Köpa från staterna?

Hej.

Har funderat på att köpa USA då det är mycket billigare där. Tillkommer det mer avgifter än tull, skatt och frakt? Rekommendera gärna nån billig webshop som har UL grejjer :). Eller är det billigare och beställa från något EU land och slippa skatten?

/Markus
 
- Skatt slipper du i US men ej EU
- Tull borde du slippa i EU men ej US (Om nu allt går till som i regelboken?)

Men det verkar kunna bli lite hur det vill.. I kanada lägger de på 8+6 = 14% skatt på priset man ser i butik + hemsida. En av dessa skatter (8%) struntade vissa butiker i att ta ut om de fick klart för sig att jag var EU resident.

När man beställer via post så finns det de som säger att man ska beställa det med texten "product sample" på paketet. (sök på d)?
 
Hej.

Har funderat på att köpa USA då det är mycket billigare där. Tillkommer det mer avgifter än tull, skatt och frakt? Rekommendera gärna nån billig webshop som har UL grejjer :). Eller är det billigare och beställa från något EU land och slippa skatten?

/Markus

Du "slipper" ju inte svensk moms om du beställer från annat EU-land, men du behöver inte betala tull. En del saker kan vara billigare att beställa från annat EU-land (Danmark + Tyskland när det gäller kängor/skor, Spanien, Polen, Tjeckien för andra varor). Vissa märken är dock betydligt billigare i USA, då blir det tull och sedan mons på pris + tullavgift. Mindre amerikanska företag kan ev sätta ner värdet på varan för att minska tullen.
 
Halvsanningar får man ofta till svar. Från firmor utanför EU skall man enligt boken råka ut för, tull, expeditionsavgift och moms. Orden Gift och Sample när de är korrekta, upphäver ovanstående.
Inom EU tillkommer bara frakt.
Min erfarenhet är att vid beställningar från USA är det ett lotteri om man råkar ut för förtullning eller inte....
Att beställa vi någon vän i USA trots dubbla frakter kan vara väl så "lönsamt".
//J
 
Jag handlar en hel del från USA och precis som ovanstående säger så är det lite lotteri när det gäller tullens avgifter. Sist fick jag hem en klövjeväska till våran hund, den lyckades inte smita igenom avgifterna. Även om jag fick betala lite extra för att få in den så landade den på ca 800:- jämfört med 1200:- här. Inte en enorm skillnad men ändå 400:-

Har du någon kontakt i USA kan du lättare få in dem som Gift (om du ber den personen skicka dem till dig istället). Ett paket märkt som gift och 10 klistermärken från ett företag är ju ingen höjdare.

Glöm inte att kolla E-bay!! Mitt bästa fynd där är just nu en Arcteryx Briza 62 för 1300:-
 
Du "slipper" ju inte svensk moms om du beställer från annat EU-land, men du behöver inte betala tull.

Om man beställer från Tyskland betalar man tysk moms, dvs 17%, så på sätt och vis slipper man den Svenska. Dock har jag hört att om ett företag levererar varor från Tyskland till Sverige överstigande ett visst värde per år så ska Svensk moms betalas. Vet inte om detta stämmer, men det verkar ju vettigt, annars skulle väl alla Svenska postorderfirmor flytta till Tyskland.
 
Jo det händer att Tyska företag plussar på momsen, kan inte riktigt se mönstret men det förekommer. Globetrotter har det nämnt (sett men ej läst) i sin papperskatalog.
//J
 
Momsreglerna är som sagt rätt

komplicerade. Kan bara bekräfta att Globetrotter tar ut högre priser av svenska beställare numera än från beställare som bor i EU-länder med lägre moms. Det framgår när du får slutsumman vid internetbeställning att de plussar på några procent.

Att beställa från USA och för övrigt även från Norge kan inte rekommenderas i varje fall vad gäller kläder och textiler där EU har höga tullsatser.

Thure
 
Ja, köp USA ;) Får jag bli president? :)

Skämt åsido, tull och moms tillkommer från USA om man har otur. Skickar man med stora bolag som DHL och UPS tillkommer ALLTID tull. Skickar man med USPS är det större chans att de missar. Men stora paket går rätt in i tullen :(

// Jocke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.