Knyta in bröstsele?

Har funderingar på att köpa en bröstsele till långturerna. Jag har sett ett antal olika varianter för att knyta in sitt- och bröstsele, några tips kring vilken som är bäst?

På Petzl produktblad rekomenderas att antingen trä en kort slinga genom sittselens ordinarie inknytning, och sedan knyta en vanlig åtta genom slingan och bröstselen, alternativt att knyta som vanligt efter att bara ha trätt repet genom bröstselen. Jag har också sett varianten att först knyta en vanlig åtta, och därefter ta 'stumpen' genom bröstselen och sedan genom åttaknuten. En fjärde variant är att knyta en enda åtta-öggla genom både sitt- och bröstselen.
-Och det finns säkert fler..?

Vad säger ni?

/Per
 
Utan egentlig kunskap på området måste jag säga att det verkar dåligt att knyta en stor ögla runt båda selarn.
Det innbär ju viss risk för att man kan hamna uppochned ändå, samt att man kan få krafter som drar ihop selarna om man tänker sig att man hänger horisontellt med knuten rakt ovanför.

Har väl en känsla för hur jag skulle vilja göra helst, fast det är nog bättre att nån som är säker på sin sak svarar...
 
Kanske

Mezzner; sa:
Har väl en känsla för hur jag skulle vilja göra helst, fast det är nog bättre att nån som är säker på sin sak svarar...

Har detsamma, relativt liten erfarenhet av bröstsele, har bara provat någon gång. Men skulle jag vilja använda den skulle jag se till att den inte drar ihop selarna, dvs en fixerad inknytning mellan i båda selarna.

Kanske hjälper den här:

http://www.alpineclubofcanada.ca/services/safety/harness.pdf
 
Skulle gissa att det första förslaget i Petzl produktblad är att rekommendera. Förr ansåg man i alla fall att fångrycket bör belasta bröstselen mer än sittselen, troligen därför att bröstkorgen är stark och att ryggraden bättre tål drag än tryck. När man väl hänger stilla ska däremot största belastningen ligga på sittselen för att undvika kvävning och att blodcirkulation stryps. Detta går ju att åstadkomma om man har en elastisk slinga av rätt utprovad längd genom sittselens ordinarie inknytning och sedan knyter in sig med en vanlig åtta genom slingan och bröstselen.
 
Jag har använt bröstsele en gång och då skulle vi knyta in oss med stumpen och fick på så sätt åttan strax ovanför inknytningspunkten i bröstselen. Lite meckigt att få den i rätt höjd eftersom om den var lite för högt upp så fick man den i huvet så fort repet belastades. Det ska tillägas att bröstsele och hjälm är jobbigt och omotiverat på topprep när det är 40 grader i skuggan, amerikaner...
 
Attackscouten; sa:
Jag har använt bröstsele en gång och då skulle vi knyta in oss med stumpen och fick på så sätt åttan strax ovanför inknytningspunkten i bröstselen...

Intressant,
jag anar att den metoden borde kännas tryggast. Att infoga en slinga till i systemet känns lite onödigt (speciellt om den är elastisk :)). Sen är det väl oundvikligt att det blir lite trassligt att ha knuten uppe i ansiktet mm.

Tack för tankarna!

/Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.