Kite Skiing och Telemark...

Hej!
Hörde om några som åkte skärm uppför berget och
sedan utför.. Är det någon som vet mer om detta,
verkar kul tycker jag.
 
Kiteskiing

Hej

Jag är sedan ca en månad tillbaka ägare till en kite. Jag köpte den via en nätbaserad shop med säte i Luleå. Firman heter Dacon.biz. Med kiten följde en "produktfilm" där de kör kite på såväl vatten (bräda), is (hockeyrör), som snö (slalomskidor). Vad gäller snövarianten kör de på filmen i något som ser ut som svenska fjällen med slalomskidor såväl uppför som svävande nerför. Ser riktigt kul ut. Då jag själv är ny i det hela håller jag som bäst på att lära mig flyga kiten på ett bra sätt. Så sent som igår fick jag mig dock ett riktigt garv. Jag och min bror var vid några stora nyslagna gräsfält där vi brukar flyga. vinden var hyfsad så kiten var jobbigt att hålla emot. Det blev en hel del skoåkning. Då kom vi på att jag i min kombibil har en stor bagagerumsmatta i formpressad hårdplast (med uppvikta kanter). Denna satte jag mig helt enkelt ner på och "surfade iväg" över marken, mycket roligt och grönska på kläderna.
 
Kul att någon provat..
Vad snackar vi för pengar här?
Vilken storlek behöver man?
såg att det fanns allt ifrån 2500:- till över 10!

Verkar det gå att köra telemark på platt mark?

Gissar att det inte finns så mycket beg. än...


/Daniel
 
Hej igen
Den kite jag köpte var en Windtools Stamos 8.0 dvs 8 kvadratmeter stor. Den funkar bra såväl till sommar som vinteranvändning. Det är en ganska bra allroundstorlek som funkar från 4 sekundmeter och uppåt. Hur långt uppåt törst jag inte säga då det beror så mycket på hur duktig man är (men sannolikt upp till en 10-12. Vilken storlek man behöver beror på vad man väger (jag väger ca 75 kg) och i vilka vindstyrkor man vill köra. Ju kraftigare vind ju mindre kite. Är man ordentligt tung kan man behöva gå upp lite i storlek på kiten av den anledningen. Egentligen kan jag ännu lite för lite för att gå in på några djupare teknikaliteter. Mitt råd är att skriva och fråga Ola eller Lars på Dacon.biz. De kan mycket och svarar gärna på frågor. Vad gäller priset fick jag betala 6500 kr. För det fick jag kiten, en sele, bomen man håller i, linor (30 m) samt en rygga till allt. Vad gäller frågan om telemarksåkning på platt mark funkar detta alldeles ypperligt. Funkar slalom funkar telisar. Jag vill minnas att det är finns några stillbilder på daconsidan som bl a visar en telisåkare som tolkar kite. Sen vill jag också minnas att Ola Skinnarmo ibland använde en kite under sin skidfärd mot sydpolen.

mvh Daniel
 
Som ett gift.

Köpte själv en kite förra våren och åker bara på telisar. Det är nått alldeles hemskt, så kul de är när det blåser bra. Vid påsk var vi (min fru och en kompis) uppe i Åre-trakten och körde kite på Gevsjön i ca 7-10 m/s. Jag har aldrig åkt så fort på ett par skidor förr (trots 6 år som telisåkare). Vi bodde på STF:s stuga (eller var det nu Friluftsfrämjarnas?) i Duved. På påskafton hade vi bokat middag uppe på Blåhammarens fjällstation och gjorde då en dagstur dit. Under dagen testade vi kitarna uppe på fjället för första gången men det blåste tyvärr lite för mycket. Lite senare (ca 17:00) mojnade vinden nästan helt och vår kompis (som har en 9 m^2 kite) fick upp sin drake och kunde kita fram överfjällvidderna i skymningssol fram till Blåhammaren. Helt "#¤%& fantastiskt, han var lyrisk. Jag har en 7m^2 kite och fick tyvärr inte upp den då. Jag har dock åkt en del nere i Sundsvall där jag bor och prova inte för man blir såld. Det finns massor med kiting länkar om just att köra på snö. En av de bästa är dock http://www.kite.no och där finns även ett bra ställe att köpa begagnad utrustning.

MVH Urban.
 
Kite.no rules...

Man kan bygga sin egen kite också (länkar finns här på utsidan i tidigare trådar). Har själv sökt bygga en Trident men misslyckades totalt då tyget va helt kasst.

Skall man bygga själv skall man nog starta med något enklare typ Nasa Wing.

Hemskt sugen på att köra Kite genom Sarek... till våren! Ehhh...


MVH
Jmlove
 
Javisst går det!

Visst går det att göra toppturer med kite. Det kräver dock att vinden är rätt. Jag har en kite sedan i våras, och han köra den en del i Luleå skärgård och fjällen innan snön försvann. I påskas var jag och en kompis en bra bit upp på södra Sytertoppen. Vi hade bara tänkt leka ett tag, men innan vi viste ordet av var vi halvägs upp på toppen. (Vi vände på 1400 m höjd eftersom det blåste rätt kraftigt och vi inte ville blåsa av fjället.) Om vi hade haft mer tid och stighudar, så hade vi lätt tagit oss upp på toppen.

Det är häftigt hur brant man kan ta sig uppför om det bara blåser lite medvind. Man får dock ta det försiktigt i branta/steniga omgivningar, eftersom bromssträckan kan bli rätt lång. Därför fungerar nog kiten ännu bättre på platta anmacher till topparna. När det är hyfsat platt kan man även kryssa mot vinden.

