Klättermusen Bifrost - Håller den?

Jag ska köpa en skaljacka att ha till vinterklättring. Har hört mycket bra om klättermusen Bifrost och tycker också den är överlägset snyggast och ser kraftig ut. Här på utsidan finns det dock ganska många negativa omdömen (om man söker på bifrost i forumen), bl.a. gällande delaminering etc. Jag vet att klättermusen bytt laminat (eller lim eller nåt) i vinter men kan man veta att det funkar nu verkligen?
Jag ringde till klättermusen och frågade och de tycker att en livstid på fem år är rimlig för en sådan jacka, dessutom får man bara ersättning med 20% per kvarvarande livslängdsår (efter 2 år).


Jag vill ha positiva omdömen så att jag vet att jag vågar investera i klättermusen. Har ni använt bifrost på någon expedition? Berätta hur den funkade i så fall. Jag har tänkt använda jackan till aconcagua nästa år och har tänkt mig fimbulsalopetterna till.
 
Fimbullbyxorna är lite extrema, tänk på att det blir väldigt svettigt med två lager Texmex på magen. Satsa på några lägre (inte midjehöga, men lite lägre än Fimbul), lättare och smidigare byxor, Fimbul är inte särskillt allround. Pengarna och vikten som blir över kan du lägga på något bättre, en bättre dunjacka tillexempel.
 
Jodå, det är grejor...

...som håller. Har haft min Fimbuljacka i mer än 5 år. Använd i stort sett dagligen i flera år, iofs inte tuff expeditionsanvändning utan vardagsbruk och helgturer.

Men tänk på att läsa skötselråden noga. Det är skontvätt och dropptorkning/torkskåp som gäller, ingen tumling. Skulle tro att många delamineringar beror på det.

Jag fick reklamera min första Fimbul pga. att jag följde butikens standardråd och tumlade den. Tejpningarna släppte och laminatet började bubbla. Peter Askulv på Klättermusen var inte alltför begeistrad när han fick upp jackan och skumplasten i brämet smält... Men butiken löste det och tog på sig reklamationen. Och den nya jackan har hängt med sedan dess.

Såg dessutom att de nya Bifrostjackorna har rejält kraftigare innerväv än tidigare. Så se till att du får tag i en ny modell.

Fimbulbyxan är kanon vintertid. Och Bifrost är ju lite kortare än min Fimbul, så det kan nog gå åt om man ska sträcka ut. Men visst blir det lite lager på lager. Men med en softshell som Fliisa eller Ask så är det helt ok.

Kolla in Klättermusens hemsida under Nyheter. Det finns fortfarande kvar plagg på utförsäljningslistan.

mvh

Anders
[Ändrat av bossen 2004-01-26 kl 16:41]
 
Jo, det har jag

Min Bifrost är 4 år och mina Fimbul 3 år. Håller med fullkomligt om att byxorna är i maffigaste laget, men jag är ändå mycket nöjd med dem. Jag åker telis och klättrar mest och särskillt i tuff miljö är jag glad åt att de står pall... Komplettera med ett par lätta softshells när inte salopetterna behövs. Jag gillar att de är höga, men det är förståss en smaksak.

Jackan är super. Visst har lite tejp släppt (seam sealer fixade det) och visst slits även Musen, men detaljer som huvan och ärmsluten gör detta till den bästa jackan ändå.

Jag har haft dessa kläder på högalpina expeditioner, klättring i alper och svenskt bus-fjällväder. Ingenting att anmärka på funktionellt. De är slitna och det märks, men sköter man underhållet med lätta tvättar och noggrann re-impregnering håller de mycket bra.

/föhl
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bengtsson Klättermusen Bifrost till bra pris!! Kläder 0
jpa Klättermusen Grim and/or Bifrost dimensions Kläder 2
joask202 Klättermusen: Bifrost eller Grim? Kläder 0
Andos någon som har klättermusen GRIM eller BIFROST? Kläder 14
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Oblix Klättermusen Kevlar Kläder 31
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Spira Läcker min Klättermusen Allgrön? Kläder 25
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Klättermusen Trym och Urd byxor Kläder 16
langby Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere? Kläder 14
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
PederNutti Klättermusen, kvaliitet? Kläder 30
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Supergoofy Klättermusen Allgrön eller Skidbladner Kläder 7
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
PetNor Klättermusen Fenrir pants Kläder 2
Ulf J Klättermusen Skade Kläder 0
Twitcher Klättermusen - ärmlängd Kläder 8
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
Info Klättermusen Liv Vs Hild? Kläder 4
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.