Köpa längdskidor på nätet?

Hej!

Jag funderar på att köpa längdskidor på nätet nu när det börjar vara vårrea och skulle vilja höra åsikter/erfarenheter om det.
Stämmer fästzonen som man får markerad efter vikt? Tips på handlare m.m.......

VH/Anders
 
Hej!

Jag funderar på att köpa längdskidor på nätet nu när det börjar vara vårrea och skulle vilja höra åsikter/erfarenheter om det.
Stämmer fästzonen som man får markerad efter vikt? Tips på handlare m.m.......

VH/Anders


VARNING - varning - VARNING - stooooor varning !!!!!!!!!

gå absolut inte på fabrikanternas uppgifter om spannet.

generellt är dessa satta med en betydligt lägre vikt än vad du faktiskt bör ha. dvs står det 60-70kg kan det mycket väl sluta med att en åkare på 85kg ska ha den skidan.

vissa undantag, bland tillverkarna, finns nog.

sen är det ju också avhängt med hur duktig åkare du är/kondition mm. tillhör du eliten stämmer den uppgivna vikten bättre.

däremot om det är en vikt som är utprovad av handlaren, kan det kanske fungera som ett bättre riktvärde. men samtidigt är min erfarenhet att "seriösa" handlare är emot detta, så då kanske även denna eventuella uppgift inte förtjänar att tas på så stort allvar..


min erfarenhet, dock väldigt begränsad, är att skidor av exakt samma modell, från samma tillverkare är hyfsade lika. (det är många som säger att det kan skilja rejält.)

om man inte bryr sig om carma, etik och inte har något samvete kan man ju belasta en seriös och serviceinriktad fysisk handlare och låta denna slita en halv timme med att gratis prova ut rätt skidor och sedan ljuga ihop någon historia och istället lägga ordern på nätet..



är du seriöst intresserad av och kommer att lägga tid på längdåkningen rekomenderar jag dig verkligen att besöka en "expert" butik och köpa din utrustning där.

jämfört med alla andra sportprylar är inte själva längdskidan, utslaget på tid den används inte speciellt dyr. oavsett rea eller inte.

när prylarna är inhandlade är ju inte sporten heller dyr. så totalt sett kanske man kan leva med att skidan blev någon hundring dyrare.
 
Hej, Tack för tipsen!

Jag håller med om att tillverkarens uppgifter ang. vikt inte stämmer så bra, men det finns säljare som markerar fästzoner för: klister, mjuk burkvalla och hård burkvalla efter angiven vikt. Om dom hänger på sig en ryggsäck med vikter för att hamna rätt eller har nån mekanisk utrustning som belastar spannet vet jag inte, men är det korrekt utfört borde det ju stämma.

Jag var i Skellefteå i helgen och kollade på sportaffärer men det börjar vara rätt så urplockat så jag hittade inget som passade min längd/vikt (198cm/96kg.) annars hade jag givetvis köpt där.

VH/Anders
 
Hej, Tack för tipsen!

Jag håller med om att tillverkarens uppgifter ang. vikt inte stämmer så bra, men det finns säljare som markerar fästzoner för: klister, mjuk burkvalla och hård burkvalla efter angiven vikt. Om dom hänger på sig en ryggsäck med vikter för att hamna rätt eller har nån mekanisk utrustning som belastar spannet vet jag inte, men är det korrekt utfört borde det ju stämma.

Jag var i Skellefteå i helgen och kollade på sportaffärer men det börjar vara rätt så urplockat så jag hittade inget som passade min längd/vikt (198cm/96kg.) annars hade jag givetvis köpt där.

VH/Anders


ahh, såg att jag läste både fort och fel, trodde det var enbart fabrikantens uppgift du frågade om och därmed var lite nybörjare..
 
Jo, Tony Pölder ger ett rätt seriöst (om än aaaningen drygt...) intryck. Å andra sidan är ju inte intrycket nån vidare garanti (fast jag skulle ändå söka mig dit).

De som "kan" längdskidor väljer alltid ut dem själva, eller känner någon de litar på som gör det. Tydligen kan det skilja mycket mellan två par skidor av samma modell, och de bästa exemplaren väljs förstås ut av eliten, elitens tränare, vallateam och de butiker där "sub-eliten"/elitmotionärerna, handlar. På sikt är det endast dessa butiker som kan hålla uppe sitt rykte bland de som tränar och tävlar mycket. Och jag tror att Pölder kan räknas till dessa.

Kritiken som många nätshopar har fått är att de säljer ut de "ratade" skidparen till vrakpriser. Att de köper upp de skidor som "blivit över" på fabrik, på mässor och på tävlingsförsäljningar, och sedan säljer dessa med vinst. Man skulle kunna misstänka att detta även gäller en del mindre nogräknade sportbutiker. Känner en gammal skidåkare på Intersport i Umeå som var väldigt noga med att berätta hur och var han köpt in skidorna, för att visa att det inte var sekunda varor.