Att välja en kite är ett projekt. Det vimlar av olika modeller, storlekar och tillverkare. Min kite är en
5 kvm Borrego från Pro Design, som jag har köpt genom http://www.adventuregellivare.se/ den kostade 6000 kr och fungerar bra både på land och på vatten. Om du nöjer dig med en kite som endast fungerar på land, kan du komma betydligt billigare undan. Det går även att få tag på begagnade kitar. Utvecklingen går frammåt med racerfart, så en äldre kite är inte lika snabb/lättstyrd/stabil, men ofta betydligt billigare.

Jag har kört min kite i vind från 2 upp till 12 m/s. Under 4 m/s är den svår att starta, och har lite väl dåligt med kraft. Över 8 m/s klarar jag inte av att kryssa, utan förlorar höjd. (Med mer övning
kan jag säkert köra i kraftigare vindar.) På vatten behöver man en betydligt större kite. Min är för liten tills det börjar blåsa över 6 m/s.

/Ylva
 
Kitekurser

Tjeena!!
Det verkar underbart att köra kite efter alla beskrivningar här, och bilder/filmer jag sett. Men att direkt satsa en 5000-7000 går inte för sig för mig, då jag lever på ca 950 kr i månaden. därför undrar jag om det finns några prova-på kurser i fjällvärlden, tex åre (som ju brukar ha det mesta..)
jag bor i sundsvall, och med snart eget körkort kan jag ju ta mig en bra bit om jag vill!
Åka på snö verkar häftigt tycker jag, då det annars är mycket skidor som gäller.

hoppas på många tips nu!!

Sara
 
Hej Sara.

Om du ringer till http://www.flysports.se/ kan du nog få lite info. Jag köpte min kite där och Peter brukar var i Åre-trakten på vintern och utföra utbildningar på skärmflygning. Han brukar då ta med sig ett antal kitar och köra lite med dessa då det blåser för mycket för skärmflygning. Ring dit bara och hör vilka möjligheter som finns. Annars kanske du kan följa med oss på någon sjö runt Sundsvall när väl isen lagt sig så får du prova lite.

MVH Urban.
 
Oj oj oj...
Har alltid tyckt att kite skulle vara kul att prova men har inte sett så mycket av det.
Men efter att ha varit inne på "kitesidorna" som ni har tipsat om så skulle det inte bara vara kul, utan nu är det också ett måste!!!
Kite:en måste vara den bästa uppfinningen på länge...

Vi syns på rakorna och i uppförsbackarna =) /Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crimper Pjäxor telemark - ens lönt att försöka sälja? Telemark 4
edstorm Åsnes Storetind (för tur/topptur/telemark) Telemark 7
LRC Veckoträning i Ladängen Telemark 6
jossan06 Skojig pistskida för telemark Telemark 3
Arfvid Upptaktsresa telemark 9-12 dec i Tänndalen Telemark 1
Hymer Är telemark-slalom kombi uppfunnen? Telemark 12
everest4ever Nordic Telemark skidor? Telemark 8
afro reservdelar sökes till r8 cobra rottelfella Telemark 3
signurr Telemark- turskidor Telemark 3
annalotten Telemark på Head Mojo 90? Telemark 2
flindra Åka telemark med turskidor? Telemark 23
Selmira Telemark i Storulvån Telemark 1
teoek Telemark uppför åreskutan. Telemark 1
bredviken Förträning telemark Telemark 6
Berglind Telemark med ungdomens twintip? Telemark 6
Jonik lätta topptursskidor för telemark Telemark 11
bredviken Telemark v1 tandådalen Telemark 0
Friahälar Slalomcarvers för telemark? Telemark 5
Deepwood Telemark med Åsnes och Lundhags??? Telemark 5
pagren Telemark vs. Slalom Telemark 8
bredviken Kurs i telemark 18/19 dec i Sälen? Telemark 0
Rodluvan "Træningslæger" telemark Telemark 9
blomma Skarknivar till telemark Telemark 9
Ix Ryggsäck till telemark?? Telemark 5
Bjurtjärnsindianen Telemark Telemark 3
koffle Rossignol Bandit B1 <> Telemark T2?? Telemark 3
anbr Telemark i Valdisere Telemark 1
Mezzner X-adventure för telemark? Telemark 2
martin köhler Head Monster som telemark skida? Telemark 3
Telemarkssving Offpist i Telemark Telemark 1
ptengvall Lapin Kulta Telemark Trophy Telemark 1
rjmh Telemark utrustning till barn Telemark 2
fibbla Hyra telemark nära göteborg? Telemark 2
bredviken Åka på is/hårt med telemark? Telemark 14
Graip Telemark/topptur Telemark 6
guldbrand Telemark Telemark 2
Jätte Micke Student SM i Telemark Telemark 0
d-b Dyra skid-/telemark-/snowboardkläder? Telemark 15
ansun Telemark med UCPA Telemark 8
sjom Telemark i Val Thorens Telemark 1
l_hakan Telemark i Livigno Telemark 0
Tilde Knä och telemark? Telemark 16
christoffer olsson Telemark+kitzbühel=? Telemark 0
Vinddriven Völkl G4 för telemark? Telemark 2
mariah Telemark tjejer... Telemark 0
Noel Teneighty - Telemark? Telemark 1
Noel Telemark Film Telemark 1
Nyhren Student SM i tur telemark? Telemark 1
stelow Finns det bra komiskidor för tur/topptur/telemark Telemark 9
telemark Telemark 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.