Knivslip?

Hmm... man drar sig för att dra igång en ny knivtråd, men jag tar ett djupt andetag och slänger iväg frågan ; fungerar våtslipar t.ex. Tormek för riktigt hårda knivstål som VG10 och såna där prickiga japanska kockknivar. Jag har ett gäng mejslar och hyvelstål som jag kämpar och handbryner men nu försöker jag motivera ett (dyrt !) inköp av ny pryl. Om man med framgång kan skärpa kockknivarna och Fällknivens tokstål blir det lättare att lätta på plånboken. Någon som prövat? Åsikter från dePaul ?
 
en verktygsmakare lärde mig att slipa med med 400 och 120korn och bandslip efter det strigla.. kanske inte rätt men det blir satans vasst..
 
Tormek

har jag en i garaget. Jag är nöjd med slipningen av knivar saxar yxor mm. Vattenkyld slipning har fördelar.

Kockknivar kan och bör man skärpa till vardags med skärpstål. Brynen är också bra. Mina skridskor (mitt största intresse) bryner jag i slipställ och lämnar aldrig in till maskinslipning. Skridskorna har stål som ofta är snarlikt rostfria knivar (Sandvik stål).

Thure
 
titantomten; sa:
1. fungerar våtslipar t.ex. Tormek för riktigt hårda knivstål som VG10 och såna där prickiga japanska kockknivar.

2. Jag har ett gäng mejslar och hyvelstål som jag kämpar och handbryner men nu försöker jag motivera ett (dyrt !) inköp av ny pryl.

3. Någon som prövat?
1. Ja, den fungerar utmärkt på alla typer av stål, även de prickiga
Happy.gif


2. Det är just i samband med sådana verktyg som Tormek excellerar.

3. Ja, jag har provat det mesta. Mitt senaste projekt är test av Edge Pal Basic: http://www.edgepal.com/index-se.html

Jag kommer att lämna in en recension i sinom tid.

Så till Tormeken. Den har en rad fördelar men också en hel del nackdelar, framför allt för nybörjaren.

Fördelarna:
1. Exakta slipvinklar
2. Snabb
3. Möjlighet till maskinell strigling
4. Olika jiggar möjliggör slipning av ett stort antal skär/hyvelverktyg

Nackdelar:
1. Dyr!
2. Klarar inte helt tillfredsställande att slipa recurved (S-formade blad)
3. Klarar inte skålslipade blad
4. Slipstenen har en begränsad livslängd. En reservsten är inte helt billig
5. Repar kniven om man inte skyddar den med t ex silvertejp (det har jag fått bittert erfara) vid infästningen till jiggen
6. Tung och otymplig. Inget man tar med sig på en skogsutflykt ;)
7. Ganska krånglig att ställa in!! (oavsett vad tillverkaren säger)

~Paul~
 
Tack för era svar. Jodå, jag använder skärpstål till kockknivarna, men efter en tid räcker inte detta riktigt till längre. Jag har då försökt handbryna knivarna på diamantbryne... men lätt är det banne mig inte. Jag har sett att man i flera trådar rekommenderar att lämna in knivarna till proffsslipning en gång/år - men jag tänkte att man nog kan åstadkomma ett tillräckligt bra resultat hemma med en våtslip. Sen vad gäller tyngden - om man ändå ska släpa med sig ett bensindrivet elverk för att driva eländet spelar inte Tormekens egen tyngd någon större roll längre.:)
 
titantomten; sa:
Jag har då försökt handbryna knivarna på diamantbryne... men lätt är det banne mig inte
Nej det är inte lätt. Men övning ger färdighet.

Ett litet tips: Det är nästan omöjligt att lyckas med att pricka in vinkeln exakt lika på båda sidorna av bladet om man använder en hand när man slipar.

Om du kan lära dig att använda båda händerna och alternerar så att du slipar vänster bladsida med vänster hand och höger med höger hand så får du ett mycket bättre resultat. Tar ett tag att lära sig men det är det värt.

