Kläder & säkerhet

Jag och min särbo-svåger (vilket ord!?) åkte från Kalhäll upp mot Bro och sedan söderut mot Hässelby på kanonfina och väl bäriga isar. På väg tillbaka mot Kalhäll hörde vi rop på hjälp. En äldre ensam man hade inte observerat en råk som uvidgats vid en sjövärmepump-anläggning och gått i ... kommit helt under vatten ... hängde på iskanten men orkade inte ta sig upp själv. Ett par andra personer hade kommit dit men saknade livlina!! Tack vare min livlina och två personer lyckades vi få upp honom .. tung, nedkyld och chockad. Det visade sig att en av anledningarna till att hand hade så svårt att ta sig upp var att han hade kraftiga bomullskläder - anorack, byxor, underkläder mm - som vägde bly som blöta.

Kläder vid långfärdsskridskoåkning har debatterats en hel del här ... men utifrån bekvämlighet ... hur är det med säkerheten? I vattnet kanske de olika materialen inte har så stor betydelse .. men uppe över ytan! Kommentarer och idéer kring klädvalet och säkerheten??
 
tiddelipom; sa:
Jag och min särbo-svåger (vilket ord!?)
"Svårbo"?

Skalkläder håller ju ute vätan ett tag och funkar under den tiden som flythjälp, men när vattnet väl hittat in i alla öppningar kan det vara svårt att få ut det; man blir som en enda vattenballong. Har testat detta sommartid, som tur är inte vintertid.
 
Tighta kläder

Tighta kläder har bara fördelar.

Mindre luftmotstånd.

Mindre vatten i kläderna att värma upp vid plurr.

Mindre luft att värma upp ovanpå isen. Mindre luftväxling in/ur kläderna gör att man behöver mindre kläder.

Och framför allt i det här sammnahanget.
Tighta kläder samlar inte så mycket vatten när man skall över iskanten.

----

Vad beträffar materialet på kläderna tror jag inte det har så stor betydelse över kanten däremot för hur tunga kläderna är i ryggsäcken efter ombytet.

Syntetkläder kan t o m återanvändas efter plurret plurr utan ombyte eller urvridning! Ylle värmer hyggligt även efter om man vrider ur.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...