M t p att vissa skidsäljare bara frågar "Jaha, du var hur lång sa du? Då ska du ha en tjuge centimeter längre skida, så den här blir bra", så har jag inget förtroende för att samma snubbar skulle veta någonting alls om att skilja en bra från en dålig skida på en skidfabrik. Har själv upplevt väldigt varierande kvalitet när jag köpt på vanliga sportbutiker (but what else can a poor boy do?)

Summa summarum: Jag skulle tänka efter både en och två gånger innan jag nätshoppade skidor, om jag inte känner säljaren/har förtroende för denna. Om man å andra sidan inte tränar skitseriöst kanske det är helt OK att göra sig ett kap på nätet.


Och så mitt hemliga tips, som man egentligen ska hålla käft med: Eliten köper som sagt de finaste skidorna. De vårdar dem väl, vallar upp dem och stenslipar dem etc. Sen säljer de dem tidigt i skidornas "livslängd", ofta pga inköp av ännu nyare skidor. Då säljer de sina pedantskötta välvallade högkvalitetsskidor begagnade. Till mig. Eller till dig. Kontakta ett skidgymnasiuim!!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Köpa skidor på nätet Skidor allmänt 7
tango Reservskidspets till Fischerslalomskidor - var köpa? Skidor allmänt 6
Jimsson Köpa begagnade skateskidor Skidor allmänt 3
waltruz Köpa lägndskidor - paket.... Skidor allmänt 16
magda_ Hyra eller köpa slalom skidor till barn Skidor allmänt 7
Stora fötter Vart kan man köpa pjäxor i storlek 50? Skidor allmänt 3
Petri Niemelä Rullskidor, vad köpa? Skidor allmänt 5
Lux Luthor Vad ska jag köpa? Skidor allmänt 2
Massse köpa skidor från tyskland, vart, bra? Skidor allmänt 1
nr23se köpa skidor i luleå Skidor allmänt 5
Nemo Köpa skidor billigare... Skidor allmänt 1
CL Att köpa nya skidor Skidor allmänt 8
Andreas80 Längdskidor skins rekommendation? Skidor allmänt 9
snögubbe Bästa längden på längdskidor? Skidor allmänt 9
fonkymon Preparera längdskidor, valla o dyl Skidor allmänt 17
Davvids Längdskidor runt Åre Skidor allmänt 6
fonkymon Teknik längdskidor Skidor allmänt 24
kianiska Valla vallningsfria längdskidor, äldre modell Skidor allmänt 12
MrSowana Sätta skin på längdskidor? Skidor allmänt 2
elefantastisk Längdskidor med skin och SNS-bindning Skidor allmänt 2
seafarer Montering SNS längdskidor Skidor allmänt 4
MarieC hyra längdskidor i Stockholmsområdet? Skidor allmänt 2
paugusts Längdskidor till barn? Skidor allmänt 8
Mel W Tårem på Tegsnäs kabelbindning…. Skidor allmänt 6
Alucardi Hjälmproblem, bula på huvet Skidor allmänt 8
suxxid Åka skate på klassiska skidor Skidor allmänt 18
tango hur byta flexkudde på Salomon SNS propulse längdbindning? Skidor allmänt 6
BrittMarie Vallatejp på turskidor Skidor allmänt 6
Livetiskuggan Pannlampa på cykelhjälm Skidor allmänt 12
Marcurious Rullskidsbindning på vanliga skidor? Skidor allmänt 6
Totor Trasig dragkedja på skatepjäxa Skidor allmänt 3
Falkmannen Tips på ort för vintermånad Skidor allmänt 11
Urban packrafter Packrafting på Mølleåen Skidor allmänt 2
Callmepg Hjälp med längd på skidor Skidor allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Vallatejp på vallningsfria skidor? Skidor allmänt 22
malaurin Längd på skidor? Skidor allmänt 4
thureb Lavin på Nordalsfjället Skidor allmänt 2
moa_k40 ta bort skyddande vax på nya skidor? Skidor allmänt 2
hafjell Sugen på Stryn Skidor allmänt 1
joanna TILLFÄLE! Plats ledig på Årelägret under sportlovet! Skidor allmänt 0
Aventyr2013 Sugen på Alperna 2013? Skidor allmänt 7
Christer61 Ta med skidor på cykel Skidor allmänt 15
9Victoria2 Någon som vill på skidresa till Alperna? Skidor allmänt 1
upnorth Nordic skibums på Facebook Skidor allmänt 0
kalalokki Längd på skidorna Skidor allmänt 6
vastero Extremskidåkare på heltid Skidor allmänt 1
J-5000 Snöförhållande på Ahkka Skidor allmänt 2
dr_ljungberg Fläsket Brinner! Förspänning på Rossi Power 140 ? Skidor allmänt 2
Stuvarn Tips på en bra längdskidåkningutrustning! Skidor allmänt 7
Jonas P Att tänka på inför säsongen Skidor allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.