Klättringskläder inomhus

Hej. Jag ska idag iväg och klättra inomhus. Det var 4år sen sist. Har fått hjärnsläpp och vet inte vad för kläder jag ska ha på mig...
Hjälp
 
Tycker mig ha sett det mesta på inomhusklättrare. Från tajta till slappa kläder och med eller utan skor. Det viktiga är väl att kläderna inte hindrar någon rörelse...
 
Ja, alla typer av träningskläder funkar, men somliga klätterhallar är riktigt kalla. I så fall kan det vara bra att börja med något varmt (långärmat t.ex.) tills du blivit uppvärmd eller när du säkrar.
 
Appropå temperaturer!

Ofta kan det vara så att det blir kallt på huvudet men varmt på överkroppen. Detta temperaturfenomen inträffar nästan bara i klätterhallar och då märkligt nog främst på bouldermadrasserna eller kring campusbrädan.

Det enda man kan göra då är att ta av sig på överkroppen och sedan sätta på sig en rejäl stickad mössa på huvudet. :)
 
Om du klättrade inomhus för 4 år sen, ta samma kläder. Det har väl inte hänt nåt med modet på bara några år??

Konstaterar dock att det blivit alltmer ovanligt med neontajts på senare tid.

Apropå temperaturen så är det förstås bra att vara ganska påklädd åtminston när man repar; då kallnar man inte så snabbt när man säkrar.

Tips:
Alltid när jag åker bil till klättringen brukar jag köra på full värme i bilen sista två milen eller så, så att man är ordentligt uppvärmd när man kommer till gymmet, så sparar man mycket tid!
 
haha. de flesta klättergym kör ej med dresscode så det är bara att klä sej som man känner för. Lösa brallor och T-shirt tex. Mössa är optional för ledklättrare men obligatoriskt för bouldrare tror jag...

Apropå neonfärgade tajts så är detta fortfarande högsta mode i det fransktalande land där jag bor... Likaså att säkra med åtta....
 
Folk som klär av sig på överkroppen för att sedan lämna stora svettfläckar på bouldermadrasserna när de trillar ner eller bara ligger ner och snackar skit ogillas starkt. Oavsett kön och kroppsform.

Själv brukar jag köra med ett par längre shorts som täcker knät även när jag böjer på benen samt en schysst t-shirt för att befästa min överlägsna musik smak.

Det tunna tyget på shortsen hjälper inte när man råkar smälla in knät i väggen men är lite bekvämare när man råkar skrapa emot. Short vs byxor avgörs av värmen i hallen vilket

Eftersom klätterhallar är relativt kalla när man står och säkrar eller innan man fått upp värmen brukar jag använda en hood med dragkedja som är lätt att ta av och på (säkra inte med den öppen). Tofflor kanske också kan vara bra men själv har jag inte hittat några bra och mina skor är så bekväma att jag har på mig dom även när jag säkrar (BIG NO NO, om man ska se proffsig ut).

Att använda någon typ av vingar brukar anses som osportsligt men det kan vara andra regler i din hall.
victorias_secret.jpg
 
Appropå temperaturer!

Ofta kan det vara så att det blir kallt på huvudet men varmt på överkroppen. Detta temperaturfenomen inträffar nästan bara i klätterhallar och då märkligt nog främst på bouldermadrasserna eller kring campusbrädan.

Det enda man kan göra då är att ta av sig på överkroppen och sedan sätta på sig en rejäl stickad mössa på huvudet. :)

*asg*
Kan även tillägga att äldre klättrare ibland fnyser åt att unga inte längre klättrar lika hårt som de äldre gjorde när dom var unga.
Dom misstar sig!
Visst - gårdagens unga klättrade svårare leder o problem vid samma unga ålder, men man måste lägga till en grad eller två i svårighet eftersom dagens ungdomar måste hålla uppe brallorna med en hand och klättra med den andra!
Respekt!
/farbror Jörgen;)
 
Hahaha, riktigt skön humor.....kanske får jag slå bort mina funderingar på om det också finns en praktisk aspekt i vissa klättrares lätta klädsel på överkroppen ; typ mindre handsvett, skönare känsla, smidighet....;) ( inte bara killar.Har sett tjejer med toppar som visar rätt mycket hud också, särskilt rygg, armar, mage osv) Inte vet jag. Synpunkter? P.S Var kan jag köpa de där vingarna? Är säkerhetsansvarig på skolans klättervägg, så jag tänkte införa såna som obligatorisk säkerhetsutrustning. D.S:)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...