Klumpigt, Fjällräven!

Häromdagen köpte jag en Fjällräven Ridge-ryggsäck på 75 liter, eftersom min gamla Shosho på 60 liter är för liten för årets vandring (11 dagar). Nöjd med ryggsäcken så långt ville jag köpa till en liten väska att fästa i avsedd hållare på höftbältet, Fjällräven kallar det QA-systemet. Till min förvåning gick en sådan liten väska inte att uppbringa i Stockholm, försäljaren på Naturkompainet på Odengatan meddelade att de valt att inte tillhandahålla dessa tillbehör i Stockholm. Därmed försvann fem tänkbara butiker, och efter att ha ringt runt finns det ingen annan Fjällräven-butik i Stockholm som säljer dessa.

När jag ringer till Fjällrävens huvudkontor får jag veta att de, naturligtvis, "inte kan tvinga någon att sälja hela deras sortiment", men han verkar inte bry sig nämvärt över det faktum att de inte har en fullsortimentbutik i huvudstaden. De har dessutom slut på små väskor till QA-systemet på centrallagret och jag hänvisas att ringa Naturkompaniet i Karlstad (!). Där får jag reda på att det kanske finns en väska på Odengatan (!). För att krångla till det hela har dessutom Fjällräven bytt kopplingar på dessa väskor och Ridge-säckarna har en ny variant. Väskan jag fick se på Odengatan hade den gamla kopplingen. Jag säger detta till försäljaren i Karlstad och får då reda på att de inte finns att få tag på i Sverige, åtminstone inte i Naturkompaniets butiker.

Hela historien är märklig med tanke på årstiden, det kan ju tänkas att det finns fler som köper ryggsäckar som de vill utnyttja till fullo, vilket inte går eftersom Fjällräven har sitt QA-system, som inte går att få tag på. Trist, nu får jag försöka fästa min lilla väska från Shoshon på Ridge-säcken, så gott det går. Behöver jag tillägga att Naturkompaniets postorder varken svarade eller hade någon form av telefonsvarare... Suck!
 
Andra butiker...

Jag har haft liknande problem när jag jagat ovanliga grejer.

Det värsta är ju att det inte är många som har koll i butikerna. Jag brukar handla på naturkompaniet på odengatan. Där är de trevliga och hjälpsamma. Problemet ligger väl i att allt har blivit så kommersiellt.

Läste även den andra tråden, sorgligt!

Näe, handla på getout.se, playground eller addnature.se (eller.com?). Snabbt, enkelt, billigt.

/Lellky
 
Monopol på tillbehör

Intressant att QA-systemet hade problem även i maj, man skulle kunna tro att de är åtgärdade... Det är ju märkligt att dessa i mitt tycke inte så udda tillbehör inte finns tillgängliga. Särkilt med tanke på att Fjällräven utrustar sina ryggsäckar med fästen som ingen annan tillverkare bryr sig om, samtidigt som de inte har produkterna till dessa fästen. Var finns logiken i det?
 
KG Jonsson i Solna

Sist jag var inne på KG Jonsson i Solna hade han en del av dessa prylar till extra pris.
KG är normalt också ca 10-12 % billigare än de flesta i branschen. (När priserna "diffar" på 1:- måste man ju ställa sig frågan om det finns en kartellbildning i branschen).
Ärliga raka besked om produkter och branschkunnande uppskattar jag också hos KG.

08-822030 är telnr.

Mvh Björn
 
Re: KG Jonsson i Solna

Karhu; sa:
Sist jag var inne på KG Jonsson i Solna hade han en del av dessa prylar till extra pris.

Det fanns fortfarande tillbehör kvar, men bara till det äldre QA-systemet och bara udda prylar. Men tack för tipset! Angående "extra priset" låg det på 25 kr per del. Förhoppningsvis inte utöver det ordinarie priset... :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...