Köp av Lundhags prof hög

Jag tänkte köpa några ordentliga kängor och har tittat på lundhags prof. Är det en bra känga? Är den prisvärd? är det någon som har erfarenheter om denna känga så snälla dela med de till mig
eller ska jag välja någon annan känga?
tack på förhand för alla svar joakim
 
Professional

Hej

Jag äger ett par Lundhags professional från 2001. Jag tycker hittils att de fungerar väldigt bra. Stadiga och vattentäta, ett plus för vibramsulan som har väldigt bra grepp och är lagom styv. En sak som du bör tänka på är att dessa skall passa till dina vrister. Jag har haft lite problem med tryck över vristen när jag går uppför, så testa ordentligt. Annars fungerar de som sagt kanon, speciellt i de miljöer jag oftest rör mig i, lågfjäll med mycket myrar.

Tänk också på att lundhags krymper ca en storlek så ta till om du köper...
 
jag har också ett par som nu är drygt ett år. De sitter bara bättre och bättre allt efter de blir mer använda. Har inte haft några problem med skavsår men så gjorde jag några "ingångspromenader" när de var nya. Använder alltid en tunn strumpa (ull eller syntet) och en tjockare socka (ull).
Kängan är enormt slittålig och jag använder den till allt möjligt, inte bara vandring.
Jag har inte speciellt breda fötter, men var noga med en stor storlek för den krymper ca en storlek. Har du "ovanliga" fötter kan du få kängan anpassad av skomakare eller av Lundhags (inom vissa gränser iaf).
Jämfört med ett par Meindl Performance tycker jag den nu sitter bättre (i början var Meindl skönare) och är definitivt stryktåligare. Sedan är det ju praktiskt att kunna torka den i fält...
Jag har inget negativt alls att säga om den.

/Björn
 
Re: skavsår

tde01047; sa:
hej Henrik
tack för svaret. har du haft några skavsår?
har du en bred fot eller

När det gäller minimera risken för skavsår så handlar det om att se till att friktionen inte sker mot huden. Foten måste ju kunna röra sig men det är inte bra med friktion mellan hud/strumpa (skavsår) eller mellan strumpa och läder (då ÄTER kängorna sockor). Bäst är om man kan få friktionen mellan inre och yttre sockan. Så en glatt inre (tunnare) strumpa (gärna syntet eller ylle/syntet) och en mindre glatt yttre socka (ren ylle) brukar fungera bra.
 
Jag har ockå gått och sneglat på ett par profesional ett bra tag. Tyvärr så har jag inte haft möjligheten att prova dem live. Det jag funderar över är om man ska köpa den korta varianten finns det någon som har testat den? Tänkte att den är lite svalare på sommaren?
Det skiljer ju bara 8 cm mellan modellerna så det kanske trots allt inte har så stor betydelse

/Stefan
 
ordentliga kängor

Meindl Island Pro är verkligen ett par ordentliga kängor,som dessutom är brukbara för långfärd direkt (m.a.o du slipper gå in dom) och varför skall man behöva det egentligen !?
Om det är kvalitet du är ute efter (slitstyrka) så är det sällan några problem med Meindl.
/Bosse.
 
Re: ordentliga kängor

Boosse; sa:
Meindl Island Pro är verkligen ett par ordentliga kängor,som dessutom är brukbara för långfärd direkt (m.a.o du slipper gå in dom) och varför skall man behöva det egentligen !?
Om det är kvalitet du är ute efter (slitstyrka) så är det sällan några problem med Meindl.
Ett-Noll till "Boosse". Jag gillar både kängor man skall "bli ett" med (typ Lundhags) och kängor som i princip är underhållsfria (typ Meindl). Har man mindre än ett år på sig att gå in sina långvandringskängor rekommenderar jag utan betänkligheter Meindl. Jag själv har kängor ur båda "domänen", och när jag började gå in mina Lundhags så fyllde jag dem vatten, tog superbilliga strumpor och gick så långt jag förmådde. Efter det gick jag typ två veckor med Meindl, för det var det ända mina fötter klarade av. Efter tre veckor gjorde jag om proceduren. "No Pain - No Gain". Jag frågar mig också om det inte finns annat att göra när man är på fjället än att sitta och underhålla sina kängor...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
TheDude Önskar förslag inför köp av nya kängor. Kläder 21
Jensa72 Marmot Oracle,bra köp? Kläder 2
waltruz Köpt Everest regnstäl 3000mm. Lurad? Dåligt köp? Kläder 18
mickej79 Är detta rätt köp av fjällräven jacka? Kläder 22
Dbang Köp av dunkläder online, Risk? Kläder 3
0lofsson Ett bra köp? Kläder 5
ECrider Dax för köp av seriösa kängor nu... Kläder 4
PerHenrik Hjälp inför köp av Gore-Paclite/XCR jacka! Kläder 9
Krippe Köp Gore-Tex på metervara Kläder 4
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.