Klätterkniv

Hej,

jag funderade lite på det här med kniv vid klättring. Jag har ännu inte gått kamraträddningskursen men jag antar att det finns tillfällen då man kan behöva skära ut sig eller någon annan ur selar / rep om det hänt en olycka. I utrustningslistan till SKFs Keb-kurs så är det också med en kniv på den obligatoriska utrustningslistan.

Mina funderingar är:

1- När kan man behöva kniv mer - mao vad bör man se till att den klarar? Är det någon här som fått användning för sin medhavda kniv eller hamnat i en situation där en hade vart bra att ha?

2- På utrustningslistan till Keb-kursen står det att man ska ha en "fällkniv lämplig att hantera med handskar och att ha i selen." Det verkar ju som om Petzls Spatha är den dominerande klätterkniven. Går den verkligen att hantera med handskar? Varför överhuvudtaget ha en fällkniv. Dom är ju onekligen besvärligare att hantera och jag har ju inga svårigheter att tänka mig en situation där man bara har en hand tillgänglig och då torde det ju vara enklare att hantera en vanlig slidkniv?

Mvh
Micke (som hittils bara behövt använda sin slidkniv till att skära korv med på klätterturer)
 
MickeOlle; sa:
Hej,

jag funderade lite på det här med kniv vid klättring. Jag har ännu inte gått kamraträddningskursen men jag antar att det finns tillfällen då man kan behöva skära ut sig eller någon annan ur selar / rep om det hänt en olycka. I utrustningslistan till SKFs Keb-kurs så är det också med en kniv på den obligatoriska utrustningslistan.

Mina funderingar är:

1- När kan man behöva kniv mer - mao vad bör man se till att den klarar? Är det någon här som fått användning för sin medhavda kniv eller hamnat i en situation där en hade vart bra att ha?
Har aldrig behövt använda kniven skarpt i räddningssyfte men just det är väl den huvudsakliga tanken, att i nödsituationer kunna kapa rep eller slingor där det behövs.

Däremot är det i många klättersammanhang bra att ha en kniv, t.ex. om du behöver skapa firningsslingor vid en nedstigning.

2- På utrustningslistan till Keb-kursen står det att man ska ha en "fällkniv lämplig att hantera med handskar och att ha i selen." Det verkar ju som om Petzls Spatha är den dominerande klätterkniven. Går den verkligen att hantera med handskar? Varför överhuvudtaget ha en fällkniv. Dom är ju onekligen besvärligare att hantera och jag har ju inga svårigheter att tänka mig en situation där man bara har en hand tillgänglig och då torde det ju vara enklare att hantera en vanlig slidkniv?
[/QUOTE]

Spathan är inte så smidig som man kan tro, men välgjord. Den går att använda med hanskar om man vill, men inte smidigt att använda med en hand vilket jag tycker är en miss. En tum-pinne hade gjort den bättre enligt min mening.

Slutligen, i räddningssammahang är faktiskt en räddningssax (kraftig sax gjord för att kapa rep) betydligt bättre. Du riskerar inte att kapa ditt eget rep när du firar ned till en nödställd för att plocka loss denne.
 
MickeOlle; sa:
Är det någon här som fått användning för sin medhavda kniv eller hamnat i en situation där en hade vart bra att ha?

Enda gången jag varit nära att använda den Petzl Spatha small jag alltid har med, var vid en någorlunda skarp 'kamraträddning' i Ågelsjön;

Replaget brevid (inga vi kände, och rätt 'gröna') firade av, och den andre killen trasslade in sin backupslinga i repbromsen. Han trixade med det en god stund utan framgång, sen började det dessutom regna, så det var dags att hittpånåt. Jag satte upp ett rep brevid och firade ner för att lyfta över honom på min sele eftersom han då hade tröttnat rejält och bara ville ner. För att göra det riktigt snabbt (om situationen varit ännu lite kinkigare) kunde jag förstås ha snittat hans rep direkt efter att jag kopplat honom tajt, men valde i stället att lyfta över honom till min sele med en 2:1-hiss och därefter trassla upp hans broms.

/Per
 
Använder också en Petzl Spatha. En helt ok kniv, som har ett hål vilket gör att man kan hänga den i en karbin i selen = lättåtkomligt.

Har använt den en gång i skarpt läge på Dent du Geant i Chamonix. Repet fastnade i en spricka när vi skulle fira oss ner, så det var bara att ta fram kniven och kapa. Fick fira oss sista replängderna med ett något kortare rep :)
En kniv av något slag, bör ingå i alla klättrares rack tycker jag, man vet aldrig när olyckan är framme.
 
Tjena

Jo jag har alltid kniv (spatha) med på aid och tradturer. Har haft användning av den vid flertal tillfällen då jag velat kapa bort gammalt slingmaterial och sätta dit nytt eget vid egna/'fasta' firningsstationer. Litar inte på de slingor som sitter ibland på långa leder i exv Frankrike eller Italien.

Mvh Kai
 
Även jag (som grön klippklättrare) har alltid en Petzl Spatha small i selen om det någon gån gskulle behövas. Även en liten nödvisselpipa, samma som finns på Klättermusens nya jackor, finns med. Borde bäras av alla klättare tycker jag.
 
