Kisuris - Suorva..

... vilken är bästa väg från Kisurisstugorna till Suorva tro? Första problemet är att välja sida om Sjnjuftjutisjåkkå, nord eller syd? Går det att komma över senare om man väljer södra sidan? Har sett ungefärlig storlek från Nijaks topp, men svårt att bedömma passerbarheten..

Någon som har någon karta/beskrivning över sin tur över Kassalako utan att bli dränkt av vatten? Vet att det är rejält blockigt.

Sista biten, förbi Stuotakjaure i norr om "rutten" och Nuortap Adtji straxt söder om rutten innebär inga problem vad jag kan se?

// Jocke
 
Gássaláhkoväg

hej Jocke
Den gröna streck var min väg över Gássaláhko juni/juli 1998 mot Suorva. Det går alltså at korsa sjömosaiken. Troligen hittar du mer lämplig väg västerifrån.
Din västra väg finns det andra tråd om, t ex där man vadar Suottasjåhkå vid Nijákskajdde. Jag minns inte att man vadar Sjnjuvtjudisjåhkå - du får välja sida.
Framkommit till Nuortap och Oarjep Atjek - det är blockhav tills dess - går du lätt söderom och sen väljar du evt den norra rutt Sliehkokjaure
 

Bilagor

  • sarek09kort1mini.jpg
    sarek09kort1mini.jpg
    76.3 KB · Visningar: 957
Har..

.. lagt en preliminär väg söderom. Sen över Kassalako tror jag att jag hittat en hyffsat torr väg. Ge gärna synpunkter!
 

Bilagor

  • Padjelanta1.JPG
    Padjelanta1.JPG
    99.5 KB · Visningar: 909
  • Padjelanta2.JPG
    Padjelanta2.JPG
    104.3 KB · Visningar: 1,258
Har gått över snjuftjdis nånstans i närheten av den förfallna kåtan.Passerbarhet beror nog helt på vattenstånd på den sträckan
 
Har gått över snjuftjdis nånstans i närheten av den förfallna kåtan.Passerbarhet beror nog helt på vattenstånd på den sträckan

Kanske bäst att ta sig över till norra sidan direkt och gå vid Ahkkas fot mot Kassalakko. Vädret brukar vara emot mig i Sarek... senast regn 12 av 14 dagar.. ;)

// Jocke, som hade ett helvete med Mihkkajegna i regn..
 
Kanske bäst att ta sig över till norra sidan direkt och gå vid Ahkkas fot mot Kassalakko. Vädret brukar vara emot mig i Sarek... senast regn 12 av 14 dagar.. ;)

// Jocke, som hade ett helvete med Mihkkajegna i regn..

Det kan ju vara fullt realistiskt att gå södra sidan av Sjnjuvtjudisjåhkå och vada den uppströms sammanflödet från Suottasjjåhkå. Där heter jokken som bekant Nijákjågåsj, och den är betydligt mindre än Sjnjuvtjudisjåhkå. Fast om du nu har sån otur med vädret så kan ju även den plötsligt bli stor...
 
Första problemet är att välja sida om Sjnjuftjutisjåkkå, nord eller syd?

// Jocke

...när jag funderar vidare tycker jag att norra sidan också verkar intressant. Jag har bara gått biten från Nijákskájdde fram till Rákkásjåhkå, men den sträckan var lättgången och trevlig. Gott om renstigar utmed Sjnjuvftjudisjåhkå, och dessa stigar verkade fortsätta i riktning mot Treparksmötet (jag kan dock inte garantera att de verkligen finns hela vägen).

På kartan ser det snårigt ut den första kilometrarna om man börjar från Treparksmötet, så om det inte finns renstigar kan det vara jobbigt. Men någon på Utsidan bör väl ha gått här och skulle kunna berätta.
 
Hej!

Sträckan Rakkasålke-Kassalako på Ahkkas sydsluttning är ganska lätt att gå, har ritat in min färdväg på kartan. Dock är det otroligt tidsödande att gå mellan de två röda strecken. Stenigt och sankt. Passera Vartojaure med ett par hundra meters marginal, så tjänar du massor med tid.

På Vartojaures norra strand finns fina tältplatser, och därifrån är det lätt gjort att bestiga Ahkkas Stortopp från sydost, via det nervkittlande haket.

häpp / Filiokus
 

Bilagor

  • ahkkas fot.jpg
    ahkkas fot.jpg
    59 KB · Visningar: 694
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut1008 Kisuris - Alka Fjällvandring 2
lleon Kisuris Fjällvandring 1
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
JTTTOTW Suorva - Guhkesvágge - Sarektjåkkås Stortopp Fjällvandring 8
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
Örnsätrarn Stigval söderut från Suorva Fjällvandring 12
Jeremiah Johnson Suorva till norra sidan av Äpar Fjällvandring 2
sus_sky Saltoluokta till Suorva nästa vecka Fjällvandring 3
avslutatmedlemskap160620 Suorva Fjällvandring 22
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
Swift Grindarna vid Suorva Fjällvandring 4
petitess Suorva-Skanátjåhkkå Fjällvandring 1
Morgan Suorva-Ritsem Båt? Fjällvandring 19
Niak65 Vattenmängd Suorva - Ahkka Fjällvandring 2
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
avslutatmedlemskap160620 Suorva Fjällvandring 44
pl3g921 stängsel på Suorva dammen Fjällvandring 16
matito Suorva - Sarektjåkkå Nordtopp - Aktse Fjällvandring 5
Kalle B Salto-Sito-Pastavagge-Suorva Fjällvandring 4
SAREK. Startplats Suorva? Fjällvandring 4
suorva eller saltoluokta Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.