Köp av Primus?

Vad ingår när man köper ett kök från Primus?
Jag går i köptankar på ett Primus Micron, på bilden ingår bränslebehållaren men ingår den även när köket köpes?

//Andreas
 
Köp ett annat!

bergholm; sa:
Vad ingår när man köper ett kök från Primus?
Jag går i köptankar på ett Primus Micron, på bilden ingår bränslebehållaren men ingår den även när köket köpes?

//Andreas

Antagligen så ingår inte bränsleflaskan. När jag köpte ett Primus kök så var det en bränsleflaska på bilden över köket men den ingick inte.
Mitt råd till dig är att inte köpa Primus utan lägg ut lite extra och köp ett MSR-kök istället.

/Stellan
 
Re: Köp ett annat!

j_stellan; sa:
Antagligen så ingår inte bränsleflaskan. När jag köpte ett Primus kök så var det en bränsleflaska på bilden över köket men den ingick inte.

Samma här med mitt OmniFuel. Det känns rätt snålt för ett så dyrt kök. :(

Mitt råd till dig är att inte köpa Primus utan lägg ut lite extra och köp ett MSR-kök istället.

MSR Pocket Rocket är bra. Det har fått många fina recensioner här också.
 
I stort sett inga...

...kök levereras med bränsleflaska, så det är knappast specifikt för Primus kök, oavsett om du köper ett gasolkök eller bensinkök.

Vad det gäller val av kök finns det välidgt mycket skrivet här på utsidan om olika köksmodeller. Jag har själv bla ett MSR pocket rocket, som jag anser har bra effekt för ett så litet kök, rel bra vikt också. Men det är ganska instabilt att ställa pannor på. Jag använder trots allt oftast mitt Primus MFS, som är stabilt och högeffektivt. Det har och andra sidan lite problem med finjustering av värmen och låter lite för mycket, enligt mig. Men vad jag har sett av Primus Omnifuel, så verkar det vara ett riktigt bra kök, men det kanske inte var den typen av kök du var ute efter (litet gaskök?). Generellt så anser jag att Primus gör ganska rejäla grejer, jämför t.ex. pumparna mot Optimus eller MSR som är av plast, så står sig Primus ganska bra i jämförelse.
 
Det jag är ute efter är ett lättviktskök. Jag har läst recensionerna om Pocket Rocket. Visst den verkar vara väldigt bra men jag har hakat upp mig på dess vindkänslighet som många skriver om.

Angående Primus Micron så tycker jag det verkar vara ett bättre alternativ, ok det väger några få gram mera. Sedan så finns det stödben som stabiliserar upp det hela också vilket jag tycker är super.

Ni får gärna komma med synpunkter och kommentarer då det är mitt första köp av denna typ av kök.

//Andreas
 
bergholm; sa:
Det jag är ute efter är ett lättviktskök. Jag har läst recensionerna om Pocket Rocket. Visst den verkar vara väldigt bra men jag har hakat upp mig på dess vindkänslighet som många skriver om.
Alla brännare som man skruvar direkt på gasflaskan är ganska vindkänsliga men det är inga problem att fixa till ett skapligt vindskydd av litet ungsfolie.
De bästa lättviktsköken för en rimlig summa pengar anses vara MSR PocketRocket och Coleman F1 Lite. De brukar genomgående få bra omdömen av privatpersoner och i tester (inkl. Utemagasinets test av lättviktskök tidigare i år). Själv har jag ett PocketRocket som jag är mycket nöjd med. Om jag skulle köpa ett idag så skulle jag antingen köpa ett PocketRocket eller ett F1 Lite.
Angående Primus Micron så tycker jag det verkar vara ett bättre alternativ, ok det väger några få gram mera. Sedan så finns det stödben som stabiliserar upp det hela också vilket jag tycker är super.
En aspekt som inget nämnt här men som kom fram i en tråd i somras är att Primusköken normalt sett är med kräsna med gasflaskgängorna - de funkar inte alltid med Colemans gasflaskor.
 
Fickraketen och eget vindskydd

Instämmer i att kök direkt på flaskan är vindkänsliga, men det har hittills alltid varit möjligt att fixa med vad som funnits tillhands ute. Testade först ett eget vindskydd av tunn aluminium, men när jag bränt sönder ett par prototyper och äntligen hittade ett som fungerade, så visade det sig att värmen kring köket blev så intensiv att piezotändaren smälte (mitt gamla primus) vilket gav mig en tankeställare om det hela verkligen var nyttigt, då man ska undvika att utsätta flaskan för +50 grader...
Köpte ett MSR pocketrocket som har fungerat oklanderligt, kändes vekt i början men har väl motsvarat den nätta vikten och den dito inköpssumman. Men mitt råd är att ta det lite lugnt med egna vindskydd eftersom dessa kan bete sig lite oberäkneligt i - just det - kraftig blåst.
 
Stödbenen är inte speciella för Primus, eftersom man sätter dom på gasflaskan så passar dom till alla kök där gasflaskorna är av primustyp.

Med köket följde endast en svart (idiotiskt nog, den borde vara röd) liten tygpåse att förvara köket i. Räknar man in behållaren i vikten så tror jag att pocketrocket förlorar lättviktsracet ganska stort...

Jag har ett Micron. Det funkar bra, det är skönt med piezotändare. Ingen större skilnad mot pocketrocket, bägge är små och vingliga, effekten är likvärdig och dom tål inte så mycket vind. Jag har ett MFS också, det är mycet trevligare att laga mat på, men man saknar piezotändare.
[Ändrat av Vandrare 2003-12-14 kl 02:31]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
Arytmica Vad tänka på vid köp av gaskök? Kök och brännare 55
Egel Köp av kök Kök och brännare 12
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.