• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Klättring kring Kebenekaise

Självklart kan det se olika ut från år till år men jag undrar.. Vilka faror och svårigheter står man inför vid vandring mellan Syd och Nordtoppen i Augusti?

Den främsta risken kanske är väder. Även i Augusti kan du råka ut för snöstorm med bara ett par meters sikt på toppen. Sen kan det såklart även vara isigt i partier, så se till att ha stegjärn och isyxa.

EDIT Nu antog jag att du har tillräckligt med vana för att gå utan rep på snö/is i exponerad terräng. Känns det på minsta vis obekvämt bör du fundera på att ta med rep också, samt en kompis att hänga i andra änden av det ;)

När det ett tag sedan jag var där men även i bra väder såg jag en rejäl risk att halka och ramla ner, en farligt lång bit ner. Stegjärn, yxa för självräddning och replag skulle rekommendera. Vet inte om det finns reguljära guidade turer som gör "sveriges tak" nuförtiden.

Låter kul!
Följa kanten av kammen med god marginal, antar jag är vägvalet. Funderar lite över rasrisk?
Hur känslig är isen, snön och terrängen generellt vid det passet idagsläget?

Logga in

Tips!