~Paul~
 
Hm... jag har ett visst behov av mina fingrar i arbetet, om jag ska börja slipa knivarna med vänster hand också måste jag nog skaffa ett diamantbryne med parerskydd.
 
Slipredskap

Lansky har ett busenkelt verktyg som med diamantstenar och hjälpdon ger god jämnhet i slipvinkeln. Stående sticks som man bryner mellan fungerar också väl, tredje handen skruvstycket är oöverträffat när det gäller att fixera...Enkla sliphjul som EKAs fungerar sådär men allt slås av bandslip....Våtsten är väl beprövat. DVS det som är bra är mer eller mindre stationärt och det som är portabelt kräver relativt stor skicklighet i handlaget, möjligen sticks undantaget...

Go tur
 
Ja, Lansky liksom många andra har en del slipverktyg. Deras Krock sticks och rod quided system är de mest kända, liksom olika Dog Bones.

Jag har nu gjort de första testerna på Edge Pal. Tyvärr är jag inte speciellt imponerad. För 550:- kronor så är det inte mycket man får. En kombosten, ett vice, och två stavguider.

Tyvärr är systemet inte alls så enkelt att använda som reklamen försöker antyda. Till att börja med så saknar jag en greppyta på släden. Det blir otroligt jobbigt att hålla i den tunna hållaren (som griper tag i stenen) och som man rör fram och tillbaka över eggen. Greppytan är bara 12 mm bred med vassa kanter.

Vidare är inte slädens gång över eggen jämn. Detta resulterar i en ojämn slipyta. Kanske inte så allvarligt då det gäller användarknivar men inte så kul ändå.

En sista detalj som är irriterande är att kniveggen titt som tätt krockar med slädens kortända, som sticker ut. Resultat: en platt fläck i eggen som är ruinerad.

Tråkigt. Såg bra ut på bilderna.

~Paul~
 
Kiruna slip

Det finns en slip som enl tillverkaren skall vara bättre än Tormek som heter Kiruna slipen. Jag har en Tormek själv och är nog ingen expert på den men ska man titta på Tormek så jämför med Kiruna slipen. Kritiken mot Tormek är att slipskivan har en lite radie och därmed får man en mindre rak slipning.

Själv vill jag inte värdera vilken som är bäst. Nåon som vill fylla i ?
 
Re: Kiruna slip

2004-06-16; sa:
Kritiken mot Tormek är att slipskivan har en lite radie och därmed får man en mindre rak slipning.
Ja, det är en del av kritiken. Det finns annan också (se på mitt tidigare inlägg). Tyvärr blir skivan på Tormeken mindre och mindre i diameter efter varje slipning.

Tormek finns i två utföranden: Tormek Super Grind 2000 (modell 2006) och Tormek Super Grind (modell 1006). Den förra är proffsmodellen och lite mer påkostad.

Men den har också en annan fördel. Sliphjulet är 250 mm i diameter och är därmed 50 mm större än det på den enklare modellen! Något att tänka på inför ett eventuellt köp.

~Paul~
 
Skärpstål, rullar och stickor funger inte att slipa med. De tar bort alldeles för lite material.

Skärpstålets främsta uppgift är att räta upp eggen igen och eventuellt ta bort en och annan ojämnhet. Det blir vasst igen, men tro inte att du klarar av att få fram nya eggvinklar.

Nästa steg blir bryne eller kanske rulle och dogbones. Då kan du bryna yttersta delen av eggen skarp. Inte mycket material behöver tas bort.

Skall du slipa får du ta till rejälare doningar. Diamantbryne biter rätt så bra. Ju större ju bättre. Japansk våtslipsten äter ännu bättre med ett finare korn. Många kör med smärgelduk eller sandpapper oxå. Billigt och bra. Sätt bara fast det med dubbelhäftande tejp på glasskiva eller annat plant underlag (musmatta för konvex egg)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tundraman Min nya DIY knivslip Utrustning allmänt 10
KannibalVegan Billig knivslip? Utrustning allmänt 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.