Klädsel vid längdåkning

Nån som kan tipsa om hur man lämpligast klär sig vid ett träningspass på längdskidor vid t.ex -7 grader?
Jag kör ett super underställ samt löpartights på benen. Det funkar jättebra. Men på överkroppen tycker jag det är svårare. Även där kör jag ett super underställ följt av en "lager 2" tröja. Men sista lager där?

Provade med min vindtäta Gore jacka som jag har när jag cyklar. Blev hur fuktig som helst innanför den.
Vad är lämpligast som sista lager? Kanske ska jag bara ha super underställ + en tunn jacka av något slag, men vilket?

kalalokki
 
Underst har jag ett klassiskt Craft underställ, ovanpå det löpartights och på överkroppen en tunn microfleece med hög krage. Utan på allt har jag ett Nike vindställ av microfiber, av samma typ som Craft, Dobsom R90. Det enda jag kan klaga på med den klädseln är att jag fryser om nacken och kotorna mellan skulderbladen, för att åtgärda detta har jag börjat täcka området med en liten frottéhandduk innan för microfleecen och det funkar hyfsat.

Jag använder samma kläder oavsett om jag springer eller åker skidor, så när som på frottéhandduken.
 
..
... Men sista lager där?

Provade med min vindtäta Gore jacka som jag har när jag cyklar. Blev hur fuktig som helst innanför den.
Vad är lämpligast som sista lager? Kanske ska jag bara ha super underställ + en tunn jacka av något slag, men vilket?

kalalokki

Vanlig träningsoveralljacka. Typ dobsom R90. Finns hur mycket som helst att välja på. Annars helt rätt (membran är som du märkt inte så bra,,,). Som lager 2 kan du ta vad som helst, funktions-T-shirt, ett till underställ med mera. Allt efter hur varmt du vill ha det. Du lär dig,,,
 
Jag har samma som när jag springer, ett craft syntetunderställ och ett par craft vinterlöptajts, dvs vindtäta på framsidan och lätt fodrade med microfleece. På överkroppen har jag craft syntetunderställ, en tunn fleece och en vindtät och vatten avvisande jacka från everest som släpper ut fukt mycket bra. Jag har tunna pjäxor och en socka i, seger ullfrotté. Jag är helt ny skidåkare men har åkt massor nu i dec i just ca 7-8 minusgrader. Det här funkar utmärkt för mig!
 
Underst har jag ett klassiskt Craft underställ, ovanpå det löpartights och på överkroppen en tunn microfleece med hög krage. Utan på allt har jag ett Nike vindställ av microfiber, av samma typ som Craft, Dobsom R90. Det enda jag kan klaga på med den klädseln är att jag fryser om nacken och kotorna mellan skulderbladen, för att åtgärda detta har jag börjat täcka området med en liten frottéhandduk innan för microfleecen och det funkar hyfsat.

Jag använder samma kläder oavsett om jag springer eller åker skidor, så när som på frottéhandduken.

Ett tips till dig är att köpa en väst, finns i kort modell, typ bolero. Den går ner till under skuldrorna och upp i nacken, går fram över axlarna. Tyvärr har jag inte märket, men ett tips är att ringa Femmans sport i Gbg, de borde veta! Tror det var där jag såg den, nämligen! Frotte suger ju upp svetten och kan ju få motsatt verkan efter en stund!
 
Nån som kan tipsa om hur man lämpligast klär sig vid ett träningspass på längdskidor vid t.ex -7 grader?
Jag kör ett super underställ samt löpartights på benen. Det funkar jättebra. Men på överkroppen tycker jag det är svårare. Även där kör jag ett super underställ följt av en "lager 2" tröja. Men sista lager där?

Provade med min vindtäta Gore jacka som jag har när jag cyklar. Blev hur fuktig som helst innanför den.
Vad är lämpligast som sista lager? Kanske ska jag bara ha super underställ + en tunn jacka av något slag, men vilket?

kalalokki


Det är faktiskt inte helt enkelt att få till det där. Funktionsplagg är enligt min mening för täta (gore, windstopper o likn) eller släpper igenom för mycket luft (hypervent osv) fartvind och ibland blåst kan göra att man blir ganska rejält nerkyld.

Du skriver "träningspass" så jag utgår ifrån att det är högt tempo och sedan raka vägen hem, när jag kör så har jag nu dom här kalla dagarna kört med ganska många lager men inget helt tätt. Alternatvit en klassisk gammal "vindoverall" i 100% tät vävd bomull. Det sitsnämda är ju mer eller mindre förbjudet att nämna i samband med funktionsplagg men enligt mig den bästa kompromissen. Står emot vind tillräckligt bra och är inte helt tät.
 
Brukar använda ett underställ (nättröja i ull samt vanlig superunderunderställsbyxa)+ powerfleese utanpå.
Det räcker bra,nu när vi har riktigt svinkallt tar jag ett lager till,tunna ullkalsonger samt superställströja.Vid hundkörning även en väst utanpå.
vanliga träningsstrumpor duger bra,när det är kallt två jättetunna ullstrumpor istället.
Fuskpolo i ull är skönt att ha vis sträng kyla.
Öronlappar + fleesemössa.Eller ullmössa när det är riktigt kallt.
Varma skidhandskar;coach från Lillsport är fina."Krabbhandskar" vid hundkörning håller händerna komfortabelt varma.
Är det varmare än ca -5-7C går det ju bra med tunnare handskar och höstens löparställ istället för fleeseställ.
 
hej britt
jag blev lite nyfiken : "Krabbhandskar" ??
vänligen nils

Tex
http://www.pearlizumi.com/publish/c...men/ride/accessories/0.-productCode-8820.html

Det jag nu, efter en knapp månad som längdåkare, tycker funkar bäst för träning är;
underställsbyxor + softshellbyxor på benen. På överkroppen har jag kört 2 underställströjor + en "sommar"-softshell. Jackan är inte helt vindtät. Det har funkat i temp mellan strax under 0 och -13 ungefär.
Justeringen av värme gör jag på huvudet och halsen.
Windstoppermössa + buff, bara mössa, bara buff som pannband, de möjliga kombinationerna är många.

Det jag börjat fundera på nu är vad jag skulle ha på mig om jag vill åka en längre "fika-tur"? Känns som om det skulle bli väldigt klumpigt att köra skate i skalbyxor tex...
 
Man ska inte åka runt och plåga sig...

...i för kalla kläder men jag tycker att många här verkar klä sig väldigt varmt. Bäst blir det ofta om man klär sig så pass svalt att man fryser lite de första fem minuterna för att sedan få upp värmen.

Jag kör en tunn craftjacka com är vindtät på framsidan och ventilerar på ryggen. Under den bara ett tunnt underställ. (icebreaker 200 eller vsnlig craft). Fungerar fint ner till minst -7. Lillsport coach är ett par bra lite tjockare handskar som jag ockå åker med i ungefär samma temperaturerer. På benen gäller samma koncept som överkroppen vindtätt på framsidan och underställ om det behövs. Jag klarar mig ofta med lite svalare kläder på benen.
 
Löparjacka

Leta bland löparjackorna. Jag har en som är vindtät framtill men består av fleece bak och på undersidan av ärmarna. Alltid varm och torr.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jerklaren Utrustning/kläder vid alpint Skidor allmänt 16
sanna.h Längdåkning nybörjare Skidor allmänt 38
apfaktor Startpaket för längdåkning. Skidor allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.