Har också en kniv, den där blå med vanligt blad och ett hål i (tror att det är den ni övriga här ovan också har). Tycker den är helt ok att få upp med en hand. Det finns ju en till med sågtandat blad i samma serie, men den tyckte jag var meckig att få upp med ena handen. Beror säkert på vilka händer man har, så testa i butiken.

Har tack och lov inte behövt rädda någon med kniven, så just den är inte testad skarpt i det hänseendet.

Har den även hängandes på ryggan när jag vandrar, det är ju så bra just att den kan hänga lättåtkomlig. Den hänger lika fint på byxorna i svampskogen, så jag kör min som allroundkniv utomhus. En fördel till är att den är lätt.

Klättra med slidkniv? Då måste det ju vara en sån där barnvariant med parerstång så att den inte faller ur slidan om du åker uppockned. Skräck om någon skulle sumpa en kniv på klippan och jag klättrade under... tror inte ens en hjälm skulle klara detta.
 
Petzel

Phuu..
Jag tycker att spatulan är en av de sämsta knivar som finns, de ex jag har tittat på har varit förhållandevis slöa och mycket svåröppnade med en hand.
Vilken kniv med enhandsöppning fungerar ju bättre. Visst är det coolt med en kniv som kan hänga i en karbin, men sätt en liten kniv med enhandsöppning (thumb pin) i en jojo istället så har ni nått som kanske funkar...
 
Jag har aldrig klättrat eller hoppat fallskärm, men blev för 3 år sedan vittne till en fallskärmsolycka.
Dom som tog hand om han som blev svårast skadad hade ”skärknivar”. Med dessa knivar skar dom isär fallskärmsutrustningen.

Vad jag förstått så här långt efteråt finns det någon liknande kniv för att skära av bälten i bilar efter en trafikolycka, och bältesknivar är obligatorisk i rallybilar http://web.sbf.se/regler/up/2/RY_TK.pdf

400x400.jpg

Bild från Uffes Hopp Shop

Per Brune
 
Gerber E-Z-out

Under barmarkssäsongen så har jag en liten söt Gerber E-Z-out i fickan. Den går att fälla ut med en hand (om man inte har handskar på sig) och är tillräckligt liten för att aldrig vara ivägen. Dessutom är inte hela bladet sågtandat, så man kan ha kniven till mer än att bara kapa rep/snören/bandmaterial med.

Nackdelarna med den är att den är för liten för att användas med vantar och att den är i minsta laget om man ska laga mat.
 
Brune; sa:
Vad jag förstått så här långt efteråt finns det någon liknande kniv för att skära av bälten i bilar efter en trafikolycka, och bältesknivar är obligatorisk i rallybilar

En liten urspårning...

Om du kollar på tex biltema så finns det en nödhammare för att krossa glasrutor som har en sådan kniv inbygd. Finns något liknande på mekonomen också. Förut förekom det att dessa bältesskärare delades ut som reklamprodukter för att man skulle ha dem tillgängliga i bilen. Det har dock upphört eftersom det kan vara ganska farligt.

39-555_l.jpg


Exempel:

En bil voltar och hamnar upp och ner. En andra bil stannar vid olyckan och ser personerna som hänger upp och ner i säkerhetsbältena. Personer blir såklart mycket stressad och agerar instinktivt. Drar sig till minnes kniven för att kapa bälten med, hämtar den och kapar bältena vilket leder till svåra nackskador på samtliga i den violtade bilen. Att plocka ut någon som hänger upp och ner är tydligen en svår teknik och det är ju ganska lätt att haja att det är farligt att dimpa ner i biltaket med huvudet före. Men i en olyckssituation är det inte säkert man tänker klart.

Själv har jag en nödhammare med bälteskapare i bilen, medveten om de risker det innebär. Ska man kapa bälten borde det också gå bra med saxen i första hjälpen-väskan som jag hoppas alla har i sina bilar.

/A
[Ändrat av ala 2006-08-04 kl 11:59]
 
Tack för alla svar,

Finns det något läge där man kan komma att behöva en "riktig" kniv och inte bara en "remskärare".

Fördelarna med remskärarna verkar ju vara att dom är lätta att hantera och svåra att skada någon med.

Jag såg ett inlägg på nätet från en engelsk klättrare - han hade med sig en nagelsax i selen (han hade ett litet fack på taklpåsen där den passade bra i). Lätt och aldrig i vägen. Inte riktigt det jag är ute efter dock.

Mina kriterier är:
Ett verktyg som funkar för de flesta eventualiteter
Ska kunna hanteras med en hand
Ska kunna hanteras med handskar
Ska kunna fästas på selen el dyl (och inte falla ur)

Ser ut som att jag lutar lite mot en "remskärare" men förslag emottages tacksamt. Såg bla ett tips om denna på en site.

http://www.trango.com/prod.php?id=104

Som sagt alla tips emottages tacksamt. Jag är fortfarande öppen för förslag på slidkniv - har svårt att se att kniven skulle falla ur slidan (det gör inte min slidkniv i alla fall). Däremot är den lite besvärlig att fästa i selen (anpassad för bälten).

Micke
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.