Klättra i Lundhags eller Vandra i storskor?

En newbiefråga. Jag sitter och planerar för kommande inköp. Jag har tidigare vandrat en del och har ett par Lundhags Syncro High för detta, som jag är mycket nöjd med. Nu har jag börjat klättra inomhus, och i sommar har jag tänkt gå bergsklättring/glaciärskurs så att jag ska kunna krydda vandringarna med enklare klätter- och glaciärsleder framöver. Jag tänker mig ett par tre toppar på två veckors vandring och jag vill kunna gå upp på svårare toppar än rena vandringstoppar. Och förhoppningsvis blir det mer och mer tekniskt framöver. Jag är mest i skandinavisk miljö som Sarek och Jotunheimen.

Frågan är om jag ska behålla mina Lundhags och klättra i dem. Eller hellre sälja Lundhags direkt och köpa ett par mjukare storskor som jag även vandrar i? Det betyder att jag också kommer få använda storskorna för vandringar utan klätterinslag då jag brukar ge mig ut med flera olika personer varje år. Känns som om jag borde bestämma detta nu för att spara på ekonomin och köpa rätt stegjärn från början.
 
Svårt att kombinera

Även dom minst styva storskorna på marknaden är notoriskt obekväma att vandra i. Detta beror på att dom flexar väldigt lite i sulan varför man inte får ett naturligt steg. Funkar ok på steniga anmarscher upp till alphyttan men verkligen inget jag skulle rekommendera att vandra i Sarek med. Därför råder jag dej att behålla dina Lundhags som ju fungerar mycket bra för fjällterräng. På enklare glaciärturer så kan du spänna på ett par stegjärn på dina Lundhags, men har du tänkt att klättra mer tekniskt och kanske gå en alpin klätterkurs eller liknande så är det bara storskor som gäller. Köp stegjärn som spänns åt med gummistraps och remmar eftersom dessa kan passa både på storskor (om du köper sånna i framtiden) och på dina Lundhags. Ta dock med kängorna till butik och prova så att stegjärnen verkligen passar.
 
Om du inte hade några skor alls i dagsläget skulle jag nog rekommendera att du köpte ett par stegjärnsfasta vandringskängor, som t.ex Boreal Fuji eller LaSportiva Nepal Trek. Men behåll du dina Lundags och börja med dom. Ett par bra vandrinskängor kommer du att ha nytta av i vilket fall,
 
Även dom minst styva storskorna på marknaden är notoriskt obekväma att vandra i. Detta beror på att dom flexar väldigt lite i sulan varför man inte får ett naturligt steg. Funkar ok på steniga anmarscher upp till alphyttan men verkligen inget jag skulle rekommendera att vandra i Sarek med. Därför råder jag dej att behålla dina Lundhags som ju fungerar mycket bra för fjällterräng. På enklare glaciärturer så kan du spänna på ett par stegjärn på dina Lundhags, men har du tänkt att klättra mer tekniskt och kanske gå en alpin klätterkurs eller liknande så är det bara storskor som gäller. Köp stegjärn som spänns åt med gummistraps och remmar eftersom dessa kan passa både på storskor (om du köper sånna i framtiden) och på dina Lundhags. Ta dock med kängorna till butik och prova så att stegjärnen verkligen passar.

Häller med fullständigt.
Ett par vandringskängor och flexibla stegjärn med rembindning tar dig faktiskt ganska långt i alpin terräng. Betydligt längre än storskorna tar dig på vandring...

För svårare turer behöver du förstås stel sula om du inte har vadmuskler av stål, men den dagen du kompletterar med mer alpina kängor så kan du fortfarande använda samma stegjärn.
 
Som vandrare säger sà finns det en hel del kängor som är ett mellanting mellan mjuka vandringskängor och "storskor", och som brukar användas i de situationer du nämner (längre krävande vandringar i alpin terráng och med inslag av láttare klättring och glaciärer).

Som vanligt finns ingen gemensam benämning pà denna typ av kängor (exempelvis kan de klassas som "Alpine Trekking", "Advanced Trekking", "Semi-Rigid" etc), men i regel brukar de kánnas igen pà att de brukar vara just "semi-rigid" samt ha ett fáste för "halvautomatiska stegjärn", dvs sàdana som har rem där fram och snäpp-bygel därbak, typ Grivel New-Matic bindning (see lánk) http://www.grivel.com/Products/Dettaglio_ramponi.asp?ID=5

Som vanligt är det svârt att hitta nât som duger till allt, men denna typ av känga är ett bra val om man vill âtmindstonde försöka hitta ett sàdant alternativ med tanke pà de aktiviteter du nämner.

