också!
Enklast att göra då är ju en "vanlig" grönlandspaddel, dvs Pagaj. Men går ju givetvis att snickra en ihop en schysst europaddel också. Thomasson har ju bra info på sin sida om de olika. Kika där!

Appropå det. Någon som känner till ifall det byggts en fungerande vingpaddel med strip+epoxy/glas?? :D
 
1: 1800 kr för en paddel är inte dyrt det är billigt det kostar såpass att få en ok paddel dyra paddlar kostar över 3500kr. Ja

2: 230 cm funkar väl bra för någon som är sisådär 205-210cm lång själv är du kring 190 cm kan 218-220 cm passa bra.

En paddel är det personligaste man har som kanotist och det är motorn i hela maskineriet så lägg gärna lite pengar på det om du tänkt paddla mer än 3-4 mil per år

Hurvida just den paddeln är bra eller inte tänker jag inte uttala mig om men du bör nog kolla runt lite innan du bestämmer dig.
 
whale; sa:
När du ändå är bygger din egen kajak så tycker jag att du självklart ska bygga en paddel också!
Enklast att göra då är ju en "vanlig" grönlandspaddel, dvs Pagaj. Men går ju givetvis att snickra en ihop en schysst europaddel också. Thomasson har ju bra info på sin sida om de olika. Kika där!

Appropå det. Någon som känner till ifall det byggts en fungerande vingpaddel med strip+epoxy/glas?? :D

Efter att ha byggt en kajak så lockar det mig mer att ta en genväg och köpa istället för att bygga en paddel. Har förut funderat på att bygga, men lade ner det för jag vill kunna paddla med min utrustning i höst!
 
whale; sa:
Appropå det. Någon som känner till ifall det byggts en fungerande vingpaddel med strip+epoxy/glas?? :D

De gamla rysspaddlarna hade inte helt sällan trä inbyggt för att det var billigt det gick ju sådär. Att man vill ha trä i en kajak kan jag förstå men jag kan inte förstå varför man vill ha det i en paddel
 
Thomasson hävdar att pagajen ska vara runt 220 cm lång. Jag trodde att grönlandspaddeln var mycket längre, runt 3m!
 
Paddel viktig

Jag instämmer med Magnus, paddeln är den kanske viktigaste enskilda detaljen i hela kajakmaskineriet, och du ska hålla i den länge, länge... Låg vikt är därför väsentligt, oavsett om du tänker paddla små turer hemmavid eller runda Tristan da Cuhna. Och ska man ha låg vikt, blir det antingen exotiska laminat som kolfiber/epoxy eller pressad glasfiber/epoxy - eller en grönlandspaddel i ett lätt träslag.

1800 spänn för en kolfiberpaddel låter skitbilligt, tycker jag!

Längden? Mycket svårt att ge generella svar, det beror så mycket på hur man paddlar. Men börjar du med en lång, kan du ju alltid köpa ett skarvstycke och korta ner den sedan - delbar paddel är praktiskt även ur transport- och förvaringssynvinkel.
Själv är jag 176 lång och paddlar med mycket korta spadar, 195-200 cm. Det är snällt mot mina drygt 50-åriga axlar. Då vinner jag heller aldrig några hastighetslopp, men det är en kompromiss jag kan leva med.

hälsningar
Jens
 
Nytech Wing

Skönste paddeln jag provat var en vingpaddel. Den kostade runt 1950:- och jag testade den på kajaktiv. Den heter nytech wing. Jag har inte testat många vingpaddlar, så jag kan inte säga om den tillhör de bästa, men definitivt de billigare. En man som var där samtidigt testade också. Han var mer van vid vingpaddel (hade en egen) och köpte en direkt.

http://www.kajaktiv.se [paddling -> paddlar -> multisport]
 
Köp en dyr i kol och vårda den ömt

Köp gärna två paddlar en Trivium S9 eller BrachaFW till dina motionspass eller långfärder.

En plattpaddel av vilket märke som helst( Galasport, Robsson, Werner är fina tycker jag.)Och ta när du vill rollträna och lattja, rockhoppa och surfa.

Bygg en grönländsk när du får tid och gräv skitgropar med den på strandhugg.
 
Vandrare; sa:
Skönste paddeln jag provat var en vingpaddel. Den kostade runt 1950:- och jag testade den på kajaktiv. Den heter nytech wing.

Nytech wing är en stor skopa som är i största laget för långfärd och motion. Bladen är mjuka, men tål slag och stötar bättre än vanliga kolfiber/epoxypaddlar.

Om du Jon, inte har paddlat mycket tidigare och inte vet ifall du kommer paddla mycket (du kanske tycker att byggandet är roligare än paddlandet), tycker jag att du kan köpa en enklare plattpaddel för ca 1500 kr i glasfiber. Synd att slanta upp över 3000 kr för första paddeln. Viktskillnaden mellan normala kolfiberpaddlar och glasfiberpaddlar är inte så stor. T.ex. är en Lendal Archipelago i glasfiber/nylon en helt utmärkt förstapaddel. Du kommer inte gråta floder ifall du råkar ha sönder den.
 
Arneri; sa:
... och glasfiberpaddlar är inte så stor. T.ex. är en Lendal Archipelago i glasfiber/nylon en helt utmärkt förstapaddel. Du kommer inte gråta floder ifall du råkar ha sönder den.

Håller med Erik där; satsa på en hygglig plattpaddel och kör med den i början. Tids nog kommer du att komma underfund med vad du tycker är roligt och hur du vill paddla - och du kommer troligtvis att vara en helt annan paddlare med helt andra färdigheter och önskemål nästa sommar.
Se bara till att den första är delbar, så du kan ha den som reserv på akterdäck sen, och köp helst inte för billigt - brukar kunna leda till att man tröttnar helt..
Sen tycker jag att just Lendal Archipelago var ett ovanligt bra val - jag kör med den fortfarande efter 4 år (jo jag ska också köpa nytt, bara jag får tummarna loss..) :)

/Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
Charlotta Rodéhn Köpa paddel Paddling allmänt 18
jamo Var köpa 3/4-delad paddel Paddling allmänt 6
andy_02 Köpa paddel i Tallinn? Paddling allmänt 2
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
HenkkaDin Köpa nybörjar kajak Paddling allmänt 29
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Jokkmokkguiderna Köpa kanadensare Paddling allmänt 0
Nicksonas Köpa Kajak! Paddling allmänt 11
Lico Köpa tillbh & utr i Uppsala? Paddling allmänt 5
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Loifen köpa kanot Paddling allmänt 5
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
kickpal Köpa kajak Paddling allmänt 3
fuchs köpa Beckson luckor, vart? Paddling allmänt 1
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Thrashback Köpa begagnat, vad tänka på? Paddling allmänt 0
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
Erik Barkefors Köpa begagnat... Paddling allmänt 0
KajakPaddlaren123 Köpa kajak Paddling allmänt 11
hannulan Köpa halsmudd Paddling allmänt 3
salgo60 Köpa kajak modell viking Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Sara L Köpa Yoo-A-Kim av äldre modell?, Rimligt? Paddling allmänt 13
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
segerholm Intresse att köpa träpaddel? Paddling allmänt 6
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
B-O Var köpa kättinglås till VKV:s pontonrör? Paddling allmänt 5
Trilla Köpa kanot i Norge? Paddling allmänt 5
Togt Skall köpa en kanot och söker tips. Paddling allmänt 11
Niftigolebb köpa latex Paddling allmänt 5
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.