Kläppen - helagstoppen - kläppen på en dag??

Är jag helt ute och cyklar om jag tänker mig vandra från kläppen till helags, nå toppen och sen tillbaka till kläppen på en dag? Är ganska bra i form men kan ju inte jämföra fjällvandring med grusvägsvandring". Har inte tänkt att övernatta utan har bara en dag på mig, kan dock komma iväg tidigt, sen kan man väl äta lunch vid helags om jag har förstått rätt!?
 
Det bör du kunna, var ledare en gång gör en friluftsfrämjargrupp emd tonåringar som gjorde Kesudalen, toppen och tillbaka på en dag. de var trötta då de kom ner, men nöjda

det blir en lång dag, men sålänge du vet det så...
 
Jag besteg Helags för två veckor sedan. Från fjällstationen till toppen och tillbaka tog det mig under fyra timmar. Men det var efter en god natts sömn och en stadig frukost. Samt i bra väder. Från Kläppen till Helags fjällstation är det 13 km uppförsbacke. Visst går det men räkna med minst 12 timmars vandring.
 
Stigen mellan Kläppen och Helagsstugorna är väldigt lättgången. Tog mig 3 timmar att gå dit, 2,5 tillbaka. Det beror sedan på hur mycket tid man tar på Helagstoppen.
 
Det är ju främst för att vandra i fjällen jag ger mig ut men helagstoppen är något jag skulle vilja utmana mig själv med. Men om det inte är så brant upp så finns ju möjligehetn att jag skulle kunna gå upp på 3 tim eller mer. Funderar dock på om jag ska ta med mig kängorna i ryggsäcken och använda mina löparskor upp till helags istället för kängorna och byta före jag går upp på toppen, hur ser det ut, är leden upp till fjällstationen torr och fin, grusig, stenig?
 
Om jag ritar in rutten lite grovt i google earth får jag upp följande siffor:

Avstånd 31,1 km
Höjdvinst/-förlust: 1187 m, -1186 m
Maxlutning: 34,7%, -50%, gen. lutning: 7,6%, -6,7%

Det låter inte som något jag personligen skulle njuta av, men vi är alla olika. :)

Jag kommer inte ihåg hur lång tid min senaste Helagstopptur tog, men 4 timmar låter väldigt lite, i alla fall om man som jag vill ha mat i magen, vila fötterna, fotografera och hinna känna efter på vilken fin plats jag är. :)
 
Om jag ritar in rutten lite grovt i google earth får jag upp följande siffor:

Avstånd 31,1 km
Höjdvinst/-förlust: 1187 m, -1186 m
Maxlutning: 34,7%, -50%, gen. lutning: 7,6%, -6,7%

Det låter inte som något jag personligen skulle njuta av, men vi är alla olika. :)

Jag kommer inte ihåg hur lång tid min senaste Helagstopptur tog, men 4 timmar låter väldigt lite, i alla fall om man som jag vill ha mat i magen, vila fötterna, fotografera och hinna känna efter på vilken fin plats jag är. :)

Mina fyra timmar var när jag var utvilad och full av energi. Dessutom visste jag att jag inte skulle göra något mer den dagen (=sitta och läsa i Storstugan). 5-6 timmar är väl en rimligare gissning. Längre om det är blåsigt och/eller dimma. Till den totala tiden tillkommer tid för vila, fika, lunch, etc.
 
Den aktuella sträckan är lättgången på så sätt att det inte är någon tuff teräng eller stora vad som ska passeras. Större delen består av en väl upptrampad stig som bitvis har mindre inslag av sten och mjuk/blöt mark. Du behöver endast kängor om du verkligen ogillar att bli blöt om fötterna eller om du tycker att det hjälper dig på vägen upp för Helags. Du bör klara det med två par gymnastikskor för att spara vikt men ändå ha något tort att byta med inför "klättringen" på Helags.
 
Från Kläppen till Helags och tillbaka är en fin lättsam promenad utan allt för mycket upp eller ned. Det är dock som sagt 12km enkel väg.

Men från Helags Fjällstation upp till Helags toppen är det stundtals rejält brant och med mycket stenblock att hoppa på. Det är bara bitvis en normal stig så att säga.

