Klätterbar is runt Stkhlm

Eftersom just flyttat in i stan och inte har sålt mina yxor tänkte jag ta chansen nu när det frusit. Men var finns det isklättring runt stan?

--Henrik
 
Is i sthlm

Tjena!

Det finns mycket lite i isväg i stockholm, men två områden värda ett besök är dels Åva i Tyresta nationalpark där det finns ett längre sva samt flera fristående, korta ispelare. Jag vet inte exakt vart Åva-svaet ligger men kolla en karta samt sök på nätet efter is i ÅVa så träffar du nog rätt. Vidare kan man träna invid vägen vid Finnboda varv (Nacka, strax efter Danvikstull) där det faktiskt finns en vertikal pelare om ca 8-10 (?) meter.

Lycka till
 
När kommer isen normalt?

Finns det redan en pelare vid Finnboda? I denna värmebölja förväntade jag mig ingen is än på 1 månad.

När kan man normalt vänta sig något enkelt prova-på-ställe i Stockholms närområde? Någon som vet?

Vi är några som skulle vilja göra ett prova-på-besök den 24 januari. Vet någon vem som kan arrangera ett sådant?

Finns det inget ställe som man sprutar i Stockholm?
 
Israpport

På gott och ont och efter moget övervägande känner jag mig manad att svara på din fråga. (vad gör man inte för en isklättrarkollega?)

Var vid isen på Nacka Strand i helgen och klättrade en del. Isen inne i "juvret", den längsta leden, var helt klart klätterbar. Det finns även en hel del kortare turer på fallen alldeles intill.

Det gick t.o.m. att leda på det "stora" fallet (läs det längsta turen ~13 meter)

Där kan du t.ex. att göra tre varianter av insteg, varav ett är mixad klättring i ca: 3 meter...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.