Köp av Garmin eTrex Vista

Har planer på att köpa en Garmin eTrex Vista från USA då detta blir billigare. Man får då nöja sig med den "basemap" som innehåller americas städer, sjöar och floder. Vad jag har förstått kan man inte ändra basemap i efterhand. Använder man denna basemap ofta? Är det värt pengarna, över tusenlappen, att beställa en europeisk variant istället?
 
Beror på hur snål du är ;)

anyman; sa:
Använder man denna basemap ofta? Är det värt pengarna, över tusenlappen, att beställa en europeisk variant istället?
Grundkartan används bara när du inte har detaljerade kartor inladdade i GPS:en över området du tittar på. Man kan gå runt det genom att ladda in motsvarande från Garmins Worldmap som är ungefär detsamma som grundkartan men då måste du dels köpa den kartan och dels så tar det utrymme i det GPS-minne som alltid känns som det är för litet.

Grundkartan har ingen vidare precision och inte avsedd för finare navigering men jag gillar att ha den mellan de områden där jag har detaljerade kartor nedladdade medan andra tycker den är helt ointressant. Om det är värt pengarna beror på hur du använder den (hur ofta du har möjlighet att ha rätt kartor nedladdade o.s.v.) och vad du själv vill så det har nog vi svårt att svara på.
 
Lite grundkarta

Inte riktigt sant. Om du zoomar ut en bit, slutar den visa de inladdade kartorna (om det är MetroGuide, alltså). Då visas baskartan. Har du då fel baskarta, blir det bara vitt. Inte ens E4 finns med.

Kan botas någorlunda genom att offra någon MB på att ladda in WorldMap under MetroGuide.

Anders
 
Re: Lite grundkarta

apersson850; sa:
Inte riktigt sant. Om du zoomar ut en bit, slutar den visa de inladdade kartorna (om det är MetroGuide, alltså). Då visas baskartan. Har du då fel baskarta, blir det bara vitt. Inte ens E4 finns med.
Javisst ja, det är en värre begränsning. Du har ju sagt det förut men jag glömmer bort det hela tiden eftersom jag har "rätt" grundkarta ;)
 
hur mycket billigare blir det fån USA?
har du räknat in moms/tull(~30%) på
priset+frakten?

Om du köper från england får du ju din
base karta och där kostar de 3500kr+frakt.
 
Jag räknade på $250 för GPS:en och ytterligare 40 för frakt. 25% i moms och 6% i tullavgift. Detta skulle väl bli runt 2850 spänn.
Om gps:en kostar 3500 med frakt från england dessutom med rätt basemap så ska jag nog överväga detta.
Jag är inte helt säker på att tullavgiften stämmer heller...
 
i priset jag angav var inte frakten med så
du får räkna med 3650kr med frakt....
(10£ var frakten när jag beställde)

annars har du nog räknat helt rätt med tullen

fast det är klart om du tjänar 1000 spänn genom att
köpa från USA så kan du ju nästan köpa en friluftskarta vilket ger otroligt mycket bättre karta än basemap.. :)
[Ändrat av flundval 2003-12-05 kl 14:06]
 
Varför funderar Du på Garmin etrex Vista??

Magellan motsvarande(Sportrak pro och framförallt Meredianserien) är enligt mening betydligt flexiblare och vassare!
QuadHelixantennen fungerar suveränt i Sportrak och Magellan serien då himlen är skymd !
Etrex-serien blir man ibland förbannad över då man har himlen skymd tex av trädkronorna eller i en canyon eller då den är i handen i bilen!- Den tappar fixen stup i kvarten under svårare förhållanden! En Magellan Sportrak pro eller Meredian kan man ha i benfickan den håller fixen även i svåra lägen!

Ett köp från USA är en klok ide!-Jag har gjort det vid ett flertal tillfällen till full belåtenhet.

Vid ett köp av en Magellan Meredian rekommenderar jag också köp av Magellans karta Mapsend Worldwide basemap som passar till Magellan då kan du lägga in vilken grundkarta Du vill på ett minneskort- från hela världen ! Du kan manövrera tre nivåer av kartor basemap ,worldwidebasemap och en detaljkarta från magellan tex streetmap Europe.
Garmin har inte denna kartmöjlighet att ändra basemaps än vad jag vet? Nån annan av Garminkännarna som det är gott om på denna site kanske vet bättre?

Minneskort har inte Garmin infört i någon modell än heller vad jag vet ?-Inte ens den nya 60serien som kommer efter jul har minneskort- dåligt!!!

Ett utökat internminne innebär alltid lång tid att vänta vid varje nedladdning av en ny kartändring man vill göra!! Det tar en evig tid att ladda kartor till en GPS och det går betydligt snabbare till minneskort då man kör kartan direkt till minnesmodulen!
Det är ju en klar fördel att slippa ha datorn med vid resa - bättre att ladda flera minneskort i förväg och byta efterhand på resan.
Alla som argumenterar för Garmin brukar framhålla att de prioriterar ett antal "features tex storlek och speciella finesser"- vill du ha en GPS med mycket kartmöjligheter ska du gå på Magellan- billigare kartor snabbare med minneskort och suverän mottagning!

