Köp av 2-manna tält

Hej och hjälp;

Jag är i jakt på ett 2-manna kopul tält i prisklassen 2000-3000 och behöver er kunniga hjälp. Jag har suttit ett antal timmar och letat och hittar hela tiden fler och fler tält ,men här är några jag tänkt på:

Vaude Taurus II
MSR hubba hubba
The north face rock 22

Jag har suttit och läst det jag kan hitta här på hemsidan om dessa tält och även på andra forum/hemsidor, men är det någon som har något att säga om dessa? och jag skulle bli väldans glad ifall ni kunde komma med mer förslag.:)

Vh
Mathias
 
val & kriterier

När man sitter med sträng budget och kataloger samt nätet.
Är det inte ovanligt att urvalet blir en smula skevt...
Till vad avser du bruka tältet till?
Hur hög sitthöjd behöver du?
Är du, ni kraftiga?
Allt det här och mer därtill behövs för att kunna besvara din fråga....
Inget tält är bra på allt.
Inget tält är lättuppsatt när det som bäst behövs...
Så mitt råd till dig gör ett urval baserat på dina verkliga eller inbillade behov.
Och försök vara lite tydligar i behovsdelen...så måhända hjälper nån dig konkretare.
Vänligen.
//J
 
tack för snabbt svar seobserver.

Jag har funderat lite på vad du sa och jag vill ha ett all-around tält då jag kommer tälta på fjäll, i skog, vid kust... ja där det går att tälta helt enkelt. Det kommer vara 2-4 dagars turer med fokusering vår-höst säsong men ska även kunna tåla någon över nattning på vintern.

Sitt höjden i tältet kan jag kompromissa med och är öppen för det mesta. Låg vikt uppskattas men viktigaste är att det är ett gediget tält som tål vind och regn bra och som är lätt att sätta upp.

Jag är 178 cm och väger ca 73... så ingen stor kille men inte minst heller och mina tältkompanjorer kommer att vara däromkring också.
 
Varför vill du begränsa dig till kupoltält? Personligen föredrar jag tunneltält. Northstar har en massa prisvärda tält i den prisklassen, både kupol och tunnel.

Ett vaude taurus finns nära till hands och ägarinnnan är mkt nöjd. Jag stör mig på att det är osymmetriskt och har för liten absid. Fast det struntar ju hon naturligtvis i.
 
Avser du bära skulle jag inte rekommendera kupoltält av två skäl, vikt och flygförmåga.
Vi kör med tunneltält eller ryggåstält när vi bär.
//J
 
Letar efter kopul då jag har hört att de lättare står av sig själv och att de inte behöver förankras lika mycket.:) ja jag vill ju inte att mitt tält ska flyga iväg men jag förstår inte riktigt vad du menar med bär seobserver, menar du att ni inte packar ihop tältet?
 
Kupoltält behöver förankras lika mycket som tunneltält, men de står till skillnad från tunneltält utan att vara förankrade.

Ett oförankrat kupoltält fångar vinden väldigt bra och kan nog rulla iväg över fjället eller sjön. Ett tunneltält som tappar sin förankring kollapsar och sticker nog inte lika fort.
 
Ok men det finns risk att vi tältar på hårt underlag vilket skulle göra det svårare att förankra tältet, och att då kopultält skulle vara att föredra gentemot ett tunneltält. Men skulle ni, borträknat att vi kanske ska tälta vid hårda mark, rekommendera ett tunneltält?
 
Tunneltält!!!

Om du inte ska ut själv, utan med en till två vänner skulle jag välja ett 3 p tunnel tält typ HB Keron 3 GT finns en uppsjö köpte själv ett billigt på http://www.uteliv.net/fjall/index.htm för mång, många år sedan. Har hållit många turer, dock har en av stängerna blivit böjd i en mindre storm för några år sedan men det gör det bara mer utmanande att få bra sträckning. Då var vikten inte så märkvärdig i dag finns fler billiga lättviktsalternativ.

För att summera det hele: en stor absid är outstanding!!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turbo100 Bra köp på tält får 2 pers (tänker använda som 1-mans) Bo och sova 7
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
samppa89 Tält köp Bergans vs. WBT Bo och sova 28
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
carled 2-manna tält (2-3000 kr) North Face Triarch? Bo och sova 12
vandrafjäll Hög takhöjd, minst 3-manna, under 3kg. Bo och sova 8
vandrafjäll Tält Aarnpack Pacer 2 manna Bo och sova 8
Rasmus96 Från 4-manna till 1-manna Bo och sova 9
Viktorious Lättare 3-manna tält 4-säsongs sökes Bo och sova 14
KulvertTur Försöker sålla bland 3-manna-tält till fjällturer. Bo och sova 18
fremag Lättaste 4-manna tältet?? Bo och sova 20
oddput Refarenheter av Claes Ohlsons 1-manna Asaklitt Bo och sova 34
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.