Nátshoppen Barrabes grupperar exempelvis in denna typ som "Semi-rigids", sà här kan du sett ett urval pà olika versioner av detta koncept:

http://www.barrabes.com/barrabes/dept.asp?dept_id=1187&idTag=21&opt=d
 
För att gå emot strömmen lite måste jag först påpeka att LaSportiva Nepal faktiskt är förvånansvärt bekväma att vandra i!
Skaffa ett par aplina stegjärn med remmar till Lundhagskängorna om du verkligen bara vill prova på att gå omkring lite på glaciär i svag lutning i fjällen men om du ska gå en glaciärkurs eller ens bara funderar på att klättra is eller göra alpina turer så kommer du behöva ett par korrekta storskor. Och även om du inte vill skaffa tekniska stegjärn så tycker jag inte att det är en helt lysande ide att köpa stegjärn med remmar eftersom, vilket du snart kommer att upptäcka, de sitter mkt sämre än stegjärn med hälspänne och tåbygel och när/om du verkligen befinner dej på brant is så kommer ju inte vilja tappa ett stegjärn.....
Fördelen är att du kan få tag på ett par basic alpina stegjärn med remmar rätt billigt, sen när du blir hooked på alpin klättring kan du skaffa storskor och nya stegjärn. Jag kan inte tänka mej att du kommer vilja sätta dina gamla rem-stegjärn på dina nya storskor när den dagen kommer:)

Som sagt, det beror egentligen helt på vad du vill göra, problemet är att 'både och' ofta tenderar att bli 'varken eller' i detta sammanhang liksom i så många andra...
 
Tack för alla bra tips. Otrolig kunskap som finns här på forumet :)

Vad brukar ni som går turer över berg och glaciär på ett par veckor genom Sarek använda?
Det lutar åt att jag kör mina Lundhags en säsång till och försöker hitta några ganska billiga stegjärn till dom. Kanske är bättre att investera pengarna i säkringsutrustning, jag vågar inte gå osäkrat så brant som han Trond Børsting - inspirerande man dock. Vad har han för kängor egentligen?

Kanske passa på att köpa säkringar istället nu när det är rea på en engelsk webbutik. Någon som har åsikter kring den här uppsättningen som start för skandinaviska enklare toppturer? Eller är det någon som inte behövs/absolut saknas?

10st Helium Quickdraw
Metolius Ultralight Curved Nuts Set 1-10
Black Diamond Camalot 3 & 5
Metolius Ultralight Powercam 6, 4, 1 & 00
 
Tack för alla bra tips. Otrolig kunskap som finns här på forumet :)
Kanske passa på att köpa säkringar istället nu när det är rea på en engelsk webbutik. Någon som har åsikter kring den här uppsättningen som start för skandinaviska enklare toppturer? Eller är det någon som inte behövs/absolut saknas?

10st Helium Quickdraw
Metolius Ultralight Curved Nuts Set 1-10
Black Diamond Camalot 3 & 5
Metolius Ultralight Powercam 6, 4, 1 & 00

För enklare toppturer skulle jag inte ta några kortslingor (=quickdraw) alls. 8-9 karbinpar på 60 cm slinga (vikta tredubbelt).

Du behöver absolut inte en camalot # 5. Alldeles för stor. Knappast en #3 heller.

Jag skulle ta med mig: ett set kilar, 4 kamkilar, ungefär camalot #.5, #0,75 #1 och #2 (=Wild COuntry #1, #1.5, #2 och #2.5 ) Metolius storlekar #3--#6

http://www.sverigeforaren.se/index.php/Tradrack
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anka0311 Erfarenheter av att klättra Aiguille du Chardonnet? Alpin / Bigwall 0
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
Nordbjörn Klättra i Alperna i sommar, någon?! Alpin / Bigwall 0
Nordbjörn Lära sej klättra på is..?? Alpin / Bigwall 7
plaskdaja Klättra Östra leden på Keb utan Via Ferrata slinga?? Alpin / Bigwall 20
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Fif klättra i europa i december, var? Alpin / Bigwall 8
Hrdlr Klättra everest solo Alpin / Bigwall 8
annex klättra Matterhorn? Alpin / Bigwall 8
ÄventyrsUffe Klättra på kebnekaise Alpin / Bigwall 2
Toop klättra MB Alpin / Bigwall 0
kluts Medboende och/eller klätter- samt skidintresserade i Chamonix Alpin / Bigwall 2
mo9jan Snowtube eller picket? Alpin / Bigwall 1
Stromgren 50 eller 60 meter dubbelrep? Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Någon som nyligen bestigit Pik Kommunizma eller Korzjenevskoj? Alpin / Bigwall 2
stubborn Artesonraju eller Siula Grande? Alpin / Bigwall 0
Credeiki Lofoten vecka 28 eller vecka 30 Alpin / Bigwall 0
webba_ Seven summits på skidor eller skidor på ryggen? Alpin / Bigwall 16
krum syrgas eller inte på everest Alpin / Bigwall 7
MikeMike Storskor eller superskor. Alpin / Bigwall 0
Surf Snöskor - plast eller duk? Alpin / Bigwall 0
nisse2u Scarpa eller Trezeta Alpin / Bigwall 2
Stegjärnsfasta skor, plast eller läder? Alpin / Bigwall 3
plast eller läderskor Alpin / Bigwall 3
arnljots Suunto eller Silva? Alpin / Bigwall 1
Huayna Potosi och/eller Illimani Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.