Jag bär gärna en ngt större GPS med stor flexibilitet och betalar något mindre för den dessutom framför allt få en flexibel GPS som alltid håller fixen i alla lägen.

På Yahoos diskusionsgrupper Magellan_Europe och Magellan_Meredian finns dessutom hur många tips som helst hur man byter baskartor om man råkar komma över någon och hur man kan hantera sin Magellan med "hidden menues".
Prisbilden på GPS håller jag uppdaterad med Sverigepriser jämförda med UK och USA på min site
för att se vilken prisskillnad som faktiskt råder och där man maskerar de oskäliga priserna med att en "Europakarta ingår som baskarta"

http://hem.passagen.se/bigben39/index.htm
på fliken GPSpriser
Ben
 
bigben; sa:
Vid ett köp av en Magellan Meredian rekommenderar jag också köp av Magellans karta Mapsend Worldwide basemap som passar till Magellan då kan du lägga in vilken grundkarta Du vill på ett minneskort- från hela världen ! Du kan manövrera tre nivåer av kartor basemap ,worldwidebasemap och en detaljkarta från magellan tex streetmap Europe.
Garmin har inte denna kartmöjlighet att ändra basemaps än vad jag vet?
Men ändrar du verkligen grundkartan när du läser in en karta i minnet? Är det inte samma sak som man gör med Garmin när man läser in en Worldmap som ligger "ovanpå" grundkartan? I själva verket kan man väl ha ännu fler nivåer än tre om man har så många kartor över samma område.

Sedan är det väl bara den ännu större Meridian-serien som har utbytbara minneskort och inte SporTrak?

Angående GPSMAP 60-serien så har den direkt USB-anslutning vilket torde minimera problemet med långsam överföringshastighet men det är riktigt att man valt bort utbytbara minneskort och serien finns heller inte att köpa än på ett tag.

vill du ha en GPS med mycket kartmöjligheter ska du gå på Magellan...
Möjligt att kartorna till Magellan är billigare men Friluftskartan innebär väl att utbudet av olika typer av kartor är sämre till Magellan?

Och sedan vidare till mer tips åt Andreas:
Det tar en evig tid att ladda kartor till en GPS...
Förtydligande: "en evig tid" är lite mindre än en timme om man skall fylla en Vista med kartor.

Om man kan tänka sig att kompromissa om formatet och gå upp i storlek på enheten för att man vill ha den bättre mottagning som en Quadrifilarantenn kan ge under svåra mottagningsförhållanden så finns det också att antal andra Garmin-modeller som blir alternativ. GPS 76-serien, GPS V och den kommande 60-serien.

En del väljer Vistan för den elektroniska kompassen och barometern. Garmin GPSMAP 76S samt några Magellan-modeller har sådant också om det är något du uppskattar.
 
Inte ute i blötan

Det är förvisso inte alls samma sak, men en av de mest prisvärda mojängerna med GPS just nu är Garmin iQue.
Med tanke på att man får en Palm som inte står Tungsten T3 långt efter (halva CPU-farten och halva internminnet, men för övrigt i paritet), som har inbyggd GPS utan klumpiga påbyggen, som tar SD-kort, har suverän skärm och klarar autorutt på medföljande kartor, så är priset riktigt bra.
Betydligt billigare än exempelvis StreetPilot III, som ändå inte är någon PDA.

Men den tåler inte vatten och vill ha ström titt som tätt, så det är inget att drälla omkring med i skogen.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Skare i Åre Bästa köp Garmin under 3000 kr Navigering 11
pelka Vad tänka på vid köp av GPS? Navigering 4
turbojohan Hjälp inför köp av GPS Navigering 2
lizardking Frågor inför köp av ny GPS Navigering 7
lizardking GPSmap 278 tips inför köp Navigering 3
apfaktor Frågor inför GPS-köp. Navigering 11
oskarlin GPS-köp Navigering 0
Jeppe84 GPS köp Navigering 3
fan194 Inför köp av GPS Navigering 1
realdexter 60csx - vad ingår vid köp?? Navigering 12
danielfornell Erfarenheter från köp hos www.aspidshop.com Navigering 8
Cronlund City Select köp? Navigering 7
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
rucka Frågor ang Köp av 60CS fr USA. Navigering 11
JosOnsala Tips om köp av GPS:er i USA (t.ex. 60CS) Navigering 0
SBM Köp av GPS i Asien Navigering 6
buster23 GPSval-checklista på väsentligheter vid köp. Navigering 38
MJohansson Navman 4400 + Englands köp Navigering 2
rothman Köp och Sälj ? Navigering 5
johsa Köp av GPS i USA? Navigering 9
JET VARNING! KÖP INTE GRÖNA KARTAN PÅ CD-ROM Navigering 1
leonsson GPS köp Navigering 3
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...