Vi sov på stationen och startade utvilade och med mätta magar. Det tog oss det 6 timmar att gå från stationen till toppen och tillbaka. Vi hade dock lite problem med skavsår och smärtande vadmuskler på vägen ned så hade kanske teoretiskt kunnat kapa någon timme.

Vi gick sedan ned till Kläppen igen och det var inte helt optimalt för oss utan med facit i hand skulle vi nog sovit på stationen en natt till. Men är du i bra fysisk form så och är beredd på en lång dag så är det absolut möjligt. En vandrare vi träffade på vägen hävdade att det går lite fortare att gå upp till toppen om man går längs kammen till höger, och inte till vänster som de flesta väljer. Jag har själv bara gått längs den vänstra kammen så jag vet inte om han har rätt.

/lasse
 
Från parkeringen i Kesudalen kostar det inte mycket energi att ta sig till Helags fot så om du tvekar och kan ta dig dit så kanske det kan vara ett alternativ.
 
Jag har gjort det på en halv dag, med cykel. Ska man gå så tar det tid. Knä och leder måste vara i bra skick. Jag skulle ta med ett tält. Alternativet är att du sover på stationen om du skulle känna dej trött efter toppbestigningen.
 
Från Kläppen till Helags och tillbaka är en fin lättsam promenad utan allt för mycket upp eller ned. Det är dock som sagt 12km enkel väg.

Men från Helags Fjällstation upp till Helags toppen är det stundtals rejält brant och med mycket stenblock att hoppa på. Det är bara bitvis en normal stig så att säga.

Vi sov på stationen och startade utvilade och med mätta magar. Det tog oss det 6 timmar att gå från stationen till toppen och tillbaka. Vi hade dock lite problem med skavsår och smärtande vadmuskler på vägen ned så hade kanske teoretiskt kunnat kapa någon timme.

Vi gick sedan ned till Kläppen igen och det var inte helt optimalt för oss utan med facit i hand skulle vi nog sovit på stationen en natt till. Men är du i bra fysisk form så och är beredd på en lång dag så är det absolut möjligt. En vandrare vi träffade på vägen hävdade att det går lite fortare att gå upp till toppen om man går längs kammen till höger, och inte till vänster som de flesta väljer. Jag har själv bara gått längs den vänstra kammen så jag vet inte om han har rätt.

/lasse

Kammen till höger, är det den norra kammen du menar? Jag trodde alla gick den vägen.

En alternativ väg som är betydligt längre men absolut en fin dagstur är att gå runt helags på sydsidan och svänga in mellan helags och predikstolen. Sedan rundar man helags västra fot och går upp på kammen mellan helags och norra halagstoppen. Därifrån svänger man söderut uppför ett stenparti tills man når stigen på den norra kammen och fortsätter på den tills man når toppen. Jag gick denna väg i somras. Jag som är höjdrädd så in i helvete hade inga problem att gå denna väg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JimmyH Ljungdalen (Kläppen) till Gåsen via Ljungans Vindskydd och Holkendurrie? Fjällvandring 10
ZettLind Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 27
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Jepped Kläppen - Helags Fjällvandring 5
Görane Ta sig från kläppen/ljungdalen till Tossåsen. Fjällvandring 9
stenis94 Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 2
Martes Vandringsbart från Kläppen upp mot Torkilstöten? Fjällvandring 2
bergdahl.olle Kläppen - Ljungans vindskydd Fjällvandring 5
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
John_T Alternativ parkering till Kläppen och Torkilstöten i Ljungdalen? Fjällvandring 3
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
matsson Kläppen-Helags m barn vandra el. cykla Fjällvandring 3
Crimper Ljungris till Kläppen Fjällvandring 6
bertilstenfeldt Vålåstugorna till Kläppen Fjällvandring 3
Foss VARNING! Kläppen är INTE Kläppen :) Fjällvandring 4
Brig Kläppen Helags med sexåring Fjällvandring 9
Lisa A Tälta i kläppen Fjällvandring 5
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
matte_upp Transport från Funäs till Kläppen (Helags)? Fjällvandring 3
MagdalenaS Utgång från Vålådalen eller Kläppen? Fjällvandring 12
Michael777 Med hund mot Syltoppen och Helagstoppen? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.