Köpa kängor.

Jag går och funderar på att köpa mig mina första kängor. Men ju mer jag funderar desto mer tveksam blir jag. Jag kommer att använda dem för att vandra någon gång om året, jag kommer även att ha dem som vanliga fritidskängor då man är ute i skogen och plockar tex svamp eller fiskar. Det innebär att jag inte kommer att slita ut dem speciellt snabbt. Jag funderar på att införskaffa ett par nya M90 kängor mest beroende på att de är helt gjorda i läder. Läste nämnligen en artikel om att GoreTex är en färskvara och håller ca 3 - 4 år, vilket skulle innebära att de skulle börja läcka efter den tiden. För ofta är dessa kängor gjorda av Nubuck eller liknande material som inte går att fetta in ordentligt, jag vill heller inte lägga ned allt för mycket pengar på skorna, tacksam för kloka råd.

/Peter
 
Utan att gå in för mycket på varför, så kan jag säga att informationen i artikeln inte verkade stämma så bra. Gore-tex har, om man sköter kängan väl betydligt längre livslängd och att sköta kängan innebär inte att man fettar in den. Infettning gör helt enkelt att man täpper till porerna så att inte membranet fyller någon funktion. Däremot ska man använda av gore-tex godkända skovårdsprodukter för att sköta skinnet. Om du väljer en ofodrad känga så skulle jag inte rekommendera M90. Jag tycker den är lite för mjuk och sladdrig, men om du gått mycket med den tidigare och trivs med den så kanske den passar dig. Personligen tycker jag dock ej den är prisvärd utan skulle hellre kolla på Jörnkängan. När det gäller fodrade kängor så finns det ju en hel uppsjö av märken, i och med att den kängtypen är helt dominerande på kontinenten. Efter att under min vpl använt Lundhags, så har jag sedan dess bara gått i fodrade kängor med gore-tex membran och trivs mycket bra med den typen. Andra föredrar ju dock ofodrade kängor. Köper du en fodrad kvalitetskänga med gtx-membran behöver du dock ej vara orolig att de inte kommer hålla. Detta ämne är ett av de mest diskuterade på utsidan och om du går igenom gamla inlägg kommer du stöta på argument för båda kängtyperna tills du storknar. :)

MVH
David
 
Hoppas att han som skrev att Gore-Tex är en färskvara inte glömde att nämna var pâ skon man hittar bäst-före-datumet. Har man tur kan man eventuellt hitta en sko som inte gàr ut (!) förrán om flera âr; är man ouppmärksam kan det kanske hända att man râkar köpa en sko vars datum redan förfallit?!

Detta torde vara extra viktigt för exempelvis de patienter som fâr Gore-Tex-membran inopererat som nya ersättningsblodkärl.

För att gâ vidare med ämnet "moderna myter" (Gore-Tex är alltsà inte en färskvara!), sâ har turen nu kommit till NUBUCK.

Det verkar râda en viss förvirring vad detta egentligen är, och mângen käng-köpar-aspirant tycks tro att Nubuck är nâgot skört och mjukt material som inte duger nâgonting till, medan narv-läder ("blankt läder") är det enda som duger. Kanske man förväxlar nubuck med mocka-läder?

Hur som helst: nubuck och narv-läder är precis samma sak, dvs läder där epedermis (topp-skiktet) fortfarande är kvar (den blanka, hârda ytan pâ ládret dár djurets hâr tidigare satt, och som gör ládret robust, vatten-resistent, mer isolerande... Hos mocka-läder, eller spalt-láder, har man ju som bekannt spaltat bort detta skikt, och fâr pà sà vis ett mjukare, lättare och mer trasnpirerande läder).

Enda skillnaden mellan narv-läder och nubuck är att man hos det sistnámda "blästrat" ytan nâgon 10-dels millimeter, och pâ sà vis fâr en mer matt yta.

Fördelarna med detta ingrepp äro:

- lädrets porer blottlägges och öppnas upp,

- varpà man dels ökar dess förmâga att transpirera;

- samt dels att lädret bättre tar ât sig den impregnering man ger hos skinn-beredaren. Impregneringen gâr mer in pà djupet sà att säga.

- Den matta ytan gör rent optiskt att skon blir mindre känslig för repor än rent narv-läder.

- lädret blir en aaaning mjukare och följsammare.

Vad nackdelarna skulle kunna tánkas vara med nubuck, förutom att vissa föredrar den mer klassiska looken hos rent narv-läder, vet jag inte. Att de inte skulle gà att fettas in är dock naturligtvis inte pà nâgot vis korrekt. Snarare ár det som sà att nubucken vid infettning ändrar look; den blir mörkare samt mer lik narv-läder, dvs lite blankare.

Däremot är det som Dave mycket riktigt pâpekar viktigt att välja rätt slags skovârdsprodukter.

Väljer man ofodrade kángor och vill ha dessa sà vattentáta som möjligt, sâ bör man välja fetter som tränger in i porerna och täpper igen dem. Detta har ju som bieffekt at det inte bara försvârar vattnet att komma in utifrân, utan även transpirationen att komma ut inifrân.

Väljer man en Gore-Tex (el. liknande) sko, sà ár ju denna redan vattentät och transpirerande tack vare sitt membran, och dess läder bör därför inte täppas igen med fett. För att vârda lädret samt bibehâlla dess "vatten-avvisnings-förmâga" bör man dock smörja och/eller spraya med lämpliga produkter som inte tápper igen ládrets porer.

Slutligen skall vál tillággas att ej heller spalt-läder ("mocka") inte är nâgot dâligt láder, utan valet mellan narv-láder/nubuck och spalt-láder beror pâ vad man ska ha skon till. Samt att även även spalt-láder kan och bör fettas in dâ och dâ!

Lycka till med käng-köpet!

Mvh / Mats

[Ändrat av malindo 2003-02-09 kl 23:53]
 
Jag skulle nog undvika M90 om du ska gå i terräng med mycket packning. För "fritidsbruk" är de dock funkis.
De är inte kassa kängor, men de är inte så stabila som man kan önska. De kan vara bökiga att få vattentäta också.

Själv undviker jag diffusionsmembran i kängor - mest för att jag tycker de löser ett problem som jag inte upplevt. Jag har å andra sidan inte testat, så helt fördömande kan jag inte vara.

Hur som helst kan jag tipsa om membranfria kängor med bättre stabilitet än 90-kängan:

-Han Wag Yukon (har jag själv och är mycket nöjd)
-Garmont Piccos II
-Rockport Zenobia (känner många som har och alla är lyriska även om de kan vara lite veka om du är stor)
-De flesta Lundhagare.

Hur som helst, se till att du köper ett par kängor som både är snygga och bra, så att du kan ha dem till vardags. Nubuck är snyggt (och som sagt inte alls dåligt). Snyggast på listan ovan är Rockport, fulast är Lundhags, enligt min ödmjuka åsikt.

M90 är inte heller särdeles snygga. Som en parentes kan nämnas att det gick ett rykte bland amerikanska soldater i Bosnien att den svenska kängan var minsäker. Den är ju så bred...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
basti Köpa kängor till flickvännen! Tips? Kläder 12
pelka Måste köpa Kängor! Kläder 18
såg kommer nog köpa M/59 kängor Kläder 2
såg kommer nog köpa kronans gammla kängor. Kläder 5
niklaz Köpa kängor i Frankrike (Serre med omnejd) Kläder 0
Köpa Meindl kängor? Kläder 3
Var kan man köpa m/90 kängor? Kläder 2
Huggehug Var köpa tjocka ullbyxor/långkalsonger Kläder 2
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
prospicientia Köpa ytterliggare en jacka?! Kläder 15
Banankontakt Var köpa skoterkängor Kläder 12
ViLa Var/hur köpa Jörnkängan? Kläder 14
beer grylls Köpa byxor på Gekås? Kläder 19
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Glännman Tumvantar i bäver eller räv, vart köpa ? Kläder 4
Iggle Vart kan man köpa lovikavantar? Kläder 7
Pobbe Köpa dunjacka från England Kläder 8
hkn Vill köpa Lundhags Forester Kläder 7
Eckepecke Jaktbyxor - Härkila extreme, köpa eller inte? Kläder 3
oloeve Regnställ?? Vad köpa? Kläder 19
Rookien Var köpa g1000-tyg ? Kläder 6
Bob123 Aclima Light Wool - var köpa? Kläder 15
såg köpa m/90 vinterkängan Kläder 16
sweden_faltboot Var köpa Northface Mountain Pant Kläder 0
helper Var köpa Mont-bell U.L. Down Inner Half Sleeve Jacket Kläder 0
Lockby Vilken jacka skulle du köpa? Kläder 5
peter1959 Vad köpa för skor ? Kläder 8
KrilleÅ Köpa ny ryggsäck! Haglöfs Matrix 60, reflektioner & tips Kläder 0
niklaz Snödräkt (var köpa i Stockholm?) Kläder 6
estetdrägg Lifewear/Viafil...VAR köpa?!? Kläder 2
ninni1 Var köpa Teva? Kläder 3
Ollebolle Köpa vilken skaljacka och i USA... Kläder 15
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
mashimaro Var köpa tunna ullstrumpor till rimligt pris? Kläder 28
mipert Var kan jag köpa G-1000 väv? Kläder 5
realdoll köpa ny jacka, hjälp!?!? Kläder 3
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
Vandrare Köpa Kavu byxor? Kläder 5
torols NÅGON ATT KÖPA SKOR IHOP MED Kläder 8
PerHenrik Köpa Schoeller-softshell tyg? Kläder 1
SFB Köpa northface Mcmurdo från USA Kläder 1
bergh köpa norröna arch wall - var??? Kläder 0
epix köpa smartwool på www? Kläder 2
eobet Var finns Salomon XA Pro GTX att köpa (stl 44)? Kläder 13
Mathew Vart köpa linser till Rudy Project? Kläder 11
Mandalay Var köpa Mountainhardwear Kläder 9
iLL3rN Vilken jacka skall man köpa - Ygg eller Theta Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.