Klättra med musarm (epicondylit)

Jag har fått en inflammation i armbågen som vägrar ge med sig. Har kontakt med läkare och sjukgymnast som säger att jag inte ska göra saker som gör ont. De har antytt att jag kanske inte borde klättra. Problemet är att de inte har en aning om vad klättring är och hur det påverkar muskel- och senfästen.
Jag har klättrar många gånger sen jag fick inflammationen, och konstaterat att det inte gör ont medan jag klättrar, och efter klättringen gör det inte mer ont än före. Det enda som gör grymt ont är att dra av klätterskorna!
Jag vill ju inte göra uppehåll med klättringen, men gör förstås hellre ett uppehåll än sabbar armen för all framtid…
Finns det någon här som kan bidra med lite råd och kunskap?
 
Jag kan nog inte hjälpa dig annat än att jag kan referera till liknande problem.

Jag har haft lite musarm två ggr (under kanske 5 år).
Första ggn började det i handen/handleden och "vandrade" sedan uppåt, jag fick ont i armbågen, axeln och så småningom skuldra/nacke.

Därefter (efter nästan ett halvår) förvann det bara (antagligen upp i hjärnan...). Jag hade ätit Voltaren/Diklofenak men det hjälpte inte mycket. Smärtlindringen funkar men det antiinflammatoriska kunde vara bättre. Smärtlindringen är ju dessutom helt onödig; smärtan står man ju ut med och dessutom medför den ju att man är försiktigare.

Andra gången var det ett snarlikt förlopp men det var direktinsteg från armbågen till nacken... det försvann dock av sig själv, att vila går ju bara halvhjärtat om man inte gipsar högernäven.

När jag sedan började klättra inomhus förra hösten efter att det blivit för kallt ute (började klättra överhuvudtaget under förra sensommaren) fick jag ju massiv pump varje gång, vilket antagligen är nåt som drabbar alla nybörjare som hivar sig upp med mer styrka än eftertanke. Denna pump som uppstod och i princip blev värre för varje led man gjorde under passet, övergick så småningom till att jag fick en överansträngd armbåge.

Jag tror med viss övertygelse att det är muskelfästena till ring- och långfingret vid armbågen som blir inflammerat i det här läget. Jag försökte vila lite men även om jag avstod att klättra, säg tre veckor, så gjorde det ingen skillnad. Jag misstänker att jag i själva verket underhöll min "klätterskada" genom att ägna mig åt mus (och tgtbord) för mycket som den kontorsråtta jag är.

När jag i våras gjorde utomhuspremiär och sedan dess inte klättrat inomhus (annat än lite grann på den vägg jag byggt på jobbet...), har jag inte haft några problem med öm armbåge. Faktum är att de stora krafterna verkar uppstå vid inomhusklättring. Utomhusklättring blir i det avseendet mindre skadedrabbat.

Om du har fått musarm så är ju inte klättringen den utlösande faktorn men spekulationen att det finns ett samband tror jag mycket väl kan stämma. Jag föreslår att du provar Oridissalva samt prövar dig fram lite, med klättring resp vila och ser vad som hjälper. Jag har inte tagit jättestor hänsyn till problemen, men det verkar som om det oftast ger sig av sig själv - men efter ganska lång tid. Naturligtvis låter man bli att klättra om det gör riktigt ont, men jag måste erkänna att jag kan klämma på armbågen nu och ibland känna av lite ömhet i armbågen - när jag betraktar mig som "frisk".

I början av juli ådrog jag mig en fingerskada som gjort att jag inte klättrat på 5 veckor (!!!). Igår klättrade jag två korta leder och trots lite ont i fingret kändes det rätt OK. Ska försöka bör klättra med mer open-hand, vilket kanske kommer att vara positivt även för armbågen.
 
Hej!

Jag hade tennisarmbåge i vintras och gick till några olika sjukgymnaster, bland andra en som faktiskt visste vad klättring innebar. Hon sa att det är sällan klättring påverkar just det muskelfästet som ömt vid tennisarmbåge och rekomenderade att jag skulle klättra (och träna massa annat också)!

Hon påpekade att det inte fick göra för ont: hon bad mig definera smärtan på en skala 0-10 där 0 är smärtfri och 10 värsta tänkbara. 1-3 var helt okej, till och med nyttigt eftersom muskelfästena behöver genomblödning för att bli bra. 4-5 var okej vid enstaka tillfällen: det påskyndade inte läkningen men förvärrade inte heller. 6-10 skulle jag undvika. Sen rekomenderade hon en typ av kompressionsförband runt övre delen av underarmen som tryckte in muskeln mot benet så att ofrivilliga chockbelastingar blev mindre.

Nu blev det så att jag avstod från att klättra för jag hade fullt upp med annan träning så jag kan inte säga om hennes rekommendationer fungerade på mig. Om jag var du skulle jag gå till en idrottskadeklinik och be dem göra ett rehabliteringsplan som är upplagt för just dig.

/Linda
 
Jag förmodar att ni sitter en hel del framför datorn precis som jag och till slut får man ont i området kring armbågen. En smart lösning kan vara att byta ut musen till en trådlös, det känns som en lättnad.
Nästa steg är att skaffa en skena som man monterar framför tangentbordet och sedan sätts musen i en hållare i ena kanten av skenan. Sedan manövreras musen med tumskruvar mitt på skenan. Det hjälpte en kompis som fick ont i axlarna när han cyklade.
Det som är så bra med de här lösningarna är att de förmodligen tar bort orsaken till inflammationen. Och då kan den läka ut ganska fort.
Är man fortfarande orolig skall man söka upp en välrenommerad sjukgymnast eller idrottsskadeklinik så brukar de ganska fort kunna peka ut vad som är överansträngt, det brukar vara finmotoriken som styr armen/handen inte de större muskelfästena eller senfästena. Då får man också ett träningsprogram med restriktioner på vad man får göra eller inte göra.
Det värsta man kan göra är att gå med inflammationen för länge, då kan den bli kronisk och mycket svår att bli av med.

Mvh

